Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 juni, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Hur ange källa...?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 juni, 2007
Av Niklas Lundin Torsdagen den 9 mars, 2006 - 10:59:

Tack Ann och Gunnar

Det får bli någon variant av ovan nämnda.
Mycket synd dock att varje post inte har ett unikt nummer. Skulle vara mycket lättare att hitta informationen då. Alla stavningar på namn i SDB motsvarar inte alltid de man själv anser vara korrekta, speciellt inte om man som jag går efter vad "prällen" skrev i födelseboken.

Av Eva Dahlberg Måndagen den 17 april, 2006 - 12:17:

Eftersom uppgifterna om en person kan skilja sig åt mellan Sveriges dödbok 1950-1999 (Sveriges dödbok 2) och Sveriges dödbok 1947-2003 (Sveriges dödbok 3) och framför allt gentemot kommande Sveriges dödbok 4 eftersom flera rättelser skickat in till den jämfört med version 3, så bör man ange vilken "SDB" man använt som källa, alltså med årtal eller versionsnummer.

Sedan är det fullt riktigt att uppgifterna skiljer sig åt vad gäller stavning men också ibland datum.

Men Niklas, när jag skrev av till Sveriges dödbok 3 i projektet Namn åt de döda hade jag i ett fall en man vars namn stavades på tre olika sätt i kyrkboken, jag fick ju välja ett av dem (han hette Karl Gustav Gustavsson tror jag - C/K och f/v var olika i församlingsboken, kollade i två för säkerhets skull men de skiljde sig åt, och i dödboken). Man får ange i sina anteckningar hur man valt att stava en person och varför. Det har inte stavats bara på ett sätt, men vet man hur personen själv stavade bör det ha företräde framför övriga varianter.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

PS. I min egen lilla snabba undersökning förra våren när cd:n kom, där jag jämförde min databas med personer avlidna 1947-1970 med uppgifterna i SDB3 så låg felaktigheterna på 10 % (ca 160 personer varav felaktiga uppgifter om 18). Det blir förhoppningsvis bättre i version 4.

Av Leif Svensson Måndagen den 17 april, 2006 - 17:51:

Niklas och alla andra.
Man kan naturligtvis använda strukturerade källor även på CD-skivor som Sveriges Dödbok mfl.

Översta nivån
CD-skivor
Sveriges Dödbok 1947-2003 Grupp
Sveriges Dödbok 1947-2003 Källa
1970-talet (grupp)
1974 (grupp)
1975 (grupp)
1975-10-15 citat

I citatet kan jag kopiera in
de uppgifter som finns på CD:n för just den här personen. Jag får visserligen lika många citat som personer jag skriver av.

Mvh
Leif Svensson

Av Eva Dahlberg Måndagen den 17 april, 2006 - 18:39:

Personligen anser jag det är tillräckligt med "Hänvisa till källa" när det gäller en cd som Sveriges dödbok, det blir lätt lite otympligt annars.
Men om man vill ha uppgifterna från cd:n inskrivna för personen måste man förstås antingen göra så - eller om man vill ha det bara för några av alla släktingarna så kan man klistar in uppgifterna i en vanlig notis, så kan samma källa (Hänvisa till källa - utan citat) användas för alla personerna.

Just att man inte kan välja när man vill ha citat eller inte är en svaghet i nuvarande källhantering, enligt min åsikt.

Hälsningar,
Eva Dahlberg

Av Leif Svensson Måndagen den 17 april, 2006 - 21:34:

Jag försökte bara visa hur och att man kan använda den ypperliga funktionen strukturerade källor om man så önskar. Men det går naturligtvis lika bra med textnotiser men då försvinner alla finesser.

Man kan naturligtvis ha flera citat på varje källa
och ett citat kan vara "hänvisa till källan"
då har man full valfrihet om vill skriva inte fullstända uppgifter eller nöja sig med att hänvisa till källan.

Mvh
Leif Svensson
DIS Aros

Av Niklas Lundin Måndagen den 4 juni, 2007 - 21:36:

Jag har vid några tillfällen önskat uppgifter från Landsarkivet i Vadstena och fått svar både via e-post och brev. Uppgifterna man får kan handla om allt mellan flyttningar, födda barn, vigslar och död.
Har någon ett bra tips på hur man kan använda dessa brev i strukturerade källor?
Varje ark man får har ett diarienummer t.ex. Dnr VALA 422-2007/2980 om det kan vara till någon nytta.

Hälsningar
Niklas

Av Daniel Berglund Tisdagen den 5 juni, 2007 - 15:29:

Jag skulle ange originalhandingarna som källa, under förutsättning att de har skrivit vilka originalhandingar de plockat uppgifterna ur. Skulle nog också lägga dit en anteckning att uppgifterna kommer från personal på landsarkivet.

Av Niklas Tisdagen den 5 juni, 2007 - 19:18:

Hej Daniel

Tyvärr får man inte reda på originalhandlingarnas källa, det är mera ett hopkok av uppgifter.
Det var just därför jag ville ha tips om hur man kan använda de ark jag fått. Man får ju förutsätta att uppgifterna stämmer även om man sätter sekundär källa på dem.

Niklas

Av Daniel Berglund Tisdagen den 5 juni, 2007 - 20:04:

I så fall skulle jag nog göra en källa "Meddelat av VaLA" eller liknande, och sedan för varje brev från VaLA göra ett "citat" där diarienumret - eller helt enkelt brevets datum - står i fältet "Sida".

Av Niklas Lundin Tisdagen den 5 juni, 2007 - 22:34:

Tack för tipset Daniel