Av Niklas Lundin Måndagen den 5 maj, 2008 - 21:45: |
Ibland kommer man till ett uppslag, en bild i Genline där det på högra sidan står t.ex. 65.
Jag har lite funderingar kring detta i samband med källor.
Om det bara finns udda sidor i boken, skriver man då p 64 om källan finns på vänster sida?
Om födelsenotisen finns på vänster sida men kanske faddrar på höger, skriver man då 64 eller 65?
Problemet är väl kanske att man inte tänker bok när man klickar sig fram i Genline.
Hur gör expertisen inom området?
Hälsningar
Niklas
Av Niklas Lundin Onsdagen den 7 maj, 2008 - 14:25: |
OK, vi stryker det där med expertis då, eller är det bara jag som anger pagina?
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 7 maj, 2008 - 15:45: |
Nei, jeg bruker også å registrere slikt, men savner også her begrepet folio, forkortet f. som dekker innholdet på begge sider av et ark. Men da står det f.eks. til høyre i øvre høyre hjørne f.eks. 15a, og på neste side, på samme ark, 15b.
For øvrig er dette informasjon som strengt tatt tilhører persondelen av en referanse, i henhold til gedcom-standard, og ikke kilde-delen. Dvs. at slik informasjon skal stå som en separat del når man registrerer, og om en annen person deler samme notat, skal det samme stå for vedkommende, og ikke være en delt ressurs.
Videre savner jeg mulighet til å registrere et fortløpende personnr hvis dette er eneste måte å referere til en person på.
F.eks. i Ingeborg Bjerknes bok om Jørgen Loug Herstads etterkommere utgitt på eget forlag i 1961 så er dette en upaginert bok hvor hver person har sitt personnr. Denne har jeg hatt som prosjekt å få dataregistrert for å bli gjenutgitt (for øyeblikket noe i dødvanne pga. manglende interesse for å gjøre ny forskning for å verifisere korrekthet av alle familielenker og andre årsaker).
I denne registreringen har jeg hatt behov for å registrere kilde og referanse som da vil være et fortløpende tall. Men det støtter ikke Disgen 8.1d :-( Så jeg må bruke tekstlig referanse sammen med notatet.
For min part mener jeg en referanse til en kilde skulle være noe slikt som
tbidi= class(tStreamableObject)
Prev,
Nest : tBidi;
constructor create....
end;
treferans = class(tbidi)
Kilde:tKildePeker;
pagina_folio_sekvens :string;
constructor create.......
end;
tNotis = class(tbidi)
kommentar,
stedstreng,
referansetekststreng : String;
Stedref : tSted;
Referanse : tReferans;
...
constructor create....
end;
tperson = class(tBidi)
....
notiser : tNotis;
....
.....
constructor create......
end;
notiser vil da her basere seg på objektet tbidi og vil derfor vite om en rekke av notiser, og hver notis vil kunne lagre både sted og kilde som sekvenser :-)
(Håper det ikke gikk helt over hodet)
Av Niklas Lundin Tisdagen den 5 augusti, 2008 - 10:47: |
Hej
Undrar lite över SVAR:s sätt att ange volymbeteckning.
Jag tittar i Hannäs (E) kyrkobok över födda och läser högst upp på sidan (alltså inte i själva boken):
Källa: Hannäs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker. Huvudserien, SE/VALA/00125/C I/3 (1820-1860)
Som synes står det volymbeteckning "C I/3", jag brukar då skriva CI:3 men det är inte problemet.
Problemet är att på bokryggen står det "C 3"
Det händer titt som tätt att det skiljer mellan SVAR:s volymbeteckning och vad som verkligen står i boken.
Varför är det så och spelar det någon roll kvalitetsmässigt vad jag skriver?
Frågan kunde förstås riktas till SVAR:s kundtjänst direkt men det kanske finns de som vet här på forumet.
Mvh
Niklas
Av Daniel Berglund Tisdagen den 5 augusti, 2008 - 11:19: |
Jag skulle använda SVARs beteckning, dvs CI:3. Det som står på bokryggen kom ju till då de band in boken på landsarkivet och signum kan ha ändrats sedan dess. Skriver du (som jag) dessutom årtalen (1820-1860) har du både hängslen och livrem.
Koll i NAD visar att serie CII är också födelse- och dopböcker men kladdar, och där finns bara en enda. Kanske har den dykt upp i ett senare skede och förorsakat ändringen av signum.
En annan fråga är hurpass säker som hela referenskoden i NAD/SVAR är, alltså om vi idag skriver "SE/VALA/00125/C I/3", kommer vi att hitta rätt volym om 20 år eller har de numrerat om alla socknarna då? Själv använder jag inte de koderna, men det vore intressant att veta hur länge de är tänkta att "leva"..
Av Niklas Lundin Tisdagen den 5 augusti, 2008 - 12:39: |
Tack för svaret Daniel
Hela min källa ser ut som följer, t.ex
Hannäs församling (E) Födelse och dopbok 1820-1860 CI:3 p saknas (eller 33)
För lång tycker en del, jag tycker den är tydlig.
Man hoppas ju källan ska gå att finna om 20 år.
/Niklas
Av Niklas Lundin Fredagen den 29 augusti, 2008 - 11:34: |
Detta med volymbeteckning verkar vara minst sagt struligt.
SVAR's källa: Kisa kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00183/C/10 (1861-1870) heter i boken C9
Det är alltså inte längre fråga om att det fattas ett litet "I", nu är det ett helt nytt nummer.
Vad ska jag skriva då?
Bortsett från att de som hjälper till att fylla Disbyts databas med information blir betygsatta utifrån denna volymbeteckning så vore det som Daniel här ovan skriver bra om man om 20 år verkligen hittar tillbaka till rätt källa.
Av Eva Dahlberg Söndagen den 31 augusti, 2008 - 21:45: |
Det är uppgifterna i Nationella arkivdatabasen (www.nad.ra.se) som är de mest korrekta angivelserna av volymerna, inte vad som står på bokryggen eftersom om du inte vet när den filmades och när den döpts om.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Daniel Berglund Söndagen den 31 augusti, 2008 - 23:19: |
Kan tillägga att det på den färska bilden hos Arkiv Digital står C:10 på bokryggen. Så som Eva säger, man får kolla på NAD när man blir tveksam, vilket man förstås inte blir förrän man kollar; lite moment 22 alltså :-)
Vår egen DISPOS anger förresten C:9, fy på oss. Lyckligtvis är problemet inte särskilt vanligt, och om man dessutom anger FB 1861-1870 så går det att hitta även efter 20 år.
Av Niklas Lundin Måndagen den 1 september, 2008 - 01:08: |
Tack så mycket