Av Monica Sahlin Lördagen den 19 januari, 2008 - 22:25: |
Nu hoppas jag att detta inte har frågats och besvarats någon annanstans, men jag har verkligen letat utan att hitta.
I senaste numret av Diskulogen (nr 79) fanns en artikel om hur man kunde göra utskrifter från Disgen i A3, A1, etc. Det tyckte jag såg ut att kunna bli trevliga presenter, så jag provade. Jag tog hem pdf-programmet pdf995 som föreslogs i artikeln och sedan följde jag instruktionerna för att göra en testutskrift med mig själv som huvudperson.
Allt gick bra fram till granskningen av pdf-filen. Då såg jag att alla tilltalsnamn hade dubblerats. Allt annat var OK, så när som på att textboxarna var för små i en del fall, men det är ju lätt att fixa med textstorleken för att lösa.
Är det någon som vet varför alla tilltalsnamn kommer två gånger och vad man gör åt det?
Av dis19138 Lördagen den 19 januari, 2008 - 23:45: |
Hej Monica
Om du går in under "Inställnngar" - "Antavla" och den flik som var aktuell (jag kommer just nu inte ihåg vilken) så skall du se att du har både "Alla förnamn" och "Tilltalsnamn" ikryssat.
M v h
Kalle
Av Monica Sahlin Lördagen den 19 januari, 2008 - 23:58: |
Tack, ska testa mig fram! :-D
Av Monica Sahlin Söndagen den 20 januari, 2008 - 00:00: |
Hej igen!
Det hjälpte inte, jag har testat med alla möjliga varianter och den vill ändå skriva tilltalsnamnet två gånger.
Av dis19138 Söndagen den 20 januari, 2008 - 00:17: |
Jag har också skrivit ut dessa tavlor och hade inga problem med namnen.
Under Inställningar - Antavlor - Sidindelad skall du ha markerat Efternamn och Alla förnamn.
Däremot skall inte Tilltalsnamn vara markerat.
Det måste vara där som ditt problem uppstår.
M v h
Kalle
Av monicasahlin Söndagen den 20 januari, 2008 - 15:37: |
OK, tack för hjälpen, ska testa igen.
Av monicasahlin Söndagen den 20 januari, 2008 - 15:39: |
Gick in och lekte med programmet på en gång och nu funkar det! Tusen tack!
Av monicasahlin Söndagen den 20 januari, 2008 - 15:59: |
Hmm... nu har jag istället ett nytt problem, nu vill den "trycka ihop" namnen, så här:
http://i264.photobucket.com/albums/ii183/monicasahlin/antavla_fel.jpg
Någon som stött på det problemet och vet hur man kommer tillrätta med det?
Av dis19138 Söndagen den 20 januari, 2008 - 17:52: |
Detta är jag nog lite osäker på.
Men en gissning skulle vara att du har olika typer av font och olika storlekar på Efternamn, Tilltalsnamn och förnamn i knappen Stilar under fliken Sidindelad.
Enligt instruktionen i tidningen skall dessa tre vara beskrivna lika.
Däremot Vanlig Text kan vara avvikande för de skrivs inte på samma rad.
Prova med att ändras dessa tre, jag tror att det då blir OK.
M v h
Kalle
Av monicasahlin Söndagen den 20 januari, 2008 - 19:09: |
OK, tack än en gång! Jag testar igen! :-D