Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 september, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 september, 2008
Av Daniel Berglund Måndagen den 15 september, 2008 - 21:48:

Hej André! Nej, det kommer tyvärr inte i 8.2 men kanske i versionen efter den. Det finns två orsaker till att det inte kommer nu. Dels måste vi jobba mer med databasen i Disgen innan vi kan/vill göra några ändringar i dess struktur, och fosterbarn skulle kräva en sådan. Dels är det ännu inte helt utrett hur det hela skulle fungera, se Christers Gustavssons inlägg här. Du (och alla andra som läser detta) är välkomna med kommentarer.

Det är åtskilliga som önskat sig den här funktionen så det står högt upp på listan.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 18 september, 2008 - 22:15:

Säkerhetskopioering.
Det är ofta jag som fadder får frågan hur man tar säkerhetskopia. Senast i dag försökte en medlem att lägga den direkt på Cd och får då felmeddelande om I/O error, i stället för att meddelandet bör informera om att man inte kan skriva till Cd.
Jag har redan 2006-08-26 skrivit ett förbättringsförslag, nr 876, att man vid installationen skall skapa en mapp, Dg8-backup, och sedan vid säkerhetskopiering hänvisa dit. Dessutom bör namnet på säkerhetskopien ändras från dg8.zip till dg8-xxxx.zip där xxxxxx är dagens datum som programmet lägger in.
Mitt förslag har ignorerats med hänvisning till artikeln om säkerhetkopiering i Diskulogen.
Men jag vill upprepa att detta är en förbättring som behövs för vi har trots allt ett antal medlemmar med mycket liten datorvana.

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 18 september, 2008 - 22:21:

I forbindelse med GEDtreff har jeg i løpet av et par dager hjulpet to stk med hvordan bla seg fra en katalog til en annen ved hjelp av windowskatalogen.

Begge har alltid laget filer på rota i Mine dokumenter og derfor aldri behøvd å finne filer i andre kataloger i Word.

Så manglende datavaner er et gjentagende problem :-(

Så forslaget understøttes hjertelig!
(Og det med dato, mnd og år støtter jeg også, siden jeg da slipper å angi det selv.

Og skulle fila allerede finnes bør man ant. foreslå tillegg på a, b, c .... etc.

Av Gunnar Öhrn Fredagen den 19 september, 2008 - 13:06:

Hej,

Vi kör nu alfatester på version 8.2 i Disgen, där är backupen ändrad så att defaultnamn på zipfilen är t.ex. DG8_2_utv_20080919_1257.zip.
Första delen av namnet är DG med versionsnummer, i detta fallet utvecklingeversion av 8.2, följt av datum och klockslag. Detta gör att det är enkelt att särskilja de olika backupversionerna man har. Del 1 av problemet är alltså löst i 8.2.
Ang. placeringen av filen tror jag inte spelar någon roll för en ovan användare, om vi som idag placerar den i samma katalog som datakatalogen eller någon annan stans måste användaren kunna hantera utforskaren för att flytta filen. Tyvärr är det ju en begränsning i Windows som gör att man inte kan köra direkt till CD så där kan vi inte göra något. Själv kör jag till två olika USB-minnen som jag hanterar så att jag alltid är säker på att kunna återställa en bra backup.

Av Carl-Johan Gustafsson Lördagen den 20 september, 2008 - 11:14:

Med unika namn baserat på datum och klockslag kommer ovana användare snart att ha massor av gamla backuper i den katalog som systemet väljer.

Jag tror därför att man då också skall lägga till en enkel funktion för borttag.

/Kalle

Av Joel Vogler Lördagen den 20 september, 2008 - 22:10:

För min personliga del fungerar det bra med att ha två backupfiler som jag använder växelvis:

Efter ett arbetspass gör jag backup till "dg8_udda.zip",
efter nästa till "dg8_jamn.zip",
därefter till "dg8_udda.zip",
sedan till "dg8_jamn.zip" osv.

På det viset har jag alltid två, men bara två, filer att hålla reda på.
Det är lätt att se på filens markering för "senast ändrad" vilken som är den senaste.

Av Ove Billing, m895 Lördagen den 20 september, 2008 - 22:29:

Som fadder har jag vid flera tillfällen noterat att folk inte tar bort en befintlig säkerhetskopia före nästa kopiering. Detta betyder att man säkrar även den gamla kopian och filen dg8.zip växer kraftigt. En möjlighet vore att kopian läggs utanför Dg8Data eller bättre, i en mapp som programmet automatiskt låter bli att säkra. Undantag för säkring kan ju begäras för Ged- och Html-mapparna så varför inte också en säk-mapp.

Av Daniel Berglund Lördagen den 20 september, 2008 - 23:12:

Som det är gjort nu(mera) får man inte lägga säkerhetskopian i datamappen.

En fråga är hur vi ska rekommendera att folk tar säkerhetskopior. Vi borde ha en samstämmig rekommendation i manualen, Diskulogen och via faddrarna.

Säkerhetskopia till disk är bättre än ingenting men hjälper inte om disken kraschar eller om datorn blir stulen.

Säkerhetskopia till diskett funkar inte på moderna datorer.

Säkerhetskopia till USB-minne har nackdelen att ett USB-minne är litet och lätt att slarva bort.

Säkerhetskopia till CD eller DVD måste göras i två steg för att garanterat fungera på alla datorer, dvs det är omständligt.

Säkerhetskopia till någon nätbaserad tjänst kräver att man registrerar sig och oftast installerar någon viss mjukvara, och därför knappast bra som generell rekommendation.

Så vilken metod är bäst att rekommendera?

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 20 september, 2008 - 23:52:

Foreslår en lathund som beskriver i eksakt detalj hvordan man går frem for å lage en CD med backup.

Med tydelig markering viktige trinn, som sparing til disk i første hånd, og så hvordan lage CD fra denne.
Helst med utgangspunkt i både XP og Vista (i tilfelle forskjell)

For Win Me, 2000, 98 og 95 så må man uansett gå via tredjeparts program og der blir man ikke lurt til å tro at alt kan gå i ett steg.

Av C-G Magnusson Söndagen den 21 september, 2008 - 11:49:

För min del verkar det bra om backupfilen automatiskt namnges med datum och klockslag eftersom jag ibland sparar mer än en säkerhetskopia per dygn. Säkerhetskopian ska gå till disken, sedan kan man rekommendera att användaren sparar undan kopior på ett eller flera sätt som kan vara USB-minne, extern hårddisk, nätbackup eller på CD/DVD. Helst kanske också att man med regelbundna intervaller lägger en del backuper på annan plats än där man vanligtvis förvarar datorn.

Bör backup-filen kunna förses med lösenord? Risken är väl stor att man glömmer bort lösenorden och så är det adjöss med informationen i alla fall ,,,