Av Dan Johansson Måndagen den 17 november, 2008 - 21:03: |
Går det att få DISGEN att sortera Notiser i datum i kronologisk ordning automatiskt ? och lika även barn till ett par vill man ha i kronologisk ordning ? Mvh Dan Johansson
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 17 november, 2008 - 21:14: |
Nej tyvärr det går inte automatiskt, det måste göras manuellt. Funktionen har diskuterats, men jag vet inte hur det ligger till i planeringen. Det måste dock kunna vara valbart så att det inte sker utan att användaren vill. Det finns tillfällen då man vill ha notiser i en viss ordning. Men varför inte lägga in uppgifterna så att notiserna och barnen hamnar i rätt ordning vid inmatningen?
Av Dan Johansson Måndagen den 17 november, 2008 - 21:51: |
Ett exempel .. som idag efter en tids forskning dyker att tidigt barn upp som jag inte har sätt förut .. och jag lägger inte det då hamnar det inte först utan sist ..och det kan ju vara olika former av hädelser som man inte hittar på en gång ..och då vore det ju lättare om den sortera skälv om man ville det .. så slapp man sitta och plocka med det .. Mvh Danne
Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 18 november, 2008 - 09:52: |
Ett "nytt" barn hamnar ju på platsen under det barn som är markerat i familjeöversikten. Om ett "nytt" barn ska hamna sist, så måste ju det nedersta barnet i en barnaskara vara markerat.
Det är likadant i notisöversikten, en ny notis hamnar på platsen efter den markerade notisen.
Sen finns det ju ett antal notiser som inte innehåller något datum och hur de då skulle hamna i en sortering kan man fundera över. Vilket för övrigt även gäller barn, då det kan saknas födelsetid.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 18 november, 2008 - 16:01: |
Barn och notiser i önskad ordning.
Lägg musen på aktuell notis eller barn och tryck vänster musknapp samt dra den till önskad plats.
Av Dan Johanson Tisdagen den 18 november, 2008 - 17:26: |
Karl . Jo jag har förstått det att man får klicka dra modellen . och det är väl smidigt .men manuellt . meningen med dator stödd släkt forskning och datorer i almenhet är ju att man ska slippa lägga sin manuellt hand över och flytta och sortera . Men jag för lägga in det som önskemål till nästa version . att man kan välja om man vill sortering med automatik eller inte . varför man nu inte skulle vilja ha det . Mvh Danne
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 18 november, 2008 - 22:21: |
Danne.
Nu behöver det väl inte bli för mycket jobb om man gjort rätt från början. Men om inte så kör Kontollera disgen filer så talar programmet om vilka barn som ligger i fel ordning.
Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 19 november, 2008 - 11:38: |
Att lägga upp en notis och lägga till ett barn är ju en manuell procedur, så det går inte att undvika. Lägger man upp på rätt ställe från början behövs ingen sortering.
Dessutom som Gunnar påpekar, hur ska notiser utan datum sorteras? Jag har ofta textnotiser mellan datumnotiser, och jag gissar att nästan alla har det på det sättet.
En viss automatik finns det iaf. Det är väl så att födelse, dop, död och begravning alltid hamnar i rätt kronologisk följd när man lägger upp dem i Grunddatadialogen.
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 19 november, 2008 - 21:28: |
DISGEN fungerar tillfredsställande i de flesta avseenden. Att flytta om är väl inte så stort problem. Att markera var nästa barn skall ligga eller ordna om notiserna tycker jag är OK. Samma vid flera giften.
Besvärligare tycker jag det är med DISGEN-orter. Vad göra om en "ort" hamant i fel församling t ex från pastorats-orienterade böcker. Likaså att lätt föra över en geografisk koordinat till en DISGEN-ort från t ex Lantmäteriet. DISGEN-kartan förlorar mycket i värde härigenom.
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 19 november, 2008 - 22:19: |
Svar till Rolf
Om en Disgenort hamnar i fel församling finns det ett enkelt svar: Flytta den! Behöver du föra in en xy-koordinat går det att göra på vanligt sätt genom Kopiera och Klistra in.
Allt detta och fler finesser kan du läsa om i artiklarna nr 6, 7 och 8 i artikelserien ”Lär dig mer om Disgen 8” i Diskulogen nr 66, 67 och 68. Du kan också hämta dessa artiklar i pdf-format från Dis hemsida. Direktlänk till hämtning av artiklarna:
http://www.dis.se/?url=http://www.dis.se/disgen/articles/