Av Lennart Ekström Söndagen den 11 maj, 2008 - 08:32: |
När man skapar en stamtavla med "En rad per person" kommer det upp beteckningar för personer som g, g1, g2, f.ä.1. Detta är lätta att förstå. Men så finns det andra; bp1, bp2, sb3. Vad betyder dessa. Kan inte hitta någon förklaring i handboken eller under Hjälp. Finns det fler förkortingar?
MVH/Lennart Ekström
Av Daniel Berglund Söndagen den 11 maj, 2008 - 21:28: |
sb betyder tydligen sambo. Jag är nog lite trög just nu för vad bp betyder kan jag inte begripa, men jag kan se att programmet väljer den förkortningen för en giftesnotis som inte är vare sig ett gifte, sambo, före äktenskapet eller utom äktenskapet. Vad har personerna ifråga haft för sig?
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 11 maj, 2008 - 21:46: |
Bombet Program kanskje ??
:-)
Av Eva Dahlberg Söndagen den 11 maj, 2008 - 22:40: |
Hej! Jag hittade förkortningen bp3 för en person som jag för relation 3 ändrat namnet på notisen till förlovad.
Jag har visserligen ändrat notiserna även för ettan och tvåan (Gift tidigare, Sambo tidigare - utan datumangivelser - relevanta att ha med eftersom det finns barn i båda relationerna) men de anges med g1 och sb2.
I ett annat fall står det bp2 där notisen ändrats till "Troligt förhållande" (min anfader anges som barnafader i ett fall där han först får ett f.ä. barn med min anmoder, sedan har de ett modernt uppehåll i relationen runt 1815-1819
då de återupptar det och gifter sig, under "pausen" får han barn med en annan vilket jag inte ville kalla för ett u.ä barn utan döpte om notisen till "troligt förhållande" med en tidbestämmelse).
Det verkar alltså vara om man bytt namn på notisen?
Hälsningar,
Eva
Av Lennart Ekström Måndagen den 12 maj, 2008 - 07:19: |
Det stämmer att jag ändrat i giftasnotisen.
1) gift
2) I förhållande med
3) Sambo
Men borde det inte i handboken eller hjälpen finnas förklaringar till eventuella förkortningar.
sp och sb vad betyde det (b i det sista betyder väl sambo, men vad står s för. Men vad står s och p för i det förstnämnda.
MVH/Lennart
Av Eva Dahlberg Måndagen den 12 maj, 2008 - 09:34: |
sb = sambo
1, 2 och 3 etc är förhållandets nummer
hälsningar,
Eva
Av Lennart Ekström Måndagen den 12 maj, 2008 - 11:44: |
Jo så långt är jag med. Men bp? Vad betyder b resp. p?
//Lennart
Av Lennart Ekström Tisdagen den 20 maj, 2008 - 16:18: |
Jag har under "En rad per person och stilar markerat "Undertryck asterisk i förnamn". Vid utskrift i "En rad per person" fungerar detta för alla de namn där jag har markerat tilltalsnamnet med en asterisk, t.ex. Lisa Stina* (Stina blir understruket). MEN, när jag inte har gjort någon markering, t.ex. "Lisa Stina" (utan asterisk så blir första namnet understruket (d.v.s Lisa). Detta måste vara en bugg i programmet. Är det någon som känner till om det är anmält som bugg, eller har jag missat någon annan inställning?
MVH/Lennart
Av Daniel Berglund Tisdagen den 20 maj, 2008 - 19:42: |
Ja, det finns en felanmälan på detta. Det är fixat för html-sidor redan, men "pappers"utskrifterna återstår.
Av Karl-Edard Thorén Tisdagen den 20 maj, 2008 - 22:03: |
Hej Lennart!
Att första namnet stryks under om man inte har någon markering är igentligen inget fel utan det har en gång bestämts att det skall vara så. Nu kan man naturligtvis fatta nytt beslut och göra om det.