Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 oktober, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utseende (text- och färginställningar): För liten stil: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 oktober, 2007
Av Ove Billing Söndagen den 7 mars, 2004 - 20:55:

Om man använder högre skärmuppösning får man allt mindre stil i t.ex. Ändra personnotiser/ Biografi. Disgen erbjuder inga möjligheter att justera stilgraden där. När man har en ny skärm av TFT-typ, t.ex. 17", finns begränsade möjligheter att tillfälligt gå ner i skärmuppplösning för att göra biografin läsbar. Även med ny dator och nya drivrutiner blir texten näst intill oläsbar utan förstoringsglas.
Jag vill peka på möjligheten att för Disgen dock välja en låg upplösning vid start.
Högerklicka på skrivbordsikonen för Disgen, välj Egenskaper och sedan fliken Kompatibilitet. Där finns en sektion för Bildskärmsinställningar och en ruta för valet att Använda upplösningen 640x480 bildpunkter.
Det blir stort men bättre det än alltför smått.
Detta är ingen perfekt lösning men möjligör i vart fall läsning av biografin. Kanske kan detta lösas i framtiden med stilval inuti programmet.
Vad säger programmakarna?

Av Lennarth Ljungquist Onsdagen den 9 mars, 2005 - 22:00:

Hej

Som ny medlem och ("gammal" och pensionerad IT-projektledare) har jag jag undersökt flera släkt-forskningsprogram. Jag anser att DISGEN är bland de bättre och kommer därför att anskaffa det. Dock anser jag man borde kunna anpassa stilen efter egna behov (ex som i EXCEL,WORD etc)

Av Ann Sjöberg Onsdagen den 9 mars, 2005 - 22:23:

Hej Lennarth!

Vad menar du med att anpassa stilen?
Under "inställningar" finns det en hel del att ändra på. Det är bara att botanisera där och se om just det du vill ändra på finns med.

/Ann

Av Lennarth Ljungquist Torsdagen den 10 mars, 2005 - 21:00:

Hej Ann

Det är riktigt det Du påpekar. Jag har botaniserat med inställningar. Jag vill gärna använda lite större text. När jag gjorde detta, fick det till följd att Översikt,Stamtavla och Antavla inte visade hela informationen om vissa personer i resp presentation. (Detta menade jag bl.a. i mitt första inlägg). Sen hör till saken att jag enbart har jag använt demo-versionen. Den "riktiga" DISGEN har kanske fler redigeringsfunktioner.

M.v.h

Lennarth

Av Karl-Erik Lerbro Fredagen den 11 mars, 2005 - 10:12:

Lennart!
Kan det vara så att du med "Översikt" avser grafisk an- eller stamtavla. Om det är så att ente texten får plats i tavlans ramar/boxar kan du justera dessas storlek genom att i Inställningar ämdra "Geometrin" för resp tavla.

Av Lennarth Ljungquist Fredagen den 11 mars, 2005 - 12:06:

Karl-Erik

Tacksam för alla tips, men tyvärr verkar det som om justeringar i antavlor resp stamtavlor inte fungerar i demo-versionen. Jag avvaktar tills jag har den "riktiga" versionen!

Av Kjell Arnesson Torsdagen den 22 februari, 2007 - 17:32:

En fortsättning på detta...
I fönstret "Personens notiser" (som man når via F6) skulle det vara bra om man kunde ändra storleken på texten. Det skulle även vara bra om bakgrunden kunde ändras. För egen del önskar jag en vit bakgrund.

Mvh Kjell

Av Barbro A Tisdagen den 2 oktober, 2007 - 21:41:

Hej! Jag undrar hur man kan få tilltalsnamnet understruket i stamtavlan? Vänligen ge mig tips.

BA

Av Ingvar Kärrdahl Tisdagen den 2 oktober, 2007 - 22:04:

Svar till Barbro A.

Information om detta finns i handledning för ver 8 på sidorna 10 och 40.
I handledning för ver 8.1 finns det på sidorna 12 och 42.

Av Karl-Edvard Onsdagen den 3 oktober, 2007 - 20:53:

Hej Barbro!

I klartext: För att få tilltalsnamnet understruket lägg till en asterisk * direkt efter namnet Karl*