Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 10 november, 2008 - 21:40: |
Jag inbjuder till diskussion om ett förbättringsförslag till en kommande Disgen-version. Välkommen med dina idéer och förslag inom ramen för "Forskningsstöd" (se ovan)!
Av Daniel Berglund Tisdagen den 11 november, 2008 - 00:17: |
För min del brukar det bli mycket lösa anteckningar innan jag har släktskapsrelationer, persondata, identifieringar osv klart för mig. Innan bilden har klarnat vill jag inte föra in något på allvar i programmet. Jag skulle alltså uppskatta att kunna föra, och sortera, lösa anteckningar inom Disgen.
Jag har kört lite med Microsoft OneNote som ingår i Office-sviten. Det är alldeles säkert inte det bästa programmet, men man kanske kan knycka lite ideer därifrån. Om vi tänker oss "lösa anteckningar", alltså en samling av notiser 1-5 meningar långa - ett utdrag ur en husförhörslängd - en avskrift av en dopnotis - ett utdrag ut en dombok - en uppgift man snappar upp på Anbytarforum; och sedan en möjlighet i Disgen att skriva in, med enkel rik-text (fetstil, kursiv, och annat grundläggande) och dessutom strukturera dessa notiser, kanske i en hierarkisk struktur. OneNote har här ett antal olika typer av flikar/sidor/anteckningsböcker som ger en enkel hierarki.
Om man sedan kunde koppla de lösa notiserna till personer och/eller notiser i Disgen, för att såsmåningom låta de lösa notiserna bli riktiga notiser, så har vi en form av koppling från relativt oorganiserat grundmaterial till mer organiserat stoff som jag tror skulle skulle hjälpa upp själva forskingsfasen. Man kan sedan gå tillbaka till grundmaterialet, lägga till mer, och dra nya slutsatser som så att säga kan förädlas till riktiga personer och notiser i Disgen.
Lite liknar det också mind-mapping program...
En annan variant är att utveckla begreppet "oforskat" som idag är en flagga per person.. Vi kunde kanske bygga in en "att-göra" lista i programmet och därifrån koppla till de olika personerna och till eventuella lösa anteckningar enligt ovan.
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 11 november, 2008 - 01:16: |
I et utkast til en mulig Disgen den gang det ble snakk om å lage et Disgen for Windows kalt ACWinGenea opererte jeg med en egen base for å lagre forskningsnotater i form av å opprette nye personer og familierelasjoner på vanlig måte, men ukoplet.
Til disse koplet jeg en dagbok som jeg laget selv, men som i dag finnes også som open source eller kjøpsvare, så som jedi jvcl sin dagboksfunksjon(http://homepages.codegear.com/jedi/jvcl/), Turbopower VisualPlanIt (http://sourceforge.net/projects/tpvplanit/) eller som kjøpsvare, TMS Software sin (http://www.tmssoftware.com/site/, http://www.tmssoftware.com/site/tmspack.asp?s=plan&sbp=228)
Med denne kunne jeg legge inn arbeidsnotater, og lage en dagbok med hva som ble gjort. Dessverre ble programmet for stort for Borland for Windows 7 siden det var den gang man snakket om Windows 3.1 :-)
Av Tom Barckman Tisdagen den 11 november, 2008 - 14:34: |
Redan för ca 2 år sedan föreslog jag som förbättringsförslag att en möjlighet till anteckningar inom Disgenprogrammet skulle skapas.
Jag stöder därför Daniels förslag till fullo.
Mvh/Tom
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 11 november, 2008 - 23:35: |
Daniel B!
Mycket intressant förslag. Jag predikar ofta för mina elever i Disgen/släktforskning att man inte skall mata in nya personer direkt när man hittat dem.
Disgen och de flesta andra släktforskarprogram är att betrakta som enbart registrerings- och utskriftsprogram.
Inom DIS-ÖST där jag är lärare pratar vi om begreppet FRP (Anders Erikssons idé) som står för Forska, Registrera och Presentera. Alla steg måste hänga ihop om man skall få ett bra resultat av sin forskning.
Det betyder att man inte skall sitta på arkivet eller vid online-skärmen och slänga in nya personer i sitt släktforskarprogram hej vilt. Men det betyder också att man behöver ett ställe att samla allt man hittar för att i slutändan kunna värdera information och säkerställa det som man till slut skriver in.
Ofta är det en mycket stor mängd lösa informationsbitar eller fragment som man vill överblicka. Här skulle jag vilja att det finns bra med stukturerat utrymme för att samla allt.
Det rör sig oftast om flera utdrag ur husförhörslängderna som jag vill se bredvid varandra. Det skulle alltså behöva finnas en inmatningsfunktion för en eller flera HFL.
Det kan ju tänkas att utdrag från databaser lätt skulle kunna klistras in också.
Jag hoppas det kommer fler inlägg i denna diskussion!
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 12 november, 2008 - 13:10: |
Kopiering från grundböcker låter intressant. Förmodligen kräver detta ett samarbete med den som registrerar grundnotisen (ArkivDigital eller Genline) för att enkelt kunna kopiera en sida/del av sida och lägga den i DISGEN. Som Sten-Sture skriver kan man då i stället för att printa ut sidor spara dem i DISGEN för att senare ta upp dem igen.
Alltså en "anteckningsbok" i DISGEN, som vid behov kan kopplas/härledas till en redan registrerad person. Även enkla noteringar skulle kunna läggas in.
En principfråga är hur anteckningsboken skall struktureras.
Av C-G Magnusson Onsdagen den 12 november, 2008 - 17:00: |
Minns inte om jag nämnt det förut eller om det räknas som forskningsstöd, men man ser ibland diskussioner om adoptivbarn som man vill kunna registrera i släktprogram. Ur strikt biologisk synvinkel hör dessa personer inte ihop med sina adoptivföräldrar, men om man inför en annan typ av koppling istället för genealogisk anknytning, sociala kontakter, kan man lägga in personerna i databasen och knyta information till dem. I dessa kontakter kan också ingå ex faddrar och liknande. Med många personer i en databas kan man nog få fram intressanta sociala nätverk. Detta kräver nytt tänk (och en hel del arbete) då det väl inte är så vanligt i släktforskarprogram. Jag tror det kan hjälpa till med forskningen om man även kan se de sociala kontakterna i den mån de nu framskymtar i källorna och om det kan presenteras på ett begripligt sätt.
Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 14 november, 2008 - 21:49: |
Funktionen "Kontrollera notiser" som finns idag skulle kunna förbättras. Finns det några idéer? Man skulle kunna tänka sig flera andra standardiserade analyser som man vill göra på sitt material. Finns det några idéer?
Av Runar Hortlund Lördagen den 15 november, 2008 - 09:04: |
Christer, kommer du ihåg mitt sätt att söka personer med fel kön.
Om man skapar en lista med flicknamn som förekommer mer än 5 ggr i databasen. Finns där någon gosse i den mängden så har den fått fel kön. Det är ju ett arbete som passar en dator.
Av Knut Egil Hamre Lördagen den 15 november, 2008 - 09:22: |
I funksjonen "Kontrollera notiser" vil det, etter hvert som det legges inn nye notiser, akkumuleres fall der grenseverdiene overskrides. Dersom for eksempel ”högsta levnadsålder” er stilt inn til 99 år vil det alltid være personer som ble eldre. Hver gang "Kontrollera notiser" kjøres vil samme notis, igjen og igjen, bli anmerket som feilaktig. Eksempel: ”Anmärkningsvärt lång livslängd: 100 år”.
Dette er et irritasjonsmoment og for flere år siden foreslo jeg at det skulle bli mulig å godkjenne, det vil si ”bocka för”, anmerkninger som egentlig ikke er feilaktige, slik at de ikke anmerkes neste gang kontrollen utføres.
Et annet eksempel er bruk av spesialnotisen for å angi dato for skifte. Fordi denne datoen alltid er senere en dödnotisen vil spesialnotisen også bli anmerket som feilaktig. En løsning med ”avbockning” vil løse også dette problem.