Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 maj, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: RTF-utskrifter: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 maj, 2008
Av Lotta - m29606 Söndagen den 24 september, 2006 - 19:42:

Då jag gör utskrifter från Disgen till RTF-dokument så står det alltid på slutet:
"Namnregister behöver uppdateras!" och samma sak på "Ortsregister behöver uppdateras!"

Vad menas med detta??
Hur kan jag åtgärda det??

Jag fattar inte vad jag skall göra åt detta!
Hittar inget på forumet eller i manualen om detta.

Av gunnar Måndagen den 25 september, 2006 - 08:15:

Lotta, öppna filen i Word och markera texten "Namnregister behöver uppdateras" och tryck på F9-knappen så skapas namnregistret. Gör på samma sätt med "Ortsregister behöver uppdateras" så skapas ortsregistret.

Av Ove Billing, m00895 Måndagen den 25 september, 2006 - 08:37:

Enklare: När filen är öppnad i Word trycker du på Ctrl+A för att markera Allt (det blir svart). Tryck därefter på funktionstangenten F9. Klart!

Av Lotta - m29606 Tisdagen den 26 september, 2006 - 20:36:

Jaha, var det sååå enkelt.

Tusen tack till både dej Gunnar och Ove.

/ Lotta ;-)

Av Ove Billing, m00895 Tisdagen den 26 september, 2006 - 21:06:

Hej Lotta,
Det kan vara bra att känna till bakgrunden: Disgen förser RTF-dokument med ett stort antal s.k. fältkoder vid namn och orter om du har begärt att register skall skapas. Det är dessa koder som sedan i Word håller reda på sidorna, även om dokumentet senare ändras. Om du t.ex. stoppar in nya bilder, sidhuvud eller ny text i Word så att dokumentet blir längre så måste du upprepa det där med Uppdatering med F9 så att registren blir ändrade för den nya situationen. I vissa lägen ser du dessa fältkoder på skärmen i Word, de är omgivna av klammerparenteser {}.

Av Håkan Ljungqvist Onsdagen den 8 augusti, 2007 - 20:51:

När jag skapar en RTF-fil kommer bilderna med enbart som länkar dvs bilderna finns inte med i RTF-filen utan enbart en pekare till c:\dg8data\dgpic. Om jag sedan skickar iväg RTF-filen med eMail blir det bara tomma bildrutor när mottagaren försöker läsa eftersom han/hon saknar bild-filerna på rätt ställe.
Någon som vet hur man beordrar Word/WordPad att kopiera in bilderna istället för att använda länkar?

Av Karl-Erik lerbro Torsdagen den 9 augusti, 2007 - 08:58:

Gör såhär med RTF-dokument med bilder.
Ta in RTF-filen i Word och uppdatera registren med Ctrl+A och F9 som vi måste göra för att knna se registren. Klicka sedan på Redigera medan dukumentet är markerat och välj Länkar. Då får du upp en lsta med alla bilderna i dukumentet. Markera alla bilderna (De bör redan vara markerade om du inte tagit bort markeringen på hela dokumentet) lämpligen genom att klicka på den övre bilden i listan, rulla sedan ner så att du kan se den sista bilden, Håll ner skifttangenten och klicka på den nedersta bilden. Nu bör alla bilderna var markerade. Klicka nu i en bock i rutan för "Spara bild i dokumentet" och klicka OK och spara dokumentet som ett Word-dokument.
Lyck till!
K-E

Av Niklas Lundin Fredagen den 2 maj, 2008 - 11:45:

Hej

Jag har ett irriterande problem.
Vid förhandsgranskning av antavla/stamtavla får fotnoter och anteckningar de teckensnitt jag ställt in, men vid utskrift till RTF blir all text densamma.
Dags för ominstallation eller har jag glömt något?

Niklas

Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 2 maj, 2008 - 12:20:

Mest sannsynligvis det siste :-)

Typesnitt styrer du i editor, f.eks. word. Du vil finne at f.eks. fotnoter har sitt eget typesnittnavn. Redigerer du dette vil også skrift og font endre seg for alle fotnoter.

Av Niklas Lundin Fredagen den 2 maj, 2008 - 12:37:

Hej Alf

Testat flera gånger nu med samma resultat.
Vad jag än väljer för teckensnitt på fotnoter och anteckningar så blir det samma teckensnitt som på övriga texten.
Vid förhandsgranskningen ser det dock bra ut.

Ringa en fadder?