Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 november, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utseende (text- och färginställningar): För liten stil: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 november, 2007
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 3 oktober, 2007 - 21:28:

Lite mer klartext om understruket tilltalsnamn.
Det räcker inte med att sätta en asterisk efter namnet. Man måste också i Inställningar för respektive tavla ställa in Stilar så att tilltalsnamnet blir understruket, (bocka för Understruken i dialogruta för stilar). Först då blir namn med asterisk understruket.

Av Sven Lindberg Tisdagen den 13 november, 2007 - 18:21:

Jag har irriterat mig över att ny notis inte börjar på ny rad vid utskrift och att man måste göpra flera radmatningar i notis för att få nytt stycke vid utskrift. Jag har botaniserat så gott ja kan men inte hittat nåonstans att justera detta.
Vidare har jag inte hittat något sätt att få större och därmed mera lättläst text i notiser på skärmen. (på övriga sidor går det ju bra att byta stilar)

Av Susanne L Tisdagen den 13 november, 2007 - 20:21:

Hej Sven,
ny rad för varje notis ändrar du så här:
Gå in under Inställningar, välj inställning för ansedlar, antavlor resp stamtavlor. Klicka i Ny rad för varje notis.

Av Sven Lindberg Tisdagen den 13 november, 2007 - 21:52:

Tackar men jag har Disgen 8.1a och där hittar jag inget sådant val. Finns det i senare generation så jag bör uppdatera eller är det så att jag letar dåligt. I så fall på vilken flik finns det?

Av Sven Lindberg Tisdagen den 13 november, 2007 - 22:12:

Tack igen Susanne nu har jag uppdaterat och där finns ju rutan. Så kan man ändra stilen i notiser men inte där det är viktigast - när mans kriver in. Finns det en lösning på detta också?

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 13 november, 2007 - 22:56:

Layout for inntasting endrer du i oppsettet for Skärmen :-)

Du kan endre tekstfarge, bakgrunnsfarge og fonter for både valgt rute og ikke valgt rute

I fliken Notisdialog endrer du de variable du har behov for. (den tredje fliken)

Tips. Gå gjennom alle tingene som nevnes i Innställningar og bli kjent med effektene av å endre diverse innstillinger.

Husk dog å spare gammel innstilling ved å gå til Innställningar | Spara og legg det gamle oppsettet i en fil.

Når du finner flotte instillingskombinasjoner bør du også passe på å spare unna disse med godt forklarende filnavn og da kan du senere lett aktivere f.eks. at man ikke vil ha linjebrudd for hver notis, f.eks. i en slektsbok som ellers vil bli ekstremt lang om man for hver person ahr mange notiser å presentere og kanskje skal presentere 20000 individer eller mer. :-)

Av Sven Lindberg Onsdagen den 14 november, 2007 - 09:16:

Hej och tack men det som irriterar mig är den ynkliga stilen när man skriver in text i en notis.(ändrar) Det kallar jag för notisdialog. Rutan är liten och stilen c:a 8 pt trots att jag ställt in allt det jag tror att du talar om till 12 pt!
Ett sätt att gära det enklare att skriva in är att gära det i t.ex. word och sedan klista in, men varför skall man behöva gå denna omväg varför kan inte pop-up-rutan göras större så man ser vad man skriver.
Den är rutan är ju mycket bättre!

Annars är ju alt OK.

/Sven

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 14 november, 2007 - 11:52:

Da må du gå inn i Windows oppsettet for de faste egenskapene som gjelder alle programmer. Minnes meg at fonter i tekstinputfelter bestemmes av Windows, ikke programmør.

Høyreklikk på skrivebord og velg å endre layout og klikk på Avansert og bla gjennom listen med saker og ting. Det er her bl.a. at du velger størrelse og utseende på menyer, bl.a.

Av Sven Lindberg Onsdagen den 14 november, 2007 - 13:43:

Tack Alf

Denna inställning ändrar visserligen alla menyer så att texten i vissa popup-rutor inte får rum. Jag tror att ja har hittat ett användbart medeltal. Texten är minst av alla i notisdialogen men nu är den i alla fall så stor att jag kan se vad jag har skrivit.
Jag tycker att det är olyckligt att denna inmatningsruta skall vara så fast kopplad till installerad standard.

Många tack/ Sven

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 14 november, 2007 - 14:06:

Det må du klage over til Microsoft :-)
Det vi kan endre er fonter i såkalte labels, men fonter i edit-felt styres av Windows.