Hur ange ett fosterbarn?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Hur ange ett fosterbarn?
Av Björn Eriksson Fredagen den 19 juli, 2002 - 18:08:

Hur kan jag ange att barn är fosterbarn? Och även ange när adoptionen gjordes?

Av Bertil Magnusson Lördagen den 20 juli, 2002 - 10:27:

Björn, du är inne på ett känsligt område.
Många adoptivföräldrar vill se adoptivbarnet som sitt eget och matar in det som ett sådant.

Släktforskning går dock ut på att finna de genealogiska sambandet och då är en sådan inmatning felaktig, tycker jag.

Med lika stor respekt för de adopterade individerna kan uppgifter om dem ges i en textnotis under adoptivföräldrarna.

Adoptivbarnen kan även matas in utan datatekniskt samband med adoptivföräldrarna i t ex egna flockar där man även kan mata in deras genealogiska ursprung om detta går att finna.
Jag tror att mitt synsätt är ärligast mot framtidens forskare.

Beträffande kungliga individer som t ex Carl-Johan Bernadotte så adopterades han som son till Carl XIII i avsikt att överta kronan. En sådan händelse var ju så uppmärksammad att alla vet den verkliga bakgrunden. När en "Svensson" gör samma handling glöms den kanske bort efter endast några få generationer och kan därmed få framtida forskare att "spåra ur". Särskilt om barnet har liknande etnisk bakgrund så att dess ättlingar inte utseendemässigt skiljer sig från den "antagna släkten".

Av Carin Fredsdotter Almström Tisdagen den 23 juli, 2002 - 08:18:

Jag håller med Bertil om att det är de biologiska föräldrarna som ska anges i antavlan. Jag skriver in fosterbarn och adoptivbarn som text.

Men jag skulle ändå önska att det på något sätt gick att ha en koppling i datorprogrammet så att man lätt kan länka till adoptiv alt. fosterföräldrar speciellt adoptivföräldrar som man rent juridiskt har en koppling till. Också att det i utskriftens text finns en koppling till dessa föräldrar.

Naturligtvis så ska det klart framgå att det är en adoptivförälder.

Min man är adoptivbarn och när jag begärde en personbild av honom från skattemyndigheten så står både de Bilogiska föräldrarna med BF och adoptivföräldrarna med AF.

Av meg ericsson Lördagen den 22 februari, 2003 - 16:23:

Jag har också fosterbarn med i min forskning. Efterlyser också den koppling Carin Fredsdotter Almström frågar efter. I mitt fall har jag massor med information om detta fosterbarn och dennes släkt som jag skulle vilja följa upp. Är det någon som vet om DISGEN arbetar på detta?
Mvh
Meg

Av meg ericsson Lördagen den 22 februari, 2003 - 16:30:

Förlåt, efter att jag skickat mitt meddelande ang. fosterbarn i DISGEN hittade jag ett annat forum där jag nog skulle läst först. Nu är skadan redan skedd.
Mvh
Meg

Av Maria Gällman Lördagen den 13 mars, 2004 - 20:40:

Jag har "en massa lösa/okopplade" fosterbarn och adoptivbarn i släkten. har biologiska föräldrar till alla utom två av dem, men vill ändå ha möjligheten att BÅDE ha med biologiska som foster-/adoptivföräldrar.

Trodde jag kommit på en "egen lösning" genom att det skulle vara möjligt att koppla ihop dem på samma sätt som man gör när man har samma föräldrapar två gånger (Skapa ett gifte utan känd partner för t.ex. modern och markera för "Utom äktenskap". Flytta upp det oäkta barnet till det "giftet". Gör modern och fadern till centrumpersoner i var sitt fönster. Dra över fadern till det nya "giftet". Du får då samma föräldrapar två gånger, ena gången med det oäkta barnet andra gången med de äkta barnen. KÄLLA: Marianne Munktell, DIS Forum 2003-07-05), men inte ens det går...

Det finns ju möjligheter att ändra notistypsnamn till fosterbarn alt adoptivbarn i DG8, så varför är detta så omöjligt!?

Av Niklas Lundin Fredagen den 18 augusti, 2006 - 09:21:

Nu har jag i min forskning stött på släkt som haft fosterbarn. Då tråden har några år på nacken undrar jag om det finns andra alternativ att ange fosterbarn annat än i en textnotis?

mvh
Niklas
m30055

Av Bengt Holm Torsdagen den 5 oktober, 2006 - 15:12:

Jag har också brottats med det här problemet om hur man registrerar fosterbarn. Jag har löst det på följande sätt. Jag registrerar barnet både i den biologiska familjeöversikten och i den där barnet är fosterbarn. I den senare har jag endast notisen med namnet och under fliken 'anteckningar' skriver jag att det gäller ett fosterbarn och gör en hänvisning till notiserna i den biologiska familjeöversikten där samtliga notiser om personen finns. På så sätt markerar jag att fosterbarnet, som nästan alltid betraktas som "barn i huset", har upplevts både av sig själv och av övriga familjen som ett biologiskt barn.

Men det skulle vara bra om man i DISGEN kunde göra denna koppling på ett mer datamässigt sätt.
En fråga till utvecklingsgruppen för DISGEN: Planeras en sådan facilitet?

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 5 oktober, 2006 - 19:15:

Bengt, diskussioner pågår om hur vi ska kunna lösa en sån fråga.

Av Chrístofir Forsén Söndagen den 24 juni, 2007 - 22:58:

Jag använder DISGEN 8.1d och längtar verkligen efter en funktion där man, som många efterlyst i den här tråden, ENKELT och SNYGGT kan ange om barnet är biologiskt barn, fosterbarn eller adoptivbarn och där man kan SYNLIGT koppla barnet till både fosterföräldrar och biologiska föräldrar, så att det klart framgår när man gör ett stamträd. Exempel på hur det skulle kunna gå till vid en uppgiftsinmatning: När man skapar ett barn, som i praktiken är fosterbarn/adopterad osv, till det föräldrapar där barnet bor (men som inte är de biologiska föräldrarna), borde det finnas en funktion där man genom att klicka på barnets kön, dvs "man" eller "kvinna", OCKSÅ kan ange "vilken typ av barn" det gäller och dessutom kunna knyta uppgifter om biologisk mor och far till detta barn, som sedan syns i ett släktträd. Mina fosterbarn och adoptivbarn finns på 1800-talet och i början på 1900-talet och jag tycker det är en stor brist hos DISGEN att den här funktionen inte redan finns. Det känns mycket otympligt att hantera dessa barn som programmet ser ut idag. Helt krasst ska ju ett släkträd återspegla familjehistoriska skeenden, där det är intressantare för den som läser trädet, att direkt kunna se vilka som är fosterföräldrar (dvs enkelt kunna se vilka som tog hand om barnet) OCH vilka de biologiska föräldrar är. Man ska INTE behöva leta uppgifter om ett barn är fosterbarn/adopterat osv och de biologiska föräldrarna, i en fotnot någonstans (eller inte alls).

Av Eva Klitte Torsdagen den 4 september, 2008 - 21:52:

Hej,
Jag har just börjat med Disgen och det blev naturligtvis fel från början. Mina barn kopplades bort, försökte radera dem, det gick bra med den ena, som försvann helt. De andra står kvar i söklistan men inga data finns. När jag ska fylla i rätta uppgifter har "knapparna" för son och dotter slocknat. Hur ska jag göra för att kunna få tillbaka alla mina barn?
Vänligen Eva Klitte

Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 5 september, 2008 - 01:33:

Christofir, det finns olika typer av föräldrar, t.ex. foster-, adoptiv- och biologiska föräldrar. De kan dessutom kan variera över tiden, åtminstonde de bådA första. Det kan tom vara så att det stackars barnet har alla tre typerna samtidigt. Jag känner också till fall där det finns en adoptivförälder och en biologisk. Sen kan man ju fundera på om lösningen, hur den nu ser ut, också ska kunna appliceras på relationer där det finns en styvförälder?

Så nu när jag problematiserats lite, så är det dags att finna en lösning som är tillräckligt generell för att kunna fungera. Jag tycker att det är viktigt att på något sätt kunna välja vilket föräldrapar som ska ingå i olika typer av tavlor. Ska det vara en generell eller individuell lösning? Ska det kunna variera mellan olika tavlor? Ska barnet bara ingå för ett föräldrapar? Eller ska det vara synligt för alla föräldrapar men bara ha föräldrar/ättlingar i ett dem? På vilket sätt ska typen av föräldraskap eller tidsperioden för det framgå?

Det skulle vara intressant att höra fler funderingar på hur olika föräldrapar ska hanteras och presenteras.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 5 september, 2008 - 17:01:

Det är troligtvis svårt, rent databastekniskt, att få till det bra med biologiska resp. adoptivföräldrar.

En variant jag funderat på är att för "sådana" barn, kunna ange i en notis adoptivföräldrar. När man så skapar en antavla för barnet i fråga, skulle man få svara på frågan om vilket föräldrapar man vill använda. Jag vet att det inte är någon slutgiltig lösning, hur gör man när det skett adoption kanske flera led bakåt? Ett generellt val av biologiska eller adoptivföräldrar? Problematiken har ju diskuterats flera gånger.

Av Rolf Eriksson (M01977) Lördagen den 6 september, 2008 - 14:42:

Eva
Öppna Disgen i två fönster med dig i det ena ochbarnen i det andra. Fatta sedan tag i dem med pilen och dra över dem i din ruta. Dra mot gifte eller senaste barn och släpp då du ser barnet i rödmarkering så flyttas det över.

Knapparna för son och dotter tänds när du har Gift eller ett barn markerat i översikten

Skickar över lite utbildningsmaterial till dig i ett mejl

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: