Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Hur hitta alla notiser som saknar källa?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 augusti, 2008
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 1 juli, 2003 - 22:50:

Alla vet ju att man alltid skall ange källa. För min del var det lite dåligt i början. Nu håller jag på och lägger in källuppgifter.
Men hur hitta alla notiser som saknar källa?

Jag kom på en metod, men den var rätt lång med flera olika steg och program inblandade, så jag hoppas på att det finns en enkel metod.

Om inget förslag inkommer, så skall jag givetvis redovisa mitt lösning.

Av Berith Hemmingberg Lördagen den 10 april, 2004 - 14:15:

Hej!

Jag var också en "dålig" släktorskare i början, även om det är länge sedan inlägget ovan tar jag gärna emot en enkel lösningen.
Själv tänkte jag skapa en söklista på alla inmatade personer, så är det bara att gå igenom alla uppifrån och ner....eller tvärsom om man så vill. :)
Ett långsamt och tråkigt sätt.

Hälsningar
Berith

Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 10 april, 2004 - 23:45:

Jag har funderat på ett hjälpprogram som kollar i textfilen. Får kanske lite tid före sommaren.

Av Alf Christophersen Söndagen den 11 april, 2004 - 00:46:

Hvis du har slekt i Norge kan du jo forsøke å bidra med data til den norske Distreff-basen. Lag en gedcom-fil eksport med kilder tatt med og send til alfchr@disnorge.no, så kan du jo se nærmere på om det er noe slikt du ønsker, en oversikt over alle ustrukturerte og strukturerte kilder, notiser som mangler kilder, hvilke notiser peker til hvilken kilde og masse mer.

Hvis du også bidrar med svenske og danske data får vi også testet om hvor godt GEDtreff klarer å identifisere dine stedsregistreringer.

(Hilsen en norsk Disgen-fadder og Distreff-koordinator i DIS-Norge)

Av Stefan Ullstad Lördagen den 23 april, 2005 - 17:57:

Jag har gjort ett litet program i Excel som kontrollerar att det finns källor på alla händelsenotiser i Disgen. Ni kan hämta programmet här: http://www.ullstad.com/disgen/disgen_tips.htm
Min mailadress finns också på samma web-sida

Av Rune Johansson (M02124) Fredagen den 26 januari, 2007 - 14:57:

Det bör ju gå ganska lätt att söka med kikaren efter uppgifter utan källa enligt följande steg:
1. Påbörja sökningen med kikaren!
2. Gå till fliken "ytterligare villkor"!
3. Begränsa notistyp till exempelvis bara födelseuppgifter!
4. Ange källan till *?
5. Bocka för "Ta med alla som inte uppfyller villkoren"!
6. Sök!
7. Sortera sedan söklistans kolumn för exempelvis födda. Alla uppgifter med födelseuppgifter i söklistan är då samlade i en följd och alla dessa saknar uppgifter om källa.
MVH/Rune

Av Patrik Hansson Torsdagen den 8 februari, 2007 - 21:46:

Det som Rune beskriver ovan fungerar inte om man använder strukturerade källor. Sökfunktionen är väldigt dålig om man använt strukturerade källor.

Av Stefan Ullstad Lördagen den 22 december, 2007 - 22:14:

Jag har uppdaterat mitt Excel-program som kontrollerar att det finns strukturerade källor på alla händelsenotiser i Disgen.
Ni kan som tidigare hämta programmet här: http://www.ullstad.com/disgen/disgen_tips.htm
Min mailadress finns också på samma webbsida

Av Niklas Lundin Onsdagen den 20 augusti, 2008 - 10:48:

Disgen är ett bra program.

Bäst att börja inlägget så, dels för att det är sant men också för att forum lätt blir kverulantiska. Av sin natur kanske, vem har åsikter eller klagar på en tand som inte värker.

De flesta är överens att källor är viktigt, se bara inläggen på anbytarforum, de är både långa och livfulla. Då källor är viktigt att ange tycker man kanske det borde vara lika viktigt att kunna söka fram de notiser (främst födda, vigda, döda) som saknar just källa, för att kunna åtgärda problemet.
Detta går inte i Disgen.
Nu finns det driftiga personer som har egna lösningar på sådana här problem. Det är helt ok, all heder till dem, men ska det behöva vara så?
Specialprogram utanför Disgen för att lösa det Disgen inte kan är ju inte heller precis ovanliga. En medlem har gjort ett program för att i efterhand kunna kontrollera dubbletter. Vill man kunna söka släktskap via äktenskap eller se kortaste vägen mellan två personer hänvisas man till programmet GeneWeb. Det handlar inte om några 700 MB stora cd-installationer utan om små (enkla) program som borde kunna gå att implementera i Disgen. Jag kanske är ensam om åsikten men källor är viktigt och dubbletter är onödiga. Att datorprogrammet ska hålla reda på släktrelationer och kunna visa detsamma tycker jag är en självklarhet.

Med plats för åsikter. :)

Niklas

Av Åke A Källstrand Onsdagen den 20 augusti, 2008 - 14:36:

Jag använder också DISGEN, men det finns alltid plats för förbättringar.

Min Släkt har en bra funktion för att hitta dubletter exempelvis.Något liknande vore ju önskvärt i "vårt" program.
12410