Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 juni, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Flera bilder på samma person: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 juni, 2009
Av m00567 Folke Strandberg Måndagen den 26 mars, 2007 - 19:32:

Monica Sahlin
Talar Du om att få flera bilder utskrivna efter varandra i exempelvis antavla i tabellform så tillverkar Du bara två F2/6-rader efter varandra.
M v h Folke

Av egon burman Söndagen den 13 januari, 2008 - 17:41:

En angelägen uppdatering tycker jag är möjligheten att lägga in flera porträtt på en rad och kalla dem Porträtt1, Porträtt2, etc, upp till fyra eller fem, representerande olika åldrar.

Av Å källstrand Måndagen den 14 januari, 2008 - 08:52:

På DIS-Aros hemsida finns tips om programmmet PhotoFiltre, som kan vara användbart. Jag har inte själv prövat det. Kan tydligen användas för bildmontage, och kostar inget. Alla har ju inte tillgång till exempelvis Photoshop.
M 12410

Av Hans Peter Måndagen den 7 juli, 2008 - 19:51:

Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan 2002 då frågan om flera bilder bredvid varandra på en ansedel, istället för under varandra, ventilerades. Som alternativ föreslogs att i t.ex. Photoshop lägga ihop flera bilder till en och sedan lägga in den sammanlagda bilden i notisen. Min fråga är nu: Har det hänt något på den fronten eller tvingas man fortfarande gå över ett annat program för önskat resultat? Finns det några planer på att göra något åt detta?
M.v.h.
Hans Peter

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 7 juli, 2008 - 22:18:

Hej Hans!
Bra att Du tar upp den här frågan, vore intressant att höra hur många som har den här önskan.
Jag skrev ett förslag i januari i år om att kunna dela upp porträttraden i förslagsvis tre kolumner och sedan kunna välja var man vill lägga in olika porträtt i kolum 1,2 eller 3.
Tyvärr ser det inte ut som man ännu läst förslaget för där finns ingen reaktion.

Av Daniel Berglund Måndagen den 7 juli, 2008 - 22:48:

Frågan har diskuterats men ingen har arbetat med koden, så jag tror tyvärr inte att vi hinner detta till 8.2.

Av Tom Barckman Torsdagen den 22 januari, 2009 - 21:49:

Jag tycker det är lite märkligt att detta inte åtgärdats tidigare. Det ser ju bedrövligt ut när man har fler bilder staplade på varandra.
Hoppas det åtgärdas snarast.
Mvh Tom

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 23 januari, 2009 - 18:42:

Det finns i Produktrådet ett bild- och porträttprojekt med en delvis färdig kravspecifikation. Detta var ett av de projekt som inte kommer med i version 8.2 (se Daniel Berglunds svar ovan).

Bildprojektet består av tre delar:
1. Bildhanteringen i Disgen, där bl.a. storleksinställning ingår.
2. Utskrifter (papper, pdf) där bl.a. bildens placering ska kunna väljas (t.ex. vänster/mitt/höger eller flera på samma rad)
3. Html-utskrift där bl.a. bildens storlek ska kunna styras.

Beträffande bildstorlek så ska det finnas grundinställningar som man själv kan ändra generellt eller för varje bild. Bildstorleken styrs liksom nu genom val av endast bildhöjd eftersom respektive bild då inte förändras i sina proportioner.

Det pågår även en bilddiskussion under rubriken: Bildstorlekar.

Av Inge Amnefelt Torsdagen den 25 juni, 2009 - 15:21:

Går det att få porträtt bara i huvudpersonen i en Ansdel i Html-export.
Vad jag kan se så kommer porträtten i både porträtten och i byggd tavla. Jag tycker att de porträtt i tavlan är allt för stora.
Jag hittar ingen inställning för storleken på dessa. De för huvudpersonen funkar att ändra.

M10065 Inger Amnefelt

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 25 juni, 2009 - 15:58:

Det går inte att välja bort porträtt i antavlan, eller välja storleken på den bilden separat.
Men testa någon annan mall. Det är inte i alla mallar det finns porträtt i antavlan.