Arkiverade (äldre) inlägg fram till 17 juni, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av version 8.1e: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 17 juni, 2008
Av Susanne Gustavsson Tisdagen den 25 mars, 2008 - 13:15:

Hejsan!
Jag har haft problem att installera Disgen 8.1e på min dator med Win XP. Jag har ett administratörskonto samt ett par användarkonto. Det gick inte att köra och öppna programmet när jag var inloggad på användarkonto förrän jag kopierade datamappen till dokumentmappen för mitt specifika användarkonto. Så det fungerar nu, men jag har nu ett annat problem... När jag ska använda kartfunktionen så får jag meddelande om att "file access denied" till filen DgKart.dat som ligger under C:\Program\Dis\Disgen8\. Någon som har förslag på vad jag kan göra?

Av Daniel Berglund Tisdagen den 25 mars, 2008 - 20:51:

Ja, det är så att Disgen 8.1e, och alla andra 8.1 för den delen måste ha skrivrättighet till DgKart.dat (som innehåller konturerna till sverigekartan). Det är egentligen ett rent misstag att det är så för programmet behöver inte alls skriva i den filen. Installationsprogammet gör ett litet hyss för att undvika situationen men jag ser nu att det nog bara fungerar på engelskspråkig Windows. Antar att du har svensk Windows...

Gör så här:
1) Logga in som administratör
2) Välj Kör... från startmenyn
3) Skriv

cacls C:\Program\Dis\Disgen8\DgKart.dat /E /G Alla:C

och tryck på OK.

Det är viktigt att skriva precis rätt i det här fallet, men eftersom du har flera konton på maskinen känner du säkert till detta. Det går bra att kopiera texten i fetstil härovan och klistra in den i Kör...-rutan.

Av Susanne Gustavsson Onsdagen den 26 mars, 2008 - 08:53:

Ja, jag har svensk version av Win XP. Tackar så mycket Daniel. Nu fungerar det!

Av Lotta 29606 Torsdagen den 12 juni, 2008 - 19:52:

Jag har en fråga om Dis 8.1e uppdateringen. Eftersom jag har köpt en bärbar dator som har Vista så har jag även beställt den nya uppdateringen för Vista som finns till Disgen.

Nu till min fråga:
Eftersom jag nu har två datorer där den ena har XP och den nya har Vista så funderar jag om man kan ha 8.1e versionen på båda datorerna?

Tack på förhand
/ Lotta

Av Jan Wallin Torsdagen den 12 juni, 2008 - 20:09:

Hej Lotta

Det går bra att installera 8.1e även på dator med äldre Windows. Det går lika bra att ha 8.1d på den äldre och 8.1e på den nya datorn. Uppdateringar av databasen gör med hjälp av säkerhetskopior och USB-minne.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 12 juni, 2008 - 20:09:

Hej Lota!
Javisst, det går bra.

Av Lotta 29606 Torsdagen den 12 juni, 2008 - 20:17:

Okej, då vet jag att det går att ha på båda!
Tack så mycket för svaret ni var snabba.

/ Lotta

Av Michael Östman Tisdagen den 17 juni, 2008 - 20:12:

Version 8.1e på Vista SP1 dör om jag försöker göra en utskrift. Med dör menar jag att programmet avslutas utan något meddelande. Förhandsvisningar fungerar som de skall.

Någon som har någon ide?

Av Daniel Berglund Tisdagen den 17 juni, 2008 - 20:47:

Låter som ett hittills okänt problem. Men om programmet kraschar tycker jag att du borde få upp felfönstret i alla fall. Om du går till datamappen och tittar där, hittar du någon fil som heter .bug?

Av Michael Östman Tisdagen den 17 juni, 2008 - 21:33:

Nej

Tyvärr skapas ingen bugfil utan programmet bara stänger utav sig