Arkiverade (äldre) inlägg fram till 19 februari, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Källhanteringen i DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 19 februari, 2008
Av Daniel Berglund Lördagen den 19 januari, 2008 - 23:07:

Välkomna med synpunkter alltså!

Av Per Thorsell Tisdagen den 22 januari, 2008 - 14:45:

Jaha, en önskelista önskas, alltså. En början:

Inför en möjlighet för användaren att klassificera sina källor. Förslagsvis:
- Klass 1: Säkra primärkällor. Jag har själv läst original eller bild av original Och är helt säker på att jag har rätt person.
- Klass 2: Primärkälla använd, men jag är inte helt säker på tolkning eller sammanhang.
- Klass 3: Auktoritativ eller trovärdig sekundärkälla. (Bedömningen görs av användaren.) Här hamnar register med avskrifter samt diverse tryckta verk.
- Klass 4: Övriga sekundärkällor.
- Klass 5: Namngivna personers publicerade eller privat kommunicerade forskning, t. ex. från Disbyt. Muntliga eller som osäkra bedömda uppgifter.

När man sedan publicerar, delar med sig till andra, eller skickar Disbyt-utdrag skall man kunna maskera bort alla uppgifter där källan är av t. ex. klass 2, 4 och 5.

Som det nu är, innehåller mitt eget Disbyt-utdrag tyvärr uppgifter som jag inte riktigt vill stå för. Om jag däremot skickar ett utdrag direkt till en forskarkollega, vill jag ta med även hypotetiska samband (med varningsflagga).

Av Daniel Berglund Tisdagen den 22 januari, 2008 - 20:37:

Hej!
Bra synpunkter. Det går ju redan idag att sätta en kvalitetsbedömning på respektive citat/hänvisning man gör. Skalan är då den som finns i GEDCOM-standarden, alltså "primär", "sekundär", "ifrågasatt" och "ej att lita på" plus "ingen bedömning", om jag nu minns rätt vad det heter i dagens DISGEN.

Du gör en finare indelning än så och då får man göra en liten konvertering vid export till GEDCOM.

Däremot finns det inte möjlighet att kvalitetsbedömma källan idag, men det finns på förslag till nästa version. Tanken är att det egentligen är själva citatet eller uppgiften som har kvaliten, inte källan, men om man kan sätta en kvalitet på hela källan så kan den "smitta" till de olika citaten man gör ur källan.

En filtreringsmöjlighet finns inte idag, men det är en bra ide. Tyvärr blir det svårt att filtrera ut själva sambanden (t ex en koppling mor-son) eftersom kopplingar av den typen inte har någon självständig existens i DISGEN idag. Det vore bra om det fanns men det är en rätt stor ändring i programmet. Att filtrera ut tveksamma händelser är däremot betydligt enklare. Man skulle kunna göra så att personer som efter en sådan filtrering inte har några händelser kvar inte får vara med i utdraget eller rapporten.

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 22 januari, 2008 - 20:38:

Förslaget med att selektera på källklassificeringen vid div utdrag var inte så dum.

Av Per Thorsell Torsdagen den 24 januari, 2008 - 09:49:

Ja, det är just den möjligheten jag är ute efter. Att låta bedömningen av uppgiftens, inte främst själva källans, tillförlitlighet påverka om uppgiften tas med i tavlor och utdrag.

Är "Änkan Brita i Fattighuset" som begravs ett visst datum, min ana Brita som försvann från sin gård utan spår? Möjligt? Troligt? Mycket troligt? Säkert? Klassificeringen avgör var uppgiften tas med.

Et annat exempel: Från Disbyt hämtar jag en uppsättning ättlingar till ett syskon till en av mina anor. Avlägsna släktingar = lågt prioriterade. Jag vill inte sprida dessa uppgifter som mina egna, (det är de ju inte) men jag vill ha den inplockade på rätt ställe, med uppgiftlämnaren som källa. När jag sedan sitter med de rätta källorna kan jag göra en söklista på Julita/Klass 5, sortera på födelseår och då igenom dem systematiskt. Varje uppgift som kan bekräftas, klassificeras om.

Nägot som gör detta möjligt vore bra.

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 7 februari, 2008 - 12:17:

Källhänvisningar - Citat.

Jag har från några håll i mina fadderkontakter och något jag själv också önskar nämnligen:
En möjlighet att kunna kopiera ett dokument, scanna det, eller kopiera en del av kyrkbok som jag har framme via Genline och lägga in detta under "citat ur källan".

Ett annat önskemål är att vid utskrifter få med GID numret i citatförteckningen. Det kan gärna styrat via inställningar för register om man vill ha med GID resp. citat ur källan.

Av Mattias Persson Tisdagen den 19 februari, 2008 - 08:36:

I fönstret för flera citat för en notis finns knappar för lägga till, ta bort flytta ner och flytta upp notis, jag skulle vilja kunna dubbelklicka på på ett av dom inlagda för att komma in i källan och redigera den inte bara citatet eller ha en redigera knapp för samma ändamål.

Det finns en möjlighet att koppla en källa till Genline men jag skulle även vilja ha möjlighet att koppla en källa till en fil( tex ett skannat brev eller bild) idag kan man köpa avfotograferade kyrkböker som skulle kunna anges som källa.

Av Anders Berg Tisdagen den 19 februari, 2008 - 15:18:

Bra förslag av Mattias att kunna mer generellt koppla till en extern källa, vare sig den ligger i en egen fil eller någonstans på nätet (det är ju inte bara Genline som har källor där).

Rent allmänt med tanke på Karl-Edvards inlägg vill jag varna lite för att "bygga in GID" i Disgen. Det numret säger ju absolut inget om källan, och är omöjligt att återfinna utan applikationen Genline. Jag menar att vi i DIS bör sträva efter att använda vedertagna arkivsignum i första hand som källa. De källor man själv lägger in är det förstås upp till var och en om man vill använda GID, men programmet ska inte byggas kring detta.

Tänk hur användbart ett rullfilmsnummer från 1970-talet är idag. Något man ibland hittar i gamla släktutredningar.

Något som vore bra att säkra är en översättningstabell GID - arkivsignum. Det kanske finns någonstans? Så att man från ett GID automatiskt kan översätta det till en läsbar källa.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 19 februari, 2008 - 15:23:

Kan man inte använda DISPOS till att gå från GID till riktig hänvisning? - Håller med om att hänvisingarna bör göras "arkivnära", om inte annat så finns det ju också SVAR och Arkiv Digital som folk växlar mellan, och vi vill knappast ha tre eller fler företagsspecifika system i DISGEN..

Karl-Edvard har förstås rätt i att det man matar in, det vill man också få ut någonstans.

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 19 februari, 2008 - 15:52:

Og i Norge ønsker man seg gjerne å kople til absolutte lenker til våre kirkebøker.

Kan man ikke ha et URL-felt der man legger URL til den enkelte kilde om man har en slik og ellers ha andre felter for annen spesifikk informasjon.