Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Anteckningar: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2008
Av Kerstin Ledin Måndagen den 5 maj, 2003 - 20:47:

Hej! Jag har klistrat in en notis i "Anteckningar"
och hela texten syns bra när jag ser på notiser och "ändra". Men när jag förhandsgranskar ansedel så kommer bara halva texten med och jag kommer inte tillrätta med felet. Har gjort om det flera gånger. Hur ska jag göra för att få med hela texten?

Av Kerstin Ledin Fredagen den 9 maj, 2003 - 21:45:

PS Jag har löst problemet, hälsningar Kerstin

Av Bengt Landegren Söndagen den 1 februari, 2004 - 13:17:

Får fram ex. ”Användarreferens 8” på en del personer vid utskrift, trots att jag inte använt Anteckningar om dem. Vad kan det bero på? Om jag begär Anteckningar ”Ingenstans” i inställningar för Tavlor försvinner de.
Vad brukar man ha anteckningar till? Man kan ju redan koppla både Kommentar och Fotnot till en notis. Kan det vara till ex: ”Detta måste jag kolla en gång till” eller dyligt?

Av Nils Runberg Tisdagen den 14 mars, 2006 - 15:36:

Jag undrar om man kan lägga in en länk i en notis till en Word-fil som jag har sparat. Jag har exempelvis en sammanställning i tabellform som inte går att lägga in i en notis.
Är ny användare och har inte lärt mig alla finsesser än, och inte hur och vem man bäst skall fråga.

Av Å Källstrand-12410 Tisdagen den 14 mars, 2006 - 16:16:

Nej, det fungerar inte. Men jag har det också högt på önskelistan.
Däremot programmet MinSläkt har den funktionen.

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 14 mars, 2006 - 16:38:

Finns inte ännu i Disgen. Efterlängtat. Se artikel i Diskulogen Nr 66. Du hittar artikel här på Forum i pdf-form.
DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8"

Av Niklas Lundin Tisdagen den 20 maj, 2008 - 22:41:

Under Biografi på Gift (motsv) har jag skrivit av vad som stod i vigselboken.
För att kunna styra teckensnittet på denna text vid utskrift vill jag flytta texten till fliken anteckningar under grunddata för Gifte. För född och död ligger de redan rätt men jag tänkte fel när jag lade in dem i Gifte.

Fråga:

1, går det med automatik att flytta sådan information?
2, går det att göra ett program (vid sedan av) för ändamålet. Det kan ju finnas andra användningsområden?
3, kan man söka fram alla Gifte för att flytta texten manuellt?

Niklas

Av Niklas Lundin Tisdagen den 20 maj, 2008 - 22:43:

... vid sIdan av...

Av Niklas Lundin Lördagen den 24 maj, 2008 - 10:39:

hmm

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 24 maj, 2008 - 13:06:

Hej Niklas.
Det finns vad jag vet ingen funktion för att flytta texter automatiskt.
För att söka reda på alla gifte kan man använda utdrag händelser och där ange gifte, men man ser ingen biografi där.
Ett sätt att lista giften och även se biografin kan vara att köra ut en antavla i tabellform och där ta bort all information på personerna och bara ta ut den på gifte då ser man biografin och även anteckningarna. Man kan nog även prova med en släktmatrikel för att få med fler giften. Men det måste sedan flyttas manuellt.