Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 februari, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till version 8.1b: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 februari, 2007
Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 30 januari, 2007 - 16:45:

Gunnar,

Microsofts ambition har varit att väsentligt förbättra säkerheten i Windows Vista samtidigt som användarvänligheten skall förbättras. Detta har inte varit enkelt och man har jobbat intensivt med denna uppgift. För att uppnå målsättningarna har man radikalt ändrat på sättet att installera och köra program. Detta gäller både program som är skrivna för Vista och program som är skrivna för tidigare operativsystem (legacy applications).

Helt klart måste Disgen klassas som en "legacy application", dvs ett föråldrat program. Jag misstänker att du haft Disgen installerat under Windows XP och uppgraderat till Vista. Om du hade gjort en ren installation av Vista och därefter försökt att installera Disgen borde Vista inte accepterat att installationen skedde i mappen C:\Program. Och framför allt är det helt oacceptabelt att ändra på de förinställda rättigheterna i denna mapp. Jag föreslår att du återställer de ursprungliga rättigheterna samt flyttar mappen Dg8Data till din användarprofil, en lämplig placering är under \Lokala inställningar\Application Data.

En absolut förutsättning för att Windows Vista skall bli användarvänligt är att programutvecklarna anpassar sina program till de nya regler som gäller. En bra början kan vara att orientera sig om nyheterna, t ex genom att studera boken
Bott, Siechert, Stinson: Windows Vista Inside Out. ISBN 0-7356-2270-1.

I dag eftersträvar man att program skall vara lättanvända. Det har visat sig att programutvecklare ofta skriver program för andra programutvecklare, dvs man inser inte att den vanlige användaren kan vara funtad på ett helt annat sätt. Ett exempel: Att gå in Programmappen och ändra på rättigheter kan vara stimulerande för en programutvecklare eller en f d programutvecklare. Det är emellertid mycket tveksamt om den genomsnittlige användaren upplever en sådan åtgärd på samma sätt. Denna problematik behandlas i boken
David Platt: Why Software Sucks and what you can do about it. ISBN 0-321-46675-6.
Läs och begrunda!

Min uppfattning är att Disgen i många avseenden är en kvarleva från en gången tid. Det är dags att vidtaga radikala åtgärder om man med gått samvete vill kunna klassa Disgen som en "Success Story".

Nils-Åke Bjäresten
15361

Av Gunnar Öhrn (M11916) Tisdagen den 30 januari, 2007 - 21:44:

Nils-Åke,

Jag gjorde en nyinstallation och testade därefter att installera DISGEN med dess standard förval av kataloger, d.v.s programkatalogen ligger under c:\program files och DG8Data-katalogen ligger under C:\Documents and settings\all users\delade dokument\.
Mitt inlägg var en hjälp till de som vill komma igång med DISGEN på Windows Vista innan vi officiellt säger att vi har stöd för Vista, ingenting annat.
Detta är inte något som användarna ska behöva göra när en version med stöd för Vista släpps.

Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 30 januari, 2007 - 22:40:

Gunnar,

Tack för informationen, det låter bra.
Hur ser tidtabellen ut för Vista-versionen av Disgen?

Nils-Åke

Av Nils-Åke Bjäresten Torsdagen den 1 februari, 2007 - 16:10:

DIS är en förening för datorhjälp i släktforskningen. Man har bl a valt att utveckla ett släktforskarprogram, nämligen DISGEN. Det är viktigt att detta program upplevs som ett hjälpmedel i släktforskningen och inte som "en black om foten". Programmet behöver förbättras och vidareutvecklas. Efter att ha läst David Platt's bok inser jag att det är mycket viktigt att även medlemmar utan datateknisk bakgrund engagerar sig i denna verksamhet. Jag önskar därför att boken läses av alla medlemmar som är intresserade av DISGEN's framtid. Boken bör kunna fungera som en väckarklocka för de som har en datateknisk bakgrund. Övriga bör läsa boken så att de förstår att de är betydelsefulla (inte dumma) och bör engagera sig i programutvecklingsprocessen.

I första halvan av boken ger Platt många exempel på dåliga program, samt ger även den historiska bakgrunden till att det har blivit så. Hans berättarstil är ganska lättsam. Jag återger några citat från kapitel 6:

You can tell a lot about an animal by studying it in its native habitat. If you want to know about the geeks who produce the software you use (and don't like), then come with me now. I'll take you to one of their major conferences and show you what they're like when they think there's no one else watching. ----- There are many, many computer conferences throughout the year, on all sorts of topics. ----- They range in size from 20 people up to the largest of all, Microsoft's Tech ED. To show the greatest diversity of geek behavior and by extension the greatest unanimity where it isn't diverse that's where I'll take you.

Platt berättar om mötesbyggnaden som rymmer 10000 geeks. För geekens trivsel finns där en stor datasal med mer 1000 datorer. Sedan fortsätter han:

Everyone wears a dorky badge holder around his neck proclaiming his name and company. It's a great starter of conversations or fistfights: "Borland, eh? Didn't they used to be a software company or something?"

I en fotnot förklarar han vad Borland är:

Borland was a major player in the early days of PCs, one of the brightest rising stars in the ´80s and early ´90s. ----- Unfortunately, through a series of missteps, with which I won't bore you, they squandered their leadership position and lost most of their good people and their market. They're now irrelevant to the industry and, like many other people in similar predicaments, extremely touchy about it. I expect brickbats from them for even this simple note. But real geeks, among whom I number myself, miss the old Borland.

Jag avslutar med följande citat från förlagets reklam på bokens baksida:

As you might expect from the book's title, Dave's exposé is laced with humor - sometimes outrageous, but always dead on. ----- But Dave hasn't written this book just for laughs. He's written it to give long-overdue voice to your own discovery - that software does, indeed, suck, but it shoudn't.

Läs och begrunda!

Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 2 februari, 2007 - 17:08:

De böcker jag har nämnt finns att köpa på:
http://www.bokus.com
Angivna priser är inklusive moms.

Windows Vista Inside Out. ISBN 0-7356-2270-1.
Pris 247:- kr, c:a 1130 sidor. Sök på ISBN 0735622701.

Why Software Sucks and what you can do about it. ISBN 0-321-46675-6.
Pris 180:- kr, c:a 250 sidor. Sök på ISBN 0321466756.

Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 2 februari, 2007 - 17:44:

Nils-Åke,

Vi har i lite olika diskussioner fått ta del av en del tekniska argument mot den utvecklingsmiljö som används för Disgen idag och en del argument för att byta till en annan utvecklingsmiljö, ramverk eller vad du nu vill kalla det. Du har också pekat på brister som det kan innebära att fortsätta på samma väg.

Nu är jag nyfiken på ditt ”Business Case” för ett byte till en modernare miljö än Borland Delphi 2006. Vad innebär ett byte för Disgen-utvecklingen och medlemmarnas tillgång till ett bra släktforskningsprogram med den funktionalitet som är önskvärd? Eftersom DIS är en ideell förening är det särskilt viktigt att ditt Business Case inte bara ser till rent monetära termer utan även beaktar nyttoeffekter.

Business case är ”en teknik att trovärdigt och underbyggt räkna på nyttan, riskerna och värdet i förhållande till priset/insatsen” (Källa: Dataföreningen).

Christer Gustavsson
Disgen-ansvarig

Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 4 februari, 2007 - 09:59:

Christer,

Jag har inget "Business Case" och dessutom föredrar jag att tala om "Handlingsplan". Det är inte min avsikt att presentera en handlingsplan, men jag hoppas att de som är ansvariga för DISGEN-utvecklingen kommer att presentera en sådan på årsmötet.

När det gäller val av utvecklingsmiljö är det viktigt att i tid känna av i vilken riktning vindarna blåser. Borland stod på toppen vid mitten av 90-talet, sedan har det stadigt gått utför. Redan när man påbörjade utvecklingen av DISGEN 8 borde man ha kunnat märka i vilken riktning det började blåsa. Det beslut man då fattade var uppenbarligen inte det bästa, men det kan inte dagens programutvecklare göras ansvariga för.

Du låter påskina att det skulle vara mera ansvarsfullt att nu satsa på Borland Delphi 2006 än att satsa på Microsoft Visual Studio 2005. Jag tror att det är precis tvärtom. Borlands skickligaste utvecklare har lämnat företaget för länge sedan och en del finns nu på Microsoft. Man brukar ofta nämna Anders Hejlsberg som var den som skapade Turbo Pascal och Delphi. Sedan mitten av 90-talet är Anders anställd på Microsoft, något som Microsoft gärna framhåller, se
http://msdn2.microsoft.com/en-us/vstudio/aa700920.aspx
I dag är det få som använder Borland-produkterna. Detta innebär att risken är stor att buggar aldrig upptäcks och blir rättade. Vid val av utvecklingsplattform bör man också väga in att det är Microsoft som utvecklar operativsystemen och t ex tillhandahåller verktyg för smidig installation och uppdatering av program. Om Delphi tillhandahåller motsvarande verktyg undrar man varför det skall vara så invecklat att uppdatera några språkfiler.

Det gångna året har varit skakigt för Borland. I början av året tillkännagav Borlands ledning att delen som sysslade med utvecklingsverktyg skulle säljas. Då fick denna del det provisoriska namnet DevCo. I mitten på sommaren tillkännagav ledningen att en affär beräknades kunna avslutas senast under september. Både september och oktober gick utan att något hände. I november kom det överraskande beskedet att Borland skulle behålla DevCo som ett helägt dotterbolag som döptes om till CodeGear. Summan av det hela var att Borland gick miste om ett antal miljoner som man så väl hade behövt i den verksamhet man tänkte satsa på.

Uppenbarligen har förtroendet för Microsofts utvecklingsverktyg ökat under det gångna året. I slutet av 2005 började man sälja ett antal varianter av Visual Studio 2005. De som har köpt dessa produkter kan nu gratis uppdatera med ett Service Pack, SP1, som innehåller bugg-rättelser, men även ger en utökad funktionalitet, bl a beträffande databashantering. Jag har inga exakta siffror på hur många som använder Visual Studio 2005 respektive Delphi 2006. Går man till Dustins produktkatalog på
http://www.dustin.se
hittar man en lång lista med Borland-produkter, men allt är beställningsvara. Huvuddelen av Visual Studio-varianterna är lagervara med en leveranstid på max 2 dagar. Detta bör kunna ge en indikation på vad som är mest efterfrågat. Eftersom Microsoft har en väsentligt större kundkrets har man stora möjligheter att göra livet surt för CodeGear genom en väl avvägd prissättning.

Ett antal nyckelpersoner inom CodeGear håller kontakt med kunderna genom bloggen
http://blogs.codegear.com.
2006-12-14 gjorde Nick Hodges något som upprörde många Delphi-programmerare. Under rubriken
Why We Use the .NET Framework for Our IDE
uttalade han sitt fulla stöd för Microsofts product .Net Framework. Många uppfattade Nick som en förrädare. Bl a skrev han:

It is this second reason that Galileo uses the .Net framework. There is just simply too much great stuff in there not to take advantage of it. If we didn't use it, we'd have to reproduce a ton of the functionality that already exists, and that we'd have to deliver anyway. We'd have to maintain it and continue developing it. By using it, we don't have to do that. And that's the whole point of code libraries, right? In addition, if we are going to support .Net development, then it makes sence to use a common code base so that we don't have to implement the same thing on Win32 and on .Net.

Informationen från Nick utlöste en häftig debatt som helt klart visar att Delphi-användarna inte utgör någon enhetlig grupp. Jag nöjer mig med att här citera två debattörer:

The bottom line is CodeGear needs to differentiate itself with its tools. It is the only way to win market share and attract new developers. If it is to fully embrace the .Net platform, how much innovation can CodeGear add on top of it? There is only a finite number of developers on the Windows platform. Developers would certainly gravitate towards Microsoft who is innovating the platform. I don't buy the argument that CodeGear can concentrate on "high level stuff" and not have to rewrite "low level stuff" because Microsoft with its thousands of developers can do the same plus they have the advantage of knowing the guts of .Net. There is no way CodeGear can compete with that. It disappoints me that Nick doesn't realize this.

Just one thing, I do not say that you have to program in .NET but at least try it and learn it. It takes time to get used to the philosophy especially the installation and security parts. More and more people start to learn .NET so if you wish to keep your job in the future at least have some knowledge and experience from it. Otherwise you might find yourself getting outdated by younger people that know .NET. And then you start complaining about the good old days and how unfair life is. My favorite choice is also C# over Delphi, but currently I am writing native Delphi at the company.

För att sammanfatta så tycker jag att det är ganska uppenbart att CodeGear's situation inte är avundsvärd. Min bedömning är att det inte är särskilt ansvarsfullt gentemot DISGEN's användare att fortsätta med Borlands utvecklingsverktyg.

Nils-Åke

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 5 februari, 2007 - 16:51:

Nyttan, Nils-Åke, nyttan!

Inte någonstans i ditt långa svar kan jag hitta svar på min enkla fråga om nyttan för medlemmarna! Har du något?
Christer Gustavsson

Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 6 februari, 2007 - 09:37:

Christer,

Jag vill ha ett program som är ett bra hjälpmedel i den släktforskning jag bedriver och det skall fungera bra i min relativt moderna datormiljö. Jag har nu väntat på ett sådant program i mer än 2 år och jag är inte beredd att vänta hur länge som helst. För mig är DISGEN inte någon "Success Story".

Jag ber om ursäkt för att mitt sista inlägg blev långt och litet tekniskt, men jag trodde att du förstod det tekniska. Denna diskussion uppstod ursprungligen mellan Gunnar Örn och mig. Jag påpekade för Gunnar den 30 januari att en förutsättning för att Windows Vista skall bli användarvänligt är att programutvecklarna följer de spelregler som Microsoft har ställt upp för detta operativsystem. Gunnar svarade att det tänkte man göra när en version för Vista släpps. I mitt inlägg den 30 januari hänvisade jag till en bok av David Platt. I grunden är detta en mycket seriös bok som behandlar dataprograms användarvänlighet. Därför skrev jag ett särskilt inlägg om boken den 1 februari. Det var tydligen min recension av den boken som fick dig att hoppa in i diskussionen. I recensionen tog jag med ett citat där Platt var litet elak mot Borland. Men jag kan försäkra dig att han är minst lika elak mot Microsoft. Jag föreslår att du läser boken i sin helhet så förstår du kanske att hans budskap är viktigt.

Under det senaste året har jag försökt att följa utvecklingen inom Borland. Jag ville redovisa vad jag funnit så att alla skulle ha en möjlighet att göra en bedömning. Därför blev inlägget ganska långt. Det avslutades med en kort sammanfattning som jag kanske kunde ha gjort tydligare. Det är emellertid min uppfattning att Borland har förlorat kampen om utvecklingsverktygen för Windowsprogram. Om DIS fortsätter att satsa på en förlorare blir det användarna av DISGEN som drabbas, dvs dessa utsätts för en stor risk. Jag vill påpeka att i ditt begrepp "Business case" ingår "riskerna" som en faktor bland andra faktorer. I mitt inlägg poängterar jag riskerna och jag anser att jag har rätt att göra så.

Nils-Åke

Av Gunnar Öhrn (M11916) Tisdagen den 6 februari, 2007 - 10:10:

Nils-Åke,

Nu kan jag inte hålla mig längre, sluta gnälla och kom med konkreta förslag! Att utvecklarna byter utvecklingsmiljö för att du känner(befogad eller ej) oro för Borlands framtid gör inte DISGEN till ett bättre hjälpmedel i din släktforskning. Det är funktionerna i DISGEN som gör programmet till ett bra hjälpmedel, vilka funktioner saknar du?

Gunnar