Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 maj, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: RTF-utskrifter: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 maj, 2008
Av Joel Vogler Söndagen den 4 maj, 2008 - 12:10:

Jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig om vad jag menar:

I uppgifterna om giftet finns normala grunddata (datum, ort, källa). Dessutom har jag i giftets anteckningsfält en information om förlovningen (skulle enligt Alfs förslag alternativt kunna ligga i giftets fotnotsfält).

Jag är helt nöjd med vigselnotisen som den ser ut om mitt extrainfo inte skall skrivas ut:

Gift 1932-02-06 i Göteborgs Karl Johan (O) [Vigselbeviset] med efterföljande ana
Men om jag vill ha med extrainformationen blir placeringen bedrövlig, både när det gäller anteckningen
Gift 1932-02-06 i Göteborgs Karl Johan (O) [Vigselbeviset] med Torsten och Linnéa förlovade sig 24 december 1929 efterföljande ana
och när det gäller fotnotsreferensen
Gift 1932-02-06 i Göteborgs Karl Johan (O) [Vigselbeviset] med12 efterföljande ana
I båda fallen borde väl placeringen vara direkt efter den ordinarie notistexten, inte mitt inne i den? Och då oavsett om utskriften görs till någon typ av fil eller direkt till skrivaren!

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 4 maj, 2008 - 13:05:

Høres ut som en udokumentert bug ang. gifteutskrift.

Men, informasjonen du legger her inn som fotnote skal vel normalt registreres som en S-notis vel?

En annen ting som kanskje påvirker dette utseende er jo også hvor du i oppsettet har angitt at gifte skal plasseres i en tekst ?? Har du eksperimentert med det?

Av Joel Vogler Söndagen den 4 maj, 2008 - 17:36:

Att använda en S-notis för förlovningar hade jag inte tänkt på. Det är ju mer logiskt och löser mitt problem perfekt. Tusen tack Alf!

Att vi i sammanhanget hittat något som verkar vara en liten bug i giftenotisen får vara en bonus som jag hoppas programansvariga tar till sig.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 4 maj, 2008 - 17:42:

Ett litet inlägg om anteckningar i giftesnotisen.
Anteckningar i DG är väl just anteckningar och anteckningar är väl något som inte är avsett att läsas i en följ ihop med den löpande texten i ett dokument. Anteckningarna i DG inne i textmassan markeras ju som standard med en avvikande "stil" men vill man markera ytterligare att det är en Anteckning utanför löptexten förslår jag att man skriver anteckningen inom parentes t.ex.(Efter förlovning i Göteborg).
Så håller jag med Alf om att det är lämpligt att lägga de nu aktuella uppgifterna om förlovning i en S-notis.

Av Daniel Berglund Söndagen den 4 maj, 2008 - 23:21:

Har lagt in ett par fel/förbättningsrapporter på det ovanstående, men det verkar finns mycket skumt som har med fotnoter och/eller anteckningar att skaffa...

En fråga. Om man lägger in radbrytningar och/eller nytt stycke i en fotnot så kommer de idag inte med i utskriften. Vi har en felrapport (1339) på detta. Ska de vara med? Hjälpen säger så, men när jag nyssens fixade din felrapport nummer 1360, Alf, så insåg jag att det kan bli ganska fult att få med radbrytningar och nya stycken där om man inte är beredd på det. Hur har det fungerat i tidigare versioner?

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 5 maj, 2008 - 11:34:

Vet ikke hvordan det har fungert på skriver før, men i fotnoter er det helt vanlig med avsnitt ellers, f.eks. vitenskapelige dokumenter. Om fotnoten er meget stor overføres tekst til neste side og det kan da bli flere sider med bare fotnoter. (Har en bror som er en mester i å skrive mer i fotnotene enn i artiklene sine :-) Men det er da snakk om medisinske problemer som fugleinfluensa etc. og ikke slektsforskning :-)

Men andre slektsprogrammer mener jeg har linjeskift/avsnitt

Av Nils-Yngve Herrström Måndagen den 5 maj, 2008 - 14:33:

När man gör HTML export får man välja var man vill ha utskriften av källor och om man använder t ex Disgen9 får man dessa i form av en fotnot. Vilka inställningar skall man göra för att få källhänvisningarna som fotnot efter varje sida vid utskrift av antavla? Det blir ju mycket mer överskådligt med fotnot än att ha hänvisningen i texten.

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 5 maj, 2008 - 15:45:

Den diskution som varit här är inte den samma som i mina felrapporter 1339 och 1341 avser. Där avser jag den vanliga utskriften till skrivare, tyvärr syns inte resultatet i min txt bilaga, men om man anger att anteckningen skall ligga inuti texten får man den stil som är inställd för anteckningar men lägger man anteckningen som fotnot blir det felaktigt den stil som är inställd för fotnoten.
I det senare fallet är det ju särskilt viktigt att anteckningen får sin stil och fotnoten sin stil så man kan skilja dem åt i utskriften.
Vad beträffar radbrytningen har den heller aldrig fungerat, men om man i sin text har angivit radbrytning så bör det skrivas ut med radbrytning. Om man däremot har sammanhängande text över flera rader skall det naturligtvis bara vara den automatiska ny rad.

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 5 maj, 2008 - 19:19:

Om man anger att fotnot skall skrivas på varje sida vid HTML export var hittar jag den fotnoten?

Av Nils-Yngve Herrström Måndagen den 5 maj, 2008 - 20:16:

Fotnoten kommer längst ner på varje ansedel när man använder Disgen9 mallen.