Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 september, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Källa: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 september, 2009
Av Leif Persson Onsdagen den 7 december, 2005 - 13:09:

Min datorn gick sönder och lämnade in den , fick tillbaka den och trots att jag hade forskningen på en helt annan hårddisk än den som behövdes fixas till så hade butiken kraschat min släktforskning HELT , vilket var att böja om igen , men hade en gammal skiva med de flesta personerna i. Nu så är allt klart och jag skulle gå igenom för att se stavfel m.m och till min förtvivlan så har det på källa blivit DISGEN citat en del siffror och saknas, hur ska jag nu få bort allt och det konstigaste är av t.ex en familja med 8 barn så kan det bara vara en färälder och 3 barn som källan har DISGEN citat m.m men som sagt jag har c:a 35000 personer och sitta och gå igenom allt och raddera disgencitat tar en massa extra tid, finns det någonstans man kan gå in och raddera allt som hamnat på källa

Av Kai Thurfors Onsdagen den 7 december, 2005 - 21:34:

Hej Leif! Har tyvärr bara ett dåligt besked: Det går inte att radera källorna. Mot den här typen av fel, så hjälper det bara att säkerhetskopiera regelbundet (och som i ditt fall, att även spara gamla kopior). Mvh / Kai

Av Folke Strandberg M00567 Måndagen den 29 maj, 2006 - 18:52:

Har någon en idé om hur följande kan inträffa och vad man kan göra för att om möjligt skydda sig:
Jag har nyligen skaffat en ny bärbar och på den då lagt in alla databaser. Efter en tid upptäckte jag att alla källor i ena basen förvandlats till typ (DISGEN-citat 3135 saknas). Jag använder inte, och har inte försökt använda Disgens strukturerade källuppbyggnad eller citat.
Jag hade som tur var denna basen även under Holger och MinSläkt och kunde då skriva ut alla källor, varefter jag raderade "för hand" varje enskild felaktig källa och registrerade den rätta. Låter ruskigt men basen innehöll bara 675 personer.
Hoppas på ett konstruktivt förslag.
Vad sägs?

Av Niklas Lundin Tisdagen den 1 september, 2009 - 11:32:

Har två problem/undringar:

1. Kan man på något sätt efter installation av Disgen 8.2 ändra så att sidnummer default visas som p i källorna?
Jag misstänker att jag vid installation valde sid som default och följaktligen visas nu även handskrivna sidor från kyrkböckerna som sid i stället för p. Tryckta sidnummer blev ju vanligare först på 1900-talet (i alla fall i de böcker jag forskar).
Om nu sid är förbehållna tryckta sidnummer blir ju mina källhänvisningar fel. Åtminstone i de fall där både handskrivna och tryckta sidnummer finns.

2. När jag tar bort scb-källor för att ersätta dem med original, säger Disgen att hänvisningen inte används i databasen. Det verkar för mig konstigt då jag just letade fram vem/vilka som använder källan genom att högerklicka på hänvisningen i källträdet.
Vad kan fela?

Av Niklas Lundin Måndagen den 7 september, 2009 - 07:34:

Ensam om detta tydligen.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 8 september, 2009 - 11:50:

Det är en gåta för mig hur ingen av de som installerat 8.2 har stött på detta med sidnumrering.
Spelar det verkligen ingen roll om ens källa efter installationen pekar på sid 255 och den sidan inte finns. Vad är det för struktur med det?
Å andra sidan med fem aktiva på forumet kanske inte alla frågor kan besvaras.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 8 september, 2009 - 15:38:

Ja, det skulle vara bra om man kunde ändra detta default även sedan programmet installerats. Förmodkigen sitter detta prefix gömt i någon fil som skulle gå att minpulera eller ta bort. Men vad händer då? Det vet endast programmerarna.

Men du har ju nöjlighet att välja prefix för varje källa när du skriver in den.

Om jag ser att det står 255 i källan så letar jsg i boken efter just 255 i något hörne, oavsett om numreringen nu råkar vara antingen sida eller pagina. Om det står p elles i källgänvisningen tycker jag inte är något stort problem, det är ju fullt begripligt vad som avses.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 8 september, 2009 - 20:48:

Tack för svar Karl-Erik

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 9 september, 2009 - 23:06:

Prefixet p är hårdkodat, som det heter, i Disgen 8.1 och kan inte ändras alls där och gäller med automatik alla poster.

I 8.2 är det ändrat så att varje hänvisningspost har ett eget valbart prefix. Vid konverteringen från 8.1 till 8.2 får man välja vilket prefix som ska användas för varje existerande post, och standardvalet är samma p som fanns i 8.1.

Det finns ingen möjlighet idag att ändra valet man gjorde vid konverteringen till 8.2, med mindre än att man ändrar varje individuell post. Men som Karl-Erik säger, oftast framgår det ju ändå vilken sida som avses.

Direkt fel att byta p till sid blir det möjligen i de volymer som har två nummerserier, eller som består av flera individuellt paginerade häften sammanbundna i en volym. Men det går nog att hitta rätt ändå. Jag noterade att Arkiv Digital alltid använder sid i sitt program, och deras kvalitetskrav är ju inte direkt lågt ställda.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 9 september, 2009 - 23:13:

Om man installerar om 8.2 borde man ju få frågan igen.
Om man nu vill göra det.