Av Rolf Carlsson Onsdagen den 3 juni, 2009 - 18:20: |
Nytt program eller uppdatering? Jag har (utan att försöka installera ännu) gjort en liknande fundering som Holger.
Betraktas 8.2 som ett nytt program, varvid 8.1(e) bör avinstalleras före installation av 8.2.
Vad skall ske med de systemfiler under Dg8Data som finns i datorn? Skall allt det gamla (efter säkerhetskopiering) flyttas till papperskorgen först?
Jag har en viss allergi mot att skräpfiler från gamla program ligger kvar i datorn, då dessa förr eller senare skapar problem.
Det vore värdefullt om instruktionerna kompletterade i dessa avseenden.
Tack!
Av Henry Franzén Onsdagen den 3 juni, 2009 - 19:09: |
Det går bra att lämna kvar det gamla Disgen men i Vista behöver du vara administratör för att installera (vilket inte framgår av manualen). Dessutom måste din vanliga användaridentitet ges full behörighet till Disgens programmapp. Om den förra versionen ska fungera därefter måste Disgen 8.2 få en ny datamapp (under huvudmappen Delat för att göra det enkelt).
Av Inger Amnefelt Onsdagen den 3 juni, 2009 - 19:33: |
Installartionen gick helt utan problem på min XP-maskin.
Inger A ( m10065)
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 3 juni, 2009 - 21:35: |
För att slippa dubbla datamappar är det då inte bättre att rensa bort allt det gamla först?
Vad är det för mening att lämna 8.1 kvar i datorn även om det skulle fungera?
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 3 juni, 2009 - 23:26: |
Gamla Disgen – Spara eller slänga?
Som flera noterat ger installationsanvisningen inte någon tydlig information om detta. Däremot nämns tydligt att man kan välja en befintlig Dg8Data-mapp för konvertering men att denna då inte längre går att använda i Disgen 8,0 - 8.1. Denna information innebär ju en relativt klar signal att Disgen 8.1 inte behöver avinstalleras före installation av Disgen 8.2.
Min rekommendation är att under en övergångsperiod bibehålla gamla Disgen i datorn för att kunna gå tillbaka och kontrollera sitt material om man i något avseende skulle bli tveksam på nyheterna i Disgen 8.2. Observera att gamla och nya Disgen inte kan köras samtidigt i samma dator.
Av Lars Larsson Torsdagen den 4 juni, 2009 - 17:34: |
Hej Inger!
Inga problem i Vista heller. Bortsett från att genvägen på skrivbordet till CD/DVD-drive fick ändrad ikon till "Dis-loggan"!
Hälsar
"Ramsele-Lars"
Av Peter Wernqvist Lördagen den 6 juni, 2009 - 13:57: |
Jag har problem att skriva ut till filer och kan bara skriva ut till skrivare i nya Disgen 8.2. Jag kan bara skriva ut en familj i taget till word-fil. Har fler samma problem.
Av Rolf Carlsson Lördagen den 6 juni, 2009 - 14:47: |
Har nu installerat Disgen 8.2 utan några problem. Skapade 2568 ansedlar över soldaterna vid Ljungby kompani och Kronobergs regemente också med lyckat resultat. Nu gäller det bara att ändra alla externa länkar innan de gamla ansedlarna kan raderas från webben.
Det jag saknar i den nya versionen är möjligheten att lägga till nya notiser med hjälp av Ctrl- tangenten och bokstav eller siffra som gäller för notisen.
Mvh Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se
Av C-G Magnusson Söndagen den 7 juni, 2009 - 19:19: |
Programmet mottaget och installerat utan problem. Tack för det.
Om ni tycker att DISGen 8.2 (eller MinSläkt) går segt, stäng av Genline FamilyFinder 3 så märker ni en stor skillnad.
Av Å Källstrand Måndagen den 8 juni, 2009 - 14:16: |
Nya ändrade möjligheter för utskrifter kräver förmodligen en del tillvänjning, men jag kan inte se några revolutionerande förbättringar.
Har exempelvis inte hittat funktionen att ha fast text i sidhuvud eller sidfot. Det fanns i den tidigare versionen.
....
Möjligheten att sortera automatiskt i bokstavsordning i källträdet var en välkommen nyhet. Synd att det inte infördes även bland Disgen-orterna. Det har tidigare efterfrågats av många.
Medl 12410