Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 januari, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Län eller Landskap: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 januari, 2009
Av Kjell Johansson Onsdagen den 4 december, 2002 - 11:52:

Ändrade nyligen från län till landskap. Upptäckte idag att Vällingby kbfd AB påstås ligga i Skåne. Det är nog säkrast att återgå till län.

Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 4 december, 2002 - 23:00:

Det pågår just nu en genomgång av den här sortens felaktigheter i ort- och kartmaterialet och förhoppningsvis kommer det snart rättelser men jag tror att du får ha lite tålamod.

Av Kjell Johansson Torsdagen den 5 december, 2002 - 07:46:

OK, tack för upplysningen.

Av Tom Barckman Söndagen den 18 januari, 2009 - 14:48:

Helt plötsligt har frågan om län eller landskap dygt upp för mig. Nu har jag inte omedelbar tillgång till Disgens manual, så jag kan inte se vad där rekommenderas. Men när jag kontrollerar min egen inställning är det län. Jag har inget minne av att ha ändrat detta, varför län skulle vara Disgens förstaval, orginainställning. Men varför län? Dessa har ju ändrats under historiens gång, medan landskap väl varit stabilare. Men vilket rekommenderas?
Och om jag nu ändrar, innebär det något för min hittillsvarande registrerade forskning?
Mvh Tom

Av Tom Barckman Söndagen den 25 januari, 2009 - 14:17:

Ingen reaktion på min förfrågan "Men varför län?". Har den som beslutade om detta, vem det nu är, ingen kommentar. Eller någon utvecklingsansvarig.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 25 januari, 2009 - 17:34:

Disgen har valt den administrativa indelning av Sverige som nu tillämpas dvs. Län (med länsstyrelse) och Kommuner (med kommunstyrelse). Av praktiska skäl är denna indelning i Disgens grunddata låst till år 1989 då det gjordes en sammanställning av Sveriges församlingar med historik till tidigt 1600-tal.

Som Disgenanvändare ger Disgen dig själv möjlighet att fritt ändra det du själv inte är nöjd med, t.ex. att växla mellan län och landskap och att justera indelningar som gjorts efter år 1989 eller tidigare.

Frågan är något mer komplex än som du framställer den. Det har gått 20 år sedan 1989 vilket inneburit nya länsindelningar och kommunala förändringar samt sammanslagning och delning av församlingar. Ser vi bakåt i tiden, 1950-tal och tidigare då det inte fanns några kommuner, går vi ytterligare bakåt i tiden ska vi då ta med Norge före 1905 och Finland före 1809 och ska vi ta bort Skåne, Blekinge och Halland före 1659? Allt detta skulle ju kunna lösas genom att skapa en tidsaxel i programmet men till vilken realistisk arbetsinsats och nytta?!

Som användare av Disgen, Disbyt och Dispos är väl det naturliga valet att använda den grundinställning, dvs. län som Disgen använder. Om detta är bäst i alla situationer är ju en omöjlig fråga att besvara. Din sista fråga, en konsekvensanalys av vad du eventuellt gör med din forskning, går, som jag ser det, inte att svara på.

Av Medl 12410 Måndagen den 26 januari, 2009 - 12:54:

Församlingar försvinner årligen numera genom sammanslagningar, och nya tillkommer.
Svårt att veta vilket som är bäst, låsa sig vid 1989 år indelning eller försöka hänga med i förändringarna.
Hur gör man? Jag har ett exempel. Merparten av mina släktingar på fädernesedan härstammar från Tiveds församling.
Före 1856 existerade inte Tiveds församling, utan var en del av Undenäs församling, bägge dåvarande Skaraborgs län.Tived var egen församling och kommun t.o.m, 1967, då Tived överfördes till Örebro län. Fr o m 2006 Finnerödja-Tiveds församling.
Jag har alltså släktingar som är födda i Undenäs och avlidna i Tiveds församling. De har alltså bott på samma fastighet hela tiden.
Som många andra har jag anammat att skriva Tived i bägge fallen, alltså innan Tived existerade som församling. (men det som senare skulle bli det).
Vad är rätt - hur gör ni?
PS. Jag reserverar mig för årtalen ovan. DS.
Mvh
Åke A Källstrand

Av Tom Barckman Måndagen den 26 januari, 2009 - 14:28:

Ingvar!
Det ät ju tråkigt att det inte kan bli ett enhetlig användande. Men Du har ju tunga argument. Och kyrkböckerna är väl uppställda enligt län.
Jag undrar om Du missförstår min fråga om konsekvensen om/när jag ändrar. Jag menar vad som händer i mitt redan registrerade material om jag ändrar. Om en fastighet ligger i ett län, men länsgränsen inte sammanfaller med landskapsgränsen utan fastigheten hamnar i ett landskap där ett annat län är huvuddelen. Vad händer då i Disgen med fastigheten om jag ändrar min inställning från län till landskap?
Krånglig fråga :).

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 26 januari, 2009 - 14:45:

En liten kommentar i hvertfall. Så lenge jeg har vært medlem (siden 1988) så har det vært det råd jeg har fått å bruke len i stedet for landskap. Så jeg vil tro at det er nok en historisk beslutning tatt helt i begynnelsen av Disgens eksistens, altså i v. 1 :-)

Men, i oppettet ditt kan du jo velge om du heller vil bruke landskap i alle presentasjoner om du registrerer alle stedsnavn ved hjelp av den geografiske ressursen

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Måndagen den 26 januari, 2009 - 15:56:

Tom!

Frågan är enkel och tydlig – däremot inte svaret.

Om du registrerar dina Disgenorter i län enligt ortregistret och i programanpassningen väljer visning med landskapasangivelse så händer ju ingenting eftersom det då endast är att växla tillbaka. Om du däremot avser att börja flytta församlingar mellan kommuner eller mellan län så är jag rädd att du ställer till en hel del oreda inte minst för dig själv men även för andra som ska ta del av ditt material. Du lär då också få stora problem när du lämnar in material till Disbyt där det finns en kontrollfunktion av orter men detta kan jag så dåligt så du bör i så fall fråga ditt Disbytombud.

Egna Disgenorter som du skapar på nivåer under församling kan du däremot hantera mer fritt men det är inte detsamma som att du kan bete dig hur som helst och jag tror att du skapar flest problem för dig själv om du inte tänker igenom konsekvenserna ordentligt. Vi ska ju vara oerhört noga med att inte registrera någon person mer än en gång. Vi måste se det på exakt samma sätt när det gäller t.ex. en gård som bevisligen legat på samma ställe i kanske 300 år. Att gränserna ändrats så att den administrativt kan ha registrerats i mer än en församling och även kan ha bytt län, om den ligger nära någon länsgräns, så ligger den ju geografiskt på samma ställe. Ett annat problemområde som du kan få är när du använder sökfunktionen och vill söka personer boende på en viss ort. Har du då flyttat din gård till en annan huvudort så kommer du ju inte att se dessa personer när du söker enligt 1989 års indelning.

Min rekommendation är att du för de orter som administrativt dansat omkring trots sin fasta plats på jorden skriver en historik under fliken Beskrivning i dialogrutan Redigera ort. Detta kan vara betydligt intressantare för dig själv och för framtida läsare av din forskning.