Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 8 januari, 2009 - 22:13: |
Jag inbjuder till diskussion om förbättringar som är önskvärda till en kommande Disgen-version. Välkommen med dina idéer och förslag inom ramen för "Notiser" (se ovan)!
Av Sören ewaldsson Fredagen den 9 januari, 2009 - 15:54: |
Jag vill ge kommentarer till Christers funderingar. Jag har gett dem nummer i den ordning han presenterar dem:
1.(Textnotisen, extra textnotis ..). Textnotiserna bör vara normala notiser med källa och datum. Att använda Anteckningar i Windows verkar bra förutsatt att det kommer in som en vanlig notis. Textnotiserna bör separeras från biografin. (I dag är det ju endast den sista textnotisen som hamnar i biografin. Om de inte separeras bör alla textnotiser hamna i biografin).
2. (Vi har önskemål.. ). Att kunna skapa egna fristående notistyper tycker jag vore toppen. De bör ha samma status som standardnotiser.
3. (Om vi ska gå vidare..). Möjlighet att föra in fosterföräldrar eller motsvarande bör finnas. Dessutom att kunna ange datum för adoption eller när barnet kom till familjen samt källa.
4. (Idag har vi inte källa.. ). Jag har ett antal tillfällen saknat denna möjlighet. Jag tycker alla notiser bör vara lika. När man har en förälders namn men inga övriga uppgifter kan man idag inte ange källa om man inte gör det för född eller död vilket är ologiskt.
5. (Förslag har väckts.. ). Ja absolut!
6. (Personligen skulle jag.. ). Det verkan vara en bra idé.
7. (Förslag har också ..). Ja det är intressant. Det är en möjlighet som jag saknat.
Det borde även finnas en/flera notiser för taget namn. I födelsenotisen förs ju namn vid födseln in. Vilket namn man vill använda vid utskrift av ansedlar, antavlor etc. ska vara valbart och den andra notistypen föran in bland de andra notiserna.
Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 9 januari, 2009 - 16:11: |
Kanskje man burde tenke på å utvide S-notisen med felt for en liste over tillatte GEDCOM-tags med tilhørende default-tekster. I listen kan da svensk/norsk/dansk tekst da vises i dropdownlisten og inn basen legges da kun inn ID til hver tag.
Da vil man enkelt kunne velge i dropdownliten f.eks. Konfirmert og som tekst vil det skrives det, men til Gedcom blir det eksportert som 1 CONF i stedet for 1 EVEN som i dag.
Av Lars Skillius Lördagen den 10 januari, 2009 - 07:19: |
Med risk för att vara tjatig - jag har framfört detta tidigare - så vill jag i dödsnotisen ha ett utrymme för levnadsålder enligt dödbok.
En lämplig princip är nog att all information i en viss kyrkobok så långt möjligt bör kunna införas på ett och samma ställe, samma notis etc. I enlighet härmed bör bl a, som ovan nämnts, också uppgifter om brudparets yrken och boplatser kunna redovisas tillsammans med övriga uppgifter om giftermålet.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 9 januari, 2009 - 22:01: |
Textnotiser.
I dag har vi bara två typer av textrecord. Men det kan förekomme situationer när skulle behöva ha fler typer av textrecord.
Om jag nu t.ex. väljer att lägga extra texten under ansedelns huvudperson för att för att där kunna skriva in en text. Då har jag bara den vanliga text notisen att använda under levnadsbeskrivningen. Men det kan ju vara så att jag har känslig text som jag bara vill ha med vid utskrift till den trängre kretsen. Då vore det bra att ha tillgång till flera textrecord.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 9 januari, 2009 - 23:39: |
Karl Edvard!
Var vänlig och läs förbättringsrapport nr 1313
Av Daniel Berglund Lördagen den 10 januari, 2009 - 14:10: |
De två senaste inläggen är hitflyttade från en annan diskussion, och här är texten till (Ingvars) förbättringsförslag 1313:
I princip finns två textnotiser eller mer korrekt två textnotisgrupper, ”Text” och ”Extra text” (Obs att Biografi är en textnotis). Båda dessa notistyper kan väljas eller väljas bort vid utskrift. Varje person kan ha flera enskilda notiser i respektive notisgrupp Text och Extra text Man kan uttrycka detta som att det finns fyra utskriftsalternativ av textnotiser: Alt. 0 = Ingen textutskrift Alt. 1 = Text-notiser skrivs ut Alt. 2 = Extra text-notiser skrivs ut Alt. 3 = Text + Extra text skrivs ut (Alt. 1 + Alt 2) För att öka flexibiliteten skulle jag vilja ha flera notisgrupper, som ersätter nuvarande Text och Extra text, vilket därigenom avsevärt skulle öka flexibiliteten vi utskrift. Mitt förbättringsförslag blir då totalt sex grupper: - Biografi - Text 1 - Text 2 - Text 3 - Text 4 - Text 5 Grupperna Text 1 – 5 disponerar varje användare efter eget önkemål.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 11 januari, 2009 - 15:18: |
Bra Ingvar att det finns med bland förslagen, frågan är bara när någon tittar på dom. Nu finns över 200 förslag en del från 2005 och dom flesta står bara som registrerade.
Men Ingvar var skall Du använda biografi som textnotis det är ju bara den sista textnotisen som visas där. Det är många medlemmar som undrat över vad detta är. Nej ta bort den.
Naturligtvis har man alternativet att stänga av sina textnotiser men vad hjälper det om jag vill lägga in fler textnotiser, Jag hade en förfrågan hur dom skulle få in en textnotis under gifte. Jag då väljer man i dag Extra text men då får den inte användas någon annan stan's.
Av Sören Ewaldsson Söndagen den 11 januari, 2009 - 17:12: |
Tag bort att textnotiser hamnar i "Biografi", men behåll den notisen. Den skulle kunna användas till att skriva en egen berättelse av vad man vet om en person, platsen där den bodde etc. Vill man göra det idag måste man göra det i något annat program. Man skulle, som Christer föreslår, kunna använda Anteckningar i Windows för det ändamålet. På så sätt kunde man från Disgen skriva ut en enkel släktberättelse som är njutbar även för de släktingar som tycker att de kalla fakta som i dag kommer med i ansedlarna blir lite väl torrt.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 11 januari, 2009 - 21:11: |
Svar till Karl-Edvard
För undvikande av missförstånd vill jag tydliggöra att uppdraget och ansvaret att behandla inkomna förbättringsförslag ligger hos Disgens Produktråd.
Att det, som du anger, finns över 200 förslag är ju faktiskt mycket intressant för detta visar att våra användare har många goda idéer och också är måna om att Disgen fortsätter att utvecklas vilket vi alla ska vara mycket glada över. Att de flesta förbättringsrapporter endast står som registrerade är inte bra. Faktum är att vi vid Produktrådets senaste sammanträde under hösten 2008 själva noterat att uppföljning av förslagens status inte noterats i tillräcklig omfattning och även ska åtgärda detta. Just nu är helt naturligt framtagning av ver. 8.2 högprioriterat i förhållande till administrativa detaljer.
Många av förslagen påverkar samma delar av Disgen, även om det inte märks vid ren genomläsning av förslagen. Dessa behöver därför ofta sammanföras i gemensamma grupper. Förslagen prioriteras i förhållande till nyttan för programmet och användarna samt behovet av total arbetsinsats. För de förslag som sedan väljs ut att utvecklas till nästa version upprättas kravspecifikationer och konsekvensanalyser.
Alla förslag som är registrerade blir behandlade.
Inlämnade förslag, som t.ex. mitt eget vilket du har synpunkter på, varken är eller kan vara fullständiga. Förbättringsförslagen är användarnas önskemål, med motiv och förklaring. Alla förslag är välkomna utan några krav på övrig programpåverkan.
Den Disgenanvändare som har förbättringsförslag kontaktar sin närmsta fadder som registrerar förslaget.