Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 februari, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GEDCOM: GEDCOM import av källor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 februari, 2006
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 8 december, 2002 - 22:12:

Gedcom export/import.

Jens, jag undrar vad som händer om Du tar in Gedcom filen i t.ex. Wordpad och lägger till 5.5 där det saknas i
2 VERS.

Av Jens Arvidsson Måndagen den 9 december, 2002 - 21:31:

Karl-Edvard,

jag vet fortfarande inte om jag förstår rätt, men det går förstås alldeles utmärkt att korrigera felet genom att öppna filen i Wordpad och lägga till det saknade "5.5" därifrån.

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 9 december, 2002 - 21:42:

Gedcom export/import.

Jens, Det är ju bra om det är så enkelt att lösa felet genom att korrigera versionen och sedan köra Gedcom importen och det fungerar.
Sedan är det upp till det program som skapar Gedcom exporten att följa reglerna och skapa en korrect file.

Av Per Andersson Lördagen den 28 december, 2002 - 09:22:

PAF 4 och DISGEN 8
Har någon erfarenhet av att exportera sitt släktforskarmaterial från PAF 4 till DISGEN 8? Vilket GEDCOM-format bör man använda, 4 eller 5.5? Jag vill ju ha så få överföringsfel som möjligt, inte särskilt kul att behöva sitta och rätta en mängd felaktigheter efter importen till DISGEN. Är det någon som vet?

Per Andersson

Av Daniel Berglund Fredagen den 14 januari, 2005 - 22:58:

Jag sitter och experimenterar med import från MinSläkt 3.1 till DISGEN (demon, 8.0c). Det verkar som att källornas kvalitetsbedömning inte importeras. gedcom-filen har QUAY 3 på de flesta, men DISGEN har satt "Ingen bedömning" på dem. Är detta en känd begränsning?

Daniel Berglund (25564)

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 15 januari, 2005 - 12:16:

PAF 4 och DISGEN 8
Hej Per! Disgen stöder både GEDCOM ver 4 och 5.5 så det beror på vilken version PAF använder men det skall PAF skicka med i fil beskrivningen. Men sedan har det betydelse vilken Teckenkod som används. För att inte tappa bort ringar och punkter i å och ä bör det vara ANSI teckenkod.
Om det inte ser bra ut vid importen så gör om importen med en annan kod.
Gör också importen i en egen flock.

Av Donald Söndagen den 26 februari, 2006 - 09:38:

Hej jag har en Gedcom fil, med alla personer ifrån Gotland, kan man lägga till dom som källor eller som personer, eller hur gör man. Jag försökte att lägga till dom som personer men det blir för många över 50.000. Finns det någons som kan tipsa hur man gör bäst. Mvh Donald

Av Stig Geber (M00028) Söndagen den 26 februari, 2006 - 17:07:

Betr. GEDCOM-import

Om man får en GEDCOM-fil bör man inte ta in den i sin egen forskning utan hålla den åtskild och manuellt hämta och föra in de data man man vill komplettera sin forskning med. Då har man möjlighet att få informationen inlagd efter sin egen standard och man har då möjlighet att ange källor samt att kontrollera uppgifter mot ex.vis Genline.
Jag själv lägger alltid in GEDCOM-filer i en ny databas i Disgen. Där skapar jag en ny flock för varje import och anger ursprunget i flocknamnet. Då uppgifterna ligger i en egen databas undviker jag att okontrollerade uppgifter kommer in bland mina egna uppgifter och de kommer inte heller med i mina bidrag till DisByt eller att de säkerhetskopieras varje gång jag tar backup på den ordinarie databasen Dg8Data.
Jag brukar göra en pappersutskrift av de uppgifter jag är intresserad av i den importerade filen och för sedan in önskade uppgifter i min ordinarie databas på mitt eget sätt.

Hälsningar
Stig Geber

Av springsten Söndagen den 26 februari, 2006 - 18:27:

I nästa nummer av Diskulogen kommer (troligtvis) en liten artikel om hur man skapar en ny databas i DG8.

Av Eva Dahlberg Söndagen den 26 februari, 2006 - 18:52:

Sten-Sture, ditt användanamn fungerar inte :).

Donald, om du fortfarande bara har demoversionen som du hade för tio dagar sedan, så är det synnerligen opraktiskt att lägga in den gotländska databasen. Har du hunnit få en fullversion bör du definitivt lägga den gotländska databasen på ett sätt så att den inte blandas med dina egna framforskade eller kontrollerade uppgifter.

Storleken 50000 personer är dock inget hinder i fullversionen.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851