Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 juni, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Textredigering: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 juni, 2009
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 5 mars, 2008 - 16:11:

Är det jag som är helt fel ute, eller är det inte så att man i tidigare versioner av DG kunnat använda redigeringskommandon mellan vinlkar i "Kommentarer" till notiser för att t.ex. ange Extra Ort eller Extra Person?
Upptäcker nu att jag har ett antal sådna noteringar och hela redigeringskommandot mellan vinklarna kommer med i utskriften. I Rålistan kommer däremot inte rdigeringstecknen med så det går inte att leta upp dessa texter på det sättet för ändring.

Av Daniel Berglund Onsdagen den 5 mars, 2008 - 21:50:

Det finns en bunt redigeringskommandon i källkoden, t ex EO, EP, ED, men de verkar bara användas vid GEDCOM-export och DISBYT-utdrag. Sedan finns det en annan rutin som gör i stort sett samma sak, fast för HTML-export. Ganska konstigt. Kanske någon med större historiska kunskaper än jag kan berätta hur det här ska fungera eller om det är en kvarleva sedan en äldre version?

Är det en kvarleva borde vi slopa den helt och införa någon slags konverteringsrutin istället..

Av Olle Fåk Onsdagen den 5 mars, 2008 - 22:01:

Detta är levande och kommer med i utskrift. Det som är speciellt är att personerna, datumen och orterna kommer med i registren vid utskrift. Se hjälpen avsnitt "Redigeringskommandon"

Av Daniel Berglund Onsdagen den 5 mars, 2008 - 22:16:

Hmm.. jag tolkar texten i hjälpen som att vinkelparenteser och redigeringskommandona inte ska skivas ut,utan bara deras innehåll. Hjälpen har ju ett exempel med Bonden Olof Andersson. När jag skriver det i en fotnot i en födelsenotis och skriver ut en ansedel, får jag med vinkelparentser och EP i utskriften.

Däremot i HTML-export får jag det i hjälpen beskrivna resultatet. Något är fel, antingen DISGEN eller min förståelse...

Av Olle Fåk Torsdagen den 6 mars, 2008 - 08:05:

Daniel!
Om du läser hela hjälpen så står där att detta inte stöds i fotnoter utan bara i själva notisen!
Där får åtminstone jag bort redigeringstecknen.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 6 mars, 2008 - 10:31:

Ja, det gäller att hänga med i svängarna, hitta rätt avsnitt i Hjälp och tolka det rätt.
Man har skrivit en Anteckning med ett antal redigeringskommandon för extra namn och orter och testat det med utskrift inuti texten med gott resultat.
Om jag sedan skulle "ha ändrat mig" och föredrar att ha anteckningarna utskrivna som fotnot blir det problem. Jag får med alla redigeringkommandona.
Var är logiken med detta? Det begränsar mitt val för hur jag vill skriva Anteckningar.
Även om det bara är någon enstaka fotnot som blir förvanskad ser det ju inte roligt ut i utskriften.
Nu är det nog inte så många som använder redigeringskommando så det är kanske inget "stort" problem men det irriterar.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 6 mars, 2008 - 21:37:

Ja, det har du rätt i Olle, så fungerar det här också. Fast i HTML-rapporterna fungerar det alltså också med koder i fotnoterna. Det verkar lite inkonsekvent så jag lägger en förbättringsrapport på det...

Av Ulf Löfgren Lördagen den 13 juni, 2009 - 14:59:

En försämring!
Har nu installerat version 8.2 och snabbt märkte jag då att en mycket bra funktion försvunnit ur programmet. Det handlar om att kunna klippa ut/kopiera och klistra in text med hjälp av höger musknapp. Detta går nu inte längre att utföra, utan man måste använda sig av kommandona Ctrl+X (Klippa ut), Ctrl+C (Kopiera) och Ctrl+V (Klistra in). Så t.ex. kopierar jag GID-nummer från programmet GenlineFamily Finder och klistrar in i Disgen. Med musens högerklick brukade det gå väldigt snabbt och smidigt, men nu är man tillbaka i tråkiga kommandon som ju egentligen tillhör tiden före det grafiska gränssnittet... Kan vi få tillbaka denna högerklick-funktion?

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Lördagen den 13 juni, 2009 - 17:00:

Det kommer tillbaka. Läs detta inlägg av Christer Gustavsson.

https://forum.dis.se/cgi-bin/discus/show.cgi?58/350

Av Ulf Löfgren Lördagen den 13 juni, 2009 - 19:43:

Bra, Karl-Erik, för det är minsann svårt att lära om denna mycket inövade vana.
Hälsningar
UL