Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 2 september, 2007 - 22:16: |
Hej Kristian,
Mitt svar var litet slarvigt formulerat eftersom "Windows Vista Ready" inte är ett väldefinierat kvalitetsbegrepp. Microsofts kvalitetsbegrepp är "Certified for Windows Vista" och "Works with Windows Vista", se Windows Vista Hardware Compatibility List som finns på http://winqual.microsoft.com/hcl/Default.aspx. Den brännare jag talar om är Sony NEC Optiarc AD-7173A och den uppfyller kraven enligt Works with Windows Vista. Tillverkare av hårdvaruenheter tillhandahåller normalt drivare (program för kommunikationen), men den drivare jag har installerad för AD-7173A är en Microsoft-drivare, vilket kan bero på att brännarprogram ingår i Vista. Det krävs alltså att en installerad brännare på ett hyfsat sätt skall kunna kommunicera med Microsoft-drivaren. Om alla brännare uppfyller detta krav vet jag faktiskt inte. Kanske någon annan vet bättre?
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 4 september, 2007 - 22:25: |
Jag har bara inte tänkt på det innan. Det enda som jag har märkt med min gamla brännare, är att det inte längre går att köpa dvdrw-skivor eftersom dom har uppgraderat något på dessa.
Det där med Vista-kompatibelt skriver dom säkert bara för att vara på säkra sidan "om" det inte skulle fungera. Tror dock inte att det är så illa.
Av Siw Hjorther Tisdagen den 11 september, 2007 - 22:48: |
Jag kan inte hitta någonstans i detta forum hur man bär sig åt att köra under Windows Vista.
Jag har ställt Disgen.exe i kompatibiltetsmod för XP och kör som Admnistratör.
När jag sedan kör så står det att det inte går att skapa filer i mappen c:\Dg8Data\DgMapp eller c:\Dg8Data.
Mapparna finns och jag kan skapa filer i dem.
Vad ska jag göra?
Av Siw Hjorther Tisdagen den 11 september, 2007 - 23:09: |
Nu har jag löst problemet.
Jag hade stavat DGMap med ett p för mycket.
När jag sedan skapat alla de andra mapparna så fungerar allt.
Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 2 november, 2007 - 23:58: |
Installation av Disgen 8.1e under Vista
---------------------------------------------------
Mitt operativsystem är Vista Ultimate, svensk version.
För installationen är dessa två mappar speciellt intressanta:
C:\Program ( eng. C:\Program Files )
C:\Användare ( eng. C:\Users )
Min erfarenhet från installation av andra program under Vista är att installationsprogrammen ofta använder de engelska beteckningarna på mapparna, dvs man föreslår installation i
C:\Program Files och C:\Users. Det har visat sig att man kan acceptera dessa förslag även om man har en svensk version av operativsystemet. Det samma tycks gälla för installation av Disgen 8.1e.
På min dator har jag ett administratörskonto samt ett användarkonto, NaBjn, med begränsade rättigheter. Disgens datamapp vill jag ha i en dold mapp och jag valde placeringen
C:\Användare\NaBjn\AppData\Local\Dis\Dg8Data. Därför förberedde jag installationen med att från konto NaBjn skapa Dis-mappen under \AppData\Local. AppData är en dold mapp. Jag gick till Utforskaren, valde Ordna, därefter Mapp- och sökalternativ och Visning, där jag markerade att dolda mappar och filer skulle visas. Efter detta kunde Dis-mappen skapas. ( När installationen är genomförd skall det normala visningsalternativet återställas. )
Installationen skedde från administratörskontot. För att med säkerhet kunna hitta platsen där datamappen skulle placeras, gick jag först till Utforskaren och såg till att dolda filer och mappar visades.
CD-skivan placerades i CD-läsaren, varefter Autorun visade ett par alternativ; jag valde ´Kör setup.exe´. Därefter kom frågan om jag ville tillåta körningen och jag valde att tillåta.
3 alternativ för installationen visades, jag valde Normal installation.
Installationsprogrammet föreslog installation i
C:\Program Files\Dis\Disgen8, vilket jag accepterade
Alternativet ´Installation för alla användare´ valdes
Installationsprogrammet föreslog att datamappen skulle placeras i
C:\Users\Public\Documents\Dg8Data, men jag bläddrade till
C:\Users\NaBjn\AppData\Local\Dis
Efter detta slutfördes installationen. En kontroll visade att installationen skett i
C:\Program\Dis\Disgen8
och att datamappens placering var
C:\Användare\NaBjn\AppData\Local\Dis\Dg8Data.
Inloggning skedde på konto NaBjn, där det gick bra att starta Disgen 8.1e. Jag valde alternativet ´Läs tillbaka säkerhetskopia´ från ´Fritt vald enhet´. Därefter kunde jag bläddra till enheten där jag placerat en USB-pinne med säkerhetskopian. Backup-filen hittades och återläsningen genomfördes utan anmärkning.
Installationen av Disgen 8.1e var således helt utan problem. Det finns emellertid en sak som bör påpekas, nämligen att kontot NaBjn försökt skriva till filen
FFSERVER.LOG i C:\Program\Dis\Disgen8, vilket inte är tillåtet. Bakom kulisserna har detta åtgärdats genom virtualisering. Skrivningen har skett till
C:\Användare\NaBjn\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Dis\Disgen8\FFSERVER.LOG
Läs mer om virtualisering på sidorna 250-252 i boken
Bott, Siechert, Stinson: Windows Vista Utan och Innan, ISBN 978-91-636-0917-6.
Av Daniel Berglund Lördagen den 3 november, 2007 - 23:25: |
Hej Nils-Åke,
det var ju bra att det fungerade! Virtualiseringen av filen du nämner (och ett par andra som alla har med databasmotorn att skaffa) är känd och blir fixad till nästa version, och då lägger vi dit ett xml-manifest också så att virtualiseringen upphör. Vi tyckte att det var bättre att inte göra så i 8.1e för att istället vara säkra på att programmet fungerar problemfritt.
Av Ove Billing, m895 Söndagen den 4 november, 2007 - 09:27: |
Jag skrev på faddersidan att 8.1e inte löst problemet att man måste använda "Kör som administratör" vid varje start. Jag hade från början XP med 8.1d men fick ett datorhaveri och blev mer eller mindre tvingad att använda Vista Home Prem i en ny maskin. Min fadderskiva med 8.1e kom nu väl till pass. Jag är helt ensam som användare och kör därför utan lösenord och inte heller har jag några egentliga hemligheter på datorn. Av gammal vana har jag Dg8Data direkt under C: och jag placerade mina data där innan jag installerade programmet, till skillnad från Nils Äke ovan. Jag känner inte heller igen det om log-filen.
Mina frågor är: 1. Har datamappens placering betydelse? 2. Skulle inte frågan vid start vara löst?
Av Irene Sjöberg Söndagen den 4 november, 2007 - 11:11: |
Hej
Jag är också "lycklig" användare av Vista Home Premium. Kör allt under en användare (administratör). Disgen 8.1e fungerar utmärkt hos mig. Installerade som programmet föreslog. DG8Data mappen ligger under C:\Document and Settings\All users\Documents\. Har däremot lite andra problem t ex med buggfixarna till Sveriges Befolknings cd, men det är en annan diskussion.
Hälsningar
Irene Sjöberg
Av Daniel Berglund Söndagen den 4 november, 2007 - 12:27: |
Hej Ove,
datamappens skydd har betydelse men inte dess placering i sig. Om du gör en standardinstallation av 8.1e och läser in dina gamla data via en säkerhetskopia så fungerar det säkert.
Det som har hänt är att datamappen och dess innehåll har fått fel skydd, eftersom du lade den i c:\ och skapade den själv. Då får den fel skydd om du inte själv ändrar detta.
Vill du ha datamappen i c:\ är det nog enklast att göra en standardinstallation enligt ovan, och sedan flytta datamappen till c:\. Det tror jag ska fungera, men jag har inte provat själv.
Gör du så här ska du inte behöva används "kör som administratör".
Av Ove Billing, m895 Söndagen den 4 november, 2007 - 19:16: |
Tack Daniel för förslaget, som funkade. Kvar är en fråga om att tillåta men det är väl oundvikligt, antar jag.
Jag kopierade hela Dg8Data till en pinne, avinstallerade Disgen och installerade Disgen på nytt. Ändrade sedan systeminställningen i Disgen till C:\Dg8Data och återläste sedan dit från pinnen.