Av Lars Ohlsson Onsdagen den 15 mars, 2006 - 20:02: |
Hej
Har efter mycket möda fått in mina släktingar Disgen 8.1. Källorna följde inte med efter import från GEDCOM-fil. Men nu är de inknackade igen.
Då uppstår nya problem:
1. Jag får inte med några källor i HTML-exporten. Det är en katastrof och gör programmet oanvändbart om det finns någon lösning
2. Vid utskrift av antavla får jag med källornas namn direkt efter uppgiften som dom verifierar. Det ger en sönderhuggen information. Går det inte att få en asterisk i form av en siffra som hänvisar till slutet på sidan. Om inte det går så en hänvisning till ett speciellt källregister som ingår i utskriften. Samma funktionalitet behövs för export till HTML
Tacksam för hjälp och jag hoppas verkligen att möjlighet till dessa basals funktioner finns
Mvh
Lars
Av Kai Thurfors Onsdagen den 15 mars, 2006 - 20:10: |
Hej,
Den funktionalitet du efterfrågar kommer troligen i ett par mallar i HTML-exporten i nästa version av DISGEN.
Mvh / Kai
Av Lars Ohlsson Onsdagen den 15 mars, 2006 - 20:32: |
Hej
Tack för ett snabbt svar. Vet du på ett ungefär när detta sjösätts
Mvh
Lars
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 15 mars, 2006 - 20:45: |
Hej Lars!
När det gäller källhänvisningarna i vanliga antavlor i tabellform kommer som Du skrivet källhänvisningen inne i texten med en siiferhänvisning till käll registret. Det enda man kan välja är att få källhänvisningen innom parentes eller klammer.
Ett bra förslag tycker jag att kunna välja också att bara få en hänvisning till källregistert.
Av Lars Ohlsson Onsdagen den 15 mars, 2006 - 22:34: |
Hej Karl Edvard
Ja, jag tror det är en bra funktion eftersom texten i övrigt då blir mer mer sammanhängande och lättläst.
För min del är möjligheten att få denna funktionalitet på webben viktigaste. Jag skaffade detta program för det gav bra HTML-export. Den är både snyggt och överskådligt förutom denna brist. Syften med att jag vill lägga ut informationen på webben är att kunna presentera ett trovärdigt material (kräver källor) som andra kan ta del av och även få hjälp med mina svarta hål
Mvh
Lars
Av Kai Thurfors Onsdagen den 15 mars, 2006 - 23:33: |
Hej,
Det finns med i den betaversion som testas. Om de mallar det gäller överlever betatesten, så har du dem om ett par månader. Men vi har fortfarande fel i dem, så du kan inte få några garantier.
Mvh / Kai
Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 21 mars, 2006 - 17:37: |
Hej,
Jag har en fråga beträffande inskrivning och visning av källcitat. Bild 18 i Disgen-handledningen visar hur citat skrivs in. Förutom själva citatet finns här möjlighet att ange Datum, Sida och Kvalitet. När det gäller äldre källmaterial, speciellt på mikrokort, är det sällan man kan hitta ett sidnummer. I sådana fall skulle man vilja ha möjligheten att ange någon annan hänvisningstext. Ett alternativ är att skriva en sådan text i raden för Sida. Det fungerar men då kommer denna text att föregås av bokstaven "p" så som visas till vänster i Bild 18. Finns det något sätt att eliminera detta "p"?
Av Kai Thurfors Tisdagen den 21 mars, 2006 - 18:35: |
Hej,
Det pågår en förstudie av förbättrad källhantering. Bland förslagen finns högt upp att åstadkomma det du är ute efter.
Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 21 mars, 2006 - 20:34: |
Hej Kai,
Tack för informationen! Jag har tidigare skrivit en hänvisningstext i raden för Datum, efter datumangivelsen. Detta har fungerat någorlunda, ända tills jag för första gången gör en GEDCOM-export som inkluderar Källor. Då visar det sig att jag får problem, förmodligen för att det står något annat än datum i Datum-raden. Jag skall nu flytta hänvisningstexten till Sida-raden och se om det fungerar bättre.
Av Nils-Åke Bjäresten Tisdagen den 21 mars, 2006 - 21:54: |
Hej Kai,
Jag har nu för några personer flyttat hänvisningstexten från Datumraden till Sida-raden och därefter gjort en GEDCOM-export. GEDCOM-filen importerade jag till Holger och då hamnade dessa personers hänvisningstext på rätt ställe i Holgers databas. Det gick faktiskt så bra att det tidigare nämnda p-et försvann på vägen!