Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 6 november, 2007 - 21:32: |
Installation av Disgen 8.1e
---------------------------------------------------
Daniel, tack för informationen om hur man tänker hantera virtualiseringen i Disgen 8.1e. Virtualisering är ett fiffigt sätt att hantera vissa kompatibilitetsproblem. Enligt Microsoft är det emellertid en tillfällig lösning. Microsoft har inte sagt något om när virtualiseringen kommer att avvecklas men man måste vara beredd på att det kan ske ganska snart.
Ove, i ditt senaste inlägg säger du:
"Kvar är en fråga om att tillåta men det är väl oundvikligt, antar jag."
Jag tolkar detta som att en UAC-kontroll poppar upp när du vill starta Disgen. UAC-kontroller är tänkta som säkerhetsvarningar och skall tas på allvar, dvs man måste tänka efter så att man väljer rätt svar. Dyker dessa varningar upp ofta är det lätt att man blir avtrubbad och rutinmässigt väljer ´Tillåt´. Om det alltid dyker upp en UAC-kontroll när man försöker starta Disgen kan man utgå från att något är fel. Det kan vara fel i programmet eller det kan vara fel installerat. Jag tycker att min installation och testkörning av Disgen 8.1e pekar på att det troligen inte är något fel i programmet.
Den installation du beskriver i ditt första inlägg avviker från vad som rekommenderas för Windows Vista med hänsyn till datorsäkerheten. Rekommendationerna får anses vara tillämpliga också då hemliga uppgifter saknas i datorn och då endast en person använder datorn. Även den bäste kan ha en dålig dag och göra något olämpligt som i värsta fall kan förvandla datorn till en zombie. Och det behöver inte märkas att något otyg obehörigen har har nästlat sig in i datorn.
I vår familj har vi nu 2 datorer som delar på en bredbandsanslutning. Därför har vi ett lokalt nätverk. Mellan bredbandsmodemet och nätverket finns router med inbyggd brandvägg. I varje dator utnyttjas Windows inbyggda brandvägg. Trots detta har vi försett administratörskontona i de båda datorerna med lösenord. För det dagliga bruket av datorerna använder vi personliga konton med begränsade rättigheter. Detta är vad som rekommenderas fastän det kan tyckas vara som att "använda både livrem och byxhängslen."
I mitt inlägg den 2/11 nämner jag boken ´Windows Vista Utan och Innan´. Den boken är en översättning av boken ´Windows Vista Inside Out´ med ISBN-numret 978-0-7356-2270-8. Jag föreslår att du studerar en av dessa böcker. Börja gärna med kapitel 10: ´Grundläggande säkerhet´. Läs även valda delar av kapitel 11: ´Hantera användarkonton, lösenord och inloggning´.
Datamappens placering:
En relativt nyutkommen bok är:
Howard and LeBlanc: Writing Secure Code for Windows Vista, ISBN 978-0-7356-2393-7.
På sidan 30 i den boken kan man läsa:
"When updating existing code to run on Windows Vista or writing new code for Windows Vista, developers should ensure that, during run time, applications only store user data under the locations noted in Table 2-2."
De lagringsställen som nämns i tabellen är:
1/ C:\Users\user\AppData\Roaming ( Roaming, Per-user data )
2/ C:\Users\user\AppData\Local ( Per-user data )
3/ C:\ProgramData ( Per-machine data )
Här betecknar ´user´ det aktuella användarkontot.
Av Ove Billing, m895 Fredagen den 9 november, 2007 - 20:54: |
Hej!
Tack för inläggen här och i direktsvar. De har gjort att jag fått upp ögonoen för rekommendationen att köra som standardanvändare under kontot administratör och inte som bara administratör. Efter mycket jobb med att ändra på detta funkar allt nu som tåget på räls. Hoppas dock att jag slipper urspårning.
Jag kommer också att skaffa boken om utan och innan på svenska (eftersom jag ju har op på svenska), kostar 422 på Adlibris såg jag. Sedan tidigare har jag motsvarande för XP, som jag haft god hjälp av.
Totalt har jag lärt mig mycket av detta,vilket nog kommer att behövas i det fortsatta fadderarbetet./Hälsn o tack!
Av Susanne Boström Liedgren Måndagen den 1 december, 2008 - 22:42: |
Hej!
Jag har problem när jag försöker göra DISBYT-utdrag. Vet inte om det är pga mitt Vista-operativsystem eller inte, men jag försöker här.
När jag gör utdraget får jag uppgift om att en fil har skapats och dess namn. Jag kan dock inte hitta filen i mappen C:\Dg8Data\DgTmp\ när jag skall maila den vidare.
Vad gör jag för fel/vad skall jag göra istället?
Tacksam för alla tips!
Mvh
Susanne Boström Liedgren
Av Charlotte Börjesson (M08350) Måndagen den 1 december, 2008 - 23:48: |
Hej Susanne
Jag har också Vista och får mitt Disbyt-utdrag
under C:\Delat\Delade dokument\Dg8Data\DgTmp.
Hälsningar
Charlotte Börjesson
Disbytombud
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 1 december, 2008 - 23:50: |
Din fil borde ligga under Mina Dokument\dg8Data\DGtmp\ och ha namn dbxxxxx.txt där xxxxx är ditt medlemsnummer om det vore XP.
"Mina Dokument" heter väl i Vista "Ditt anv.namn"\Dokument kan jag tänka??
Nån Vista-kunnig vet säkert om du ger dig till tåls.
Av Charlotte Börjesson (M08350) Måndagen den 1 december, 2008 - 23:55: |
Hej igen, justering av info till Susanne
Mappen "Delat" finns som egen nivå, man anger nog inte att den finns under C:.
Hoppas du hittar den i allafall.
Charlotte
Av dis19138 Tisdagen den 2 december, 2008 - 00:56: |
Susanne
Det enklaste är att titta på bilden där du startar DISBYT utdraget. I bilden anges både vad filen kommer att heta och i vilken katalog den kommer att placeras.
/Kalle
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 2 december, 2008 - 12:52: |
Visst, ett bra tips, problemet är bara att man inte ser hela sökvägen (Jag kör visserligen 8.1d på XP, kanske bättre med 8.1e på Vista??)
Av dis19138 Tisdagen den 2 december, 2008 - 13:08: |
Sökvägen visas i sin rätta form C:User/Public/Documents/Dg8Data etc.
"Problemet" är i så fall att Vista översätter vissa katalognamn i filhanteraren.
User översätts till det man kallat sig vid definitionen av systemet.
Public översätts på svenska versionen till Delat och Documents översätts till Delade dokument.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 2 december, 2008 - 22:07: |
Disbyt utdrag.
Jag har mött problemet tidigare.
I rutan för Disbyt utdrag finns inte plats för den långa adressen till Dg-Tmp där filen ligger.
Oberoende av var Du har Dg8data mappen så finns adressen till mappen på Disgens statusrad, längst ner till höger.
I den mappens underkatalog Dg-Tmp skall din Disbyt file ligga.