Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 april, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Källhanteringen i DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 april, 2008
Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 8 april, 2008 - 22:56:

Jag tror det blir unikt, men det har säkert Olof koll på som som jobbat mycket med att uttyda församlingar i Disbyt.

I Skåne har man löst många likadana församlingsnamn med att hänga på Västra, Östra, Norra, Södra, Stora och Lilla framför, så där är det unikt.

Av Joel Vogler Onsdagen den 9 april, 2008 - 00:34:

Länsbokstaven underlättar absolut ... om man undviker de nya påfunden "storlän".

I den gamla goda tiden (för bara några år sedan) kunde man t ex se skillnad på Råda (O) och Råda (R). Den som känner för att använda dagens länsindelning får problem eftersom båda dessa församlingar då får samma beteckning, nämligen Råda (O).

Av Niklas Lundin Onsdagen den 9 april, 2008 - 12:47:

Det är ju inte heller säkert att alla som läser ens släktbok eller utskrifter har MVG i geografi.
För den som vill kontrollera källan är det ju bra om vederbörande vet var han/hon ska börja leta och vilken sorts uppgift det handlar om.
Vad säger:
Bälaryd C:1 1850-1855 p 60

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 11 april, 2008 - 21:58:

Ett fantastiskt arbete Du lagt ner på den fina informationen om källhanteringen.
2.6 Som jag skrivit tidigare eftrelyser jag den möjligheten att se vilka personer som är kopplade till en viss källa eller citat.
2.9 Import av källträdet. Som Du nämnt tidigare så kommer importen inte att sorteras in på plats och det är förståeligt för det kan vara så olika utseende på källorna. Vad jag här efterlyser är den modell som visas i fig.2 där jag har mitt ordinarie källträd på ena sedan och det importerade på andra sidan. Kunde man inte sedan som för mappar flytta över t.ex. Ålem C:2 från det importerade trädet till det ordinare. Men dessutom, som inte går idag, flytta över det importerade citatet Ålem C:1 p555 till ordinarie Ålem C:1 och slutligen kan ju tänkas att det finns importerat material som referarar till samma citat som jag redan har, kan man då tänka sig att markera det eller de citaten och söka reda på den eller de personer som är kopplade dit (punkt 2.6) och sedan via notisen koppla dem till det ordinarie citatet och därmed göra det importerade citatet överflödigt.

Av Daniel Berglund Söndagen den 13 april, 2008 - 22:48:

Ja, det är flera som efterfrågar den möjligheten att kunna se vilka personer som använder ett visst citat eller källa. Det går att göra det nu i utvecklingsversionen om man använder den vanliga sökfunktionen. Där finns det en kryssruta "Sök även i underliggande Disgen-källor" och den fungerar på samma sätt som motsvarande kryssruta som finns redan idag då man söker efter en Disgen-ort. Det går inte jättefort, men funktionen finns alltså.

--

Det är tanken att man ska kunna flytta runt källor, citat och grupper helt fritt i dialogen (i figur 2 sid 15), alltså betydligt mer frihet än idag. Sedan har du rätt i att man tänka sig en funktion där man markerar ett citat i vardera trädet och sedan trycker på en knapp som innebär "stryk det ena markerade citatet och ändra alla referenser till det att peka på det andra markerade citatet" (där man förstås får välja vilket citat man vill behålla). Det har jag inte tänkt på tidigare.

Av Niklas Lundin Måndagen den 28 april, 2008 - 11:17:

Birgitta Neregård

Att klistra in källreferensen från Genline till Disgen är inte att rekommendera.
Du får ingen struktur på källorna och de sparas heller inte på ett bra sätt.
Det tar tid att lägga in källor och det kan vara lite krångligt i början men det lönar sig också i långa loppet att vara noga och konsekvent.
Att registrera en ana tar 20 sekunder. Att lägga in källa, faddrar, orter, text mm. kan ta en kvart. Detta kan ses som en tråkig bit och man avgör själv hur noga man vill vara men mitt råd till dig är att i alla fall använda dig av strukturerade källor.
Kontakta en fadder så hjälper han dig komma igång, innan du har för många anor att ”rätta”.

Med vänlig hälsning
Niklas

Av Å Källstrand Måndagen den 28 april, 2008 - 12:17:

Jag hoppas möjligheten att lägga in källhänvisning manuellt blir kvar. Alltså utan att använda funktionen KÄLLOR och CITAT. Bra i o f s om det det byggs upp en färdig struktur. Möjlighet till valfrihet blir väl kvar?

Av Daniel Berglund Måndagen den 28 april, 2008 - 21:18:

Jadå, valfriheten blir kvar. Jag lade upp tre skärmbilder här: http://disgen-utveckling.blogspot.com/2008/04/lite-kllhanteringsdialoger.html så man kan se lite hur det ser ut. Inte så radikalt annorlunda jämfört med idag alltså.

Av Lars Skillius Tisdagen den 29 april, 2008 - 12:41:

Bra! Men se gärna till att alla notiser, dvs även bl a notiserna Text och Extra text, förses med en ruta för (manuell) källhänvisning.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 29 april, 2008 - 22:29:

Vi har inte tänkt att göra någon ändring i persondatabasen till 8.2. Det är rätt krångligt att göra eftersom det drar med sig ändringar, eller åtminstone kontroller att den nuvarande koden gör rätt, i till exempel alla utskrifter.

Till nästa version igen hoppas jag vi har kunnat reda upp detta så att det går (enkelt) att göra tillägg i databasen. En favorit är "barn av okänt kön" som man tycker vore ganska lätt att åstadkomma men det drar med sig mer än man tror..