Av Karl-Edard Thorén Tisdagen den 19 februari, 2008 - 22:14: |
Källan och GID-numret.
Anders, I källhänvisningen finns ju angivet vilken källan är, kyrkbokens beteckning och vilken sida i kyrkboken som citatet är hämtat ifrån. GID numret är sedan en hjälp att enkelt komma tillbaka till just den sidan i kyrkboken.
Jag har tidigare föreslagit Genline att dom förutom GID numret skulle skicka med beteckningen på kyrkboken och sidnummer. Dom gjorde ett försök men kopplade ihop kyrkboksinformationen med GID numret så när man sedan begärde visning av detta GID nummer så kände inte Genline igen det för den övriga informationen gick med.
Det var kanske en brist på samarbete mellan DIS och Genline.
Av Daniel Berglund Måndagen den 7 april, 2008 - 00:53: |
Har nu postat hela specen (eller snarare diskussionsunderlaget) för den renoverade källhanteringen, så den intresserade har något att bita i. Se länk ovan.
Av Niklas Lundin Måndagen den 7 april, 2008 - 13:33: |
Mycket intressant läsning, tack Daniel.
Har en fråga också förstås.
Jag undrar hur den slutgiltiga källinformationen är tänkt att se ut, den man ser vid utskrift?
Om vi lämnar cd-skivor och annat material och fokuserar på den vanligaste källan, kyrkböckerna.
Av Daniel Berglund Måndagen den 7 april, 2008 - 21:18: |
Det är inte riktigt utrett än, om jag ska vara uppriktig. Det finns en trave förslag på förbättringar (t ex andra typer av källförteckningar) men ingen har hittills hittat tid till att sammanställa och prioritera dem.
Av Niklas Lundin Tisdagen den 8 april, 2008 - 10:25: |
Detta tycker jag ser bra ut (påhittat)
Bälaryd församling (F) Födelse och dopbok C:1 1850-1855 p 60
Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 8 april, 2008 - 11:40: |
Lite onödigt långt tycker jag.
* ordet "församling" kan strykas, eller förkortas
* länsbokstav behövs endast om det finns flera församlingar med samma namn
* "Födelse och dopbok" kan antingen helt strykas (volym räcker) eller ändras till endast födelsebok eller förkortas till "fb"
Kan också bestämmas av användarens inställningar.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 8 april, 2008 - 21:23: |
Om det ska kunna avgöras av användaren hur detaljerat man vill skriva ut en källa så måste man lagra motsvarande information i databasen - man måste alltså skilja på Bälaryd, F, Födelse och dopbok, C:1, 1850-1855 och det är i och för sig inte så svårt, men det blir mer pill att mata in och det motverkar syftet att få det enkelt, så jag är ganska kluven..
Av Eva Dahlberg (M07851) Tisdagen den 8 april, 2008 - 21:57: |
Men Anders, har man koll på att det finns andra församlingar i andra (eller samma)län med samma namn?
Det finns ju en förkortningsordbok på Rötter (från dess storhetstid, salig i dess åminnelse... ) som skulle kunna ligga till grund kanske, den gjordes dock innan församlingsböckerna började användas i någon utsträckning för de finns inte med ...
Men faran med förkortningar är ju att de inte är bekanta eller är gängse använda.
Hälsningar,
Eva
Av Birgitta Neregård Tisdagen den 8 april, 2008 - 22:17: |
Hej! Det verkar som om det kan bli krångligt att lägga in källan. Skulle man inte kunna göra, som jag gjort nedan, bara kopiera Genlines sidhuvud (Ctrl C) och sedan klistra in (Ctrl V) det hela i källrutan. Om man manuellt måste fylla i olika rutor, ja det krånglar till det hela mycket. Och jag får jättemycket att ändra!
2003.29.87700, [Västerbotten] Degerfors, C.1, Födde,Dop, 1770 - 1800, 0-0, Bild 16 av 65
PS. Strängen börjar med GID-numret. DS
Av Daniel Berglund Tisdagen den 8 april, 2008 - 22:17: |
Ett sidospår, men: blir det garanterat unikt om man hänger på länsbokstaven, eller finns det någonstans två församlingar med samma namn i samma län?
Det mesta sådant har man väl löst officiellt med häradsnamnen, alltså Bräkne-Hoby, Barne-Åsaka osv. Men finns det sånt som fallit mellan springorna?