Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 mars, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Flera bilder på samma person: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 mars, 2007
Av Cathis Olsson Onsdagen den 25 september, 2002 - 12:26:

Genom ett idogt snokande så har jag flera bilder som är bra på samma person. Jag skulle vilja ha med samtliga bilder i programmet under porträtt. Skulle det gå att få på något sätt?

Hälsningar
Cathis Olsson

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 25 september, 2002 - 22:10:

Hej Cathis! Man kan bara ha ett porträtt per person så om Du vill ha med flera bilder som ett porträtt får Du med hjälp av bildprogrammet lägga ihop dom till en bild

Av Cathis Olsson Lördagen den 28 september, 2002 - 18:00:

Då kanske man kan lägga det som ett önskemål för framtiden till DIS-gen programmet. Jag har en svit bilder på min farfars far och farfars mor som jag skulle vilja ha med.

Kanske vore nåt för framtiden att satsa på?

Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 28 september, 2002 - 20:32:

Med risk för att slå in öppna dörrar: Cathis, du vet väl att du kan ha hur många bilder som helst för en person, men bara en kan vara markerad som portätt?

Vid utskrifter kan du välja om du skall ha med alla bilder eller bara poträttet.

Men detta visste du väl redan?

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 29 september, 2002 - 10:33:

Problemet är väl att bilderna staplas på höjden i exempelvis en ansedel. Önskemålet vore i så fall att bilderna lades på samma rad.

Av Cathis Olsson Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 15:11:

Sten: detta hade jag inte en aning om. För jag vill ju just kunna visa många bilder då man gör tex word utskrifter!

TACK
Cathis

Ps tur med kunnigt folk! Ds

Av Kjell Johansson Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 17:02:

Instämmer, bra att det finns kunnigt folk.

Synd bara att man glömmer så lätt vad man fått lära sig. Man vet ju att det man undrar över ibland det har man läst om någonstans.

Men VAR läste jag det någonstans??? Hur hittar jag det igen ?? Någon som hur vet det går till ?

Kjell

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 17:36:

Hej Cathis !
När jag svarade på din fråga tidigare var det hur man kan få in flera bilder som porträtt. Jag nämnde inte att man dessutom kan lägga en bilder som "bildnotiser" och då placera dem på olika ställen i en levnadsbeskrivning. Men tyvärr, som redan skrivets, bilderna staplas på varandra.
Man kan också gå in på notisfliken och ändra bilden till/från porträtt.
Men vill man göra ett snyggt dokument då måste man nog skriva ut texten i RTF format och sedan ta in den i Word och där lägga in bilderna, då har man helt andra möjligheter.

Av Kjell Weber Fredagen den 8 november, 2002 - 00:30:

Hej Cathis mfl.
- Tänkte jag skulle nämna att jag har flera bilder vågrätt, både som porträtt eller som bildnotis.
- Hur gör jag då? Jo - i Phothoshop gör jag en större arbetsyta och kopierar in bilderna på denna intill varann. Sedan läggs denna arbetsyta så som en bild, ex. porträtt.
- Säkert kan andra program än Photoshop göra samma sak.
VH
Kjell

Av Monica Sahlin Lördagen den 24 mars, 2007 - 20:10:

Hur gör man för att få in fler bilder av samma person? Jag har just sett på någons hemsida att det går, och har letat förgäves för attt hitta funktionen.

Om någon har svar på detta så får ni gärna maila mig - monicasahlin@yahoo.se