Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 november, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Sortera på datum ?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 november, 2008
Av Daniel Berglund Onsdagen den 19 november, 2008 - 23:15:

Önskemålet är vanligt, tycker jag mig märka, och jag kan själv hålla med dem som önskar sig en sådan funktion som sorterar i tidsordning. Det finns fler sådana situationer där sortering kunde ske automatiskt, t ex personnotiser, orter och källor. Sådana funktioner måste givetvis vara möjliga att stänga av för att inte förarga någon som lagt barnen/orterna/källorna i sin egen ordning. Eller kanske man ska göra så att den som vill ha sorteringen får själv slå på funktionen.

Problem med barn/notiser som saknar tidsdata "löser" man t ex genom att sortera in dem i bokstavsordning, sist, först eller på annan plats, och sedan i just detta fall kräva av användaren att barnet flyttas manuellt om nu den automatiskt valda platsen inte duger. Det här handlar ju om en funktion som sorterar vid instoppning av nytt barn, inte en funktion som ständigt håller barnen sorterade. Men varför ska Disgen kräva av användaren att "göra rätt från början" dvs utföra ett visserligen litet, men repetitivt och enahanda moment vid varje inmatning av barn, personnotiser, orter och källor...?

Av Kjell Weber Torsdagen den 20 november, 2008 - 02:08:

När vi ändå nämner sortering. Källor och framförallt dess citat önskar jag sorterades automatiskt.
Jag har >400 citat (sidnr.) under en källa (kyrkbok) och många sådana böcker. Krångligt att få i ordning då nya citat skapas.

Av Anders Berg M01397 Torsdagen den 20 november, 2008 - 09:50:

Sortering av barnen i ett gifte i familjeöversikten är väl helt okej. Däremot att automatiskt sortera textnotiser först/sist/"annan plats" verkar mindre genomtänkt. Själv har jag uppskattningsvis lika många datumnotiser som textnotiser, och att stänga av en notissortering skulle vara det absolut enda tänkbara för mig. Varje textnotis ligger i relation till någon datumnotis, och att få dem automatiskt att hamnat ex sist skulle bara leda till manuellt merarbete för mig.

Hur många av er lägger alltid alla textnotiser sist?

Av Anders Berg M01397 Torsdagen den 20 november, 2008 - 09:54:

Tilläggas kan att vitsen med att ha flera textnotiser är just att kunna ha dem placerade på olika ställen bland övriga notiser. Om alla textnotiser hamnar t ex sist, så räcker det ju med att skriva all text i en notis.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 20 november, 2008 - 15:23:

Sortering.
Håller med Kjell att det vore bra att få källorna sorterade.

Anders jag håller också med dej, man blandar textnotiser med flyttnotiser. Man kanske också delar en text i två notiser för att lägger in en bild emmellan.

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 20 november, 2008 - 15:44:

I forbindelse med tekstnotiser kan man også legge inn strukturerte ting som og

Kanskje man skulle åpne for

=> som plasserer et bilde angitt med filnavn på dette stedet i teksten ??

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 20 november, 2008 - 15:47:

Hrmf.. =EO og =ED notiser

Ny tag? =PI som har filnavn som parameter ??

Av Lennart Näslund Torsdagen den 20 november, 2008 - 18:16:

Att automatiskt sortera barn i datumordning när manlägger in ett barn i familjen,
har en som jag tycker nackdel.
T,ex. om du råkar skriva år 1821 i stället
för 1812 och du inte uppmärksammar det så märks det inte när kör kontroll av notiser.
Sortering ska man möjligen kunna slå om man vill
ha automatik.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 20 november, 2008 - 23:01:

Källorna och citaten ska vi nog få automatiskt sorterade till 8.2.

Övrig sortering får säkerligen vänta. Det måste ju tänkas igenom, men jag tror att alla problem går att lösa även om den färdiga lösningen inte passar alla - det går knappt eftersom olika användare använder Disgen på så olika sätt. Textnotiser kanske ska förses med datum och källa som övriga notiser?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 20 november, 2008 - 23:27:

Men hur datumsätter jag notisen som är en textnotis om en släkting som det enbart står "Ogift" i? En text som visar tydligt i utskrifter att här är det forskat, men finns inget mer.

Jag håller med Anders ståndpunkt.

När det gäller att få barnen i ordning, så är det ju inte enbart en fråga om "att göra rätt från början" - utan det innebär att man ser efter var man placerar barnet - var står jag? Att tänka efter när man skriver in. Dan, om du hittar ett nytt barn att skriva in, markera var du vill skriva in det genom att markera ett barn i syskonskaran som är äldre - då kommer det nya barnet du lägger in direkt efter om det är där det ska in i ordningen (så bråttom är det väl inte :)?)

I vissa fall (t.ex. i mitt fall en släkting där jag så länge programmet inte medger två föräldrapar) har jag valt att lägga fosterbarnen i en egen ordningsföljd efter de barn som ingår i äktenskapet. I andra fall har man inget födelsedatum men ett dödsdatum för ett barn, som gör att man kan placera in det i ordningen på en höft, i andra fall inga datum alls. Eftersom det faktiskt är väldigt lätt att dra barnen rätt om de hamnar fel så fungerar det ju smidigt de få gånger det behövs.

De notiser jag har som inte har ett datum gäller mycket forskningsnoteringar, "jag har läst fel, men rättat till det" "någon annan forskare har angivit så, men det är egentligen så här eftersom han har blandat ihop systrarna", "i Disbyt står att ... men det stämmer inte", "jag har innan koll i källan X haft födelsedatum si, vet inte varifrån jag fått den uppgiften", "i hfl står födelseår Z varje år från AI:3" etc etc.

Det är notiser som inte ska sorteras i någon given ordning.
hälsningar,
Eva
(med reservation för att jag missförstår diskussion och förslag ;-))