Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 september, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Problem efter ny windows version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 september, 2009
Av Kjell Johansson Söndagen den 6 maj, 2007 - 07:42:

Hej !
Jag kopierade Dg8Data från C: till C:program/Dis och det verkar fungera
Kjell

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 6 maj, 2007 - 18:55:

Disgen i Vista.
Har Ni högerklickat på Disgen ikonen och egenskaper, där skall anges att Disgen har Admin behörighet.

Av Kjell Johansson Måndagen den 7 maj, 2007 - 15:34:

Hej!

Mitt inlägg var till Kari Larsen i första hand. Jag har numera inget problem med att köra Disgen i Vista, men jag hade samma problem som Kari med Dg8Data.

Kjell

Av Patrik Hansson Måndagen den 7 maj, 2007 - 15:48:

Jag och Daniel Berglund har listat några sätt att få det att fungera Kolla i denna tråd
https://forum.dis.se/discus/messages/58/1007.html?

vet inte om länken fungerar men annars är det under rubriken Släktforskarprogrammet, Övrigt, Windows vista

Svar till Kari Man kan inte ha DG8data mappen direkt under c: i vista flytta den till Mina dokument eller vad det heter i vista.
Detta probelm uppstår bara om man installerar från en skiva med Disgen 8.0x inte om man installerar från en skiva med Disgen 8.1x

Av Gunilla Johansson Tisdagen den 25 augusti, 2009 - 15:37:

Nytt program och ny dator--Hjälp!

Har nu gått från Windows xp till Vista.
har installerat 8:2 på Vista- har säkerhetskopierat (USB) 8 1D på min "gamla" dator.
Klarar inte att återläsa den till 8:2 i den nya Vista. Har Du klarat detta?
Hur gör man??
Hälsn. Gunilla

Av Runar Hortlund Tisdagen den 25 augusti, 2009 - 18:35:

Jag vet inte om det är nödvändigt, men jag kopierar in säkerhetskopian till den nya datorns Mina Dokument, Släktforskning för att därifrån läsa in på Disgen

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 25 augusti, 2009 - 18:59:

Nej det är inte nödvändigt. Huvudsaken är att du har säkerhetskopian åtkomlig i din nya dator, antingen du lägger den i ett valfritt arkiv på hårddisken eller i något flyttbart minne, t. ex. en USB-pinne, som du ju tycks ha.
När du startat Disgen får du upp startdialogen. Klicka då på knappen Återläs. Då kommer en dialogruta "Återläs från säkerhetskopia" Här skall du i det översta fältet leta upp ditt USB-minne och sedan i det stora fältet under välja kopian, som bör heta Dg8.zip. Markera den och klicka på "Öppna". Återläsningen tar en stund, då dina data skall konverteras till 8.2 format.

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 25 augusti, 2009 - 19:50:

Det skall vara en säkerhetskopia skapad i Disgen. Kan det vara det som strular?

Av Runar Hortlund Onsdagen den 26 augusti, 2009 - 09:31:

Man ska inte lita på att alla USB-minnen är tillförlitliga. En minnespinne fick jag byta hos min handlare. Han hade fått 10 reklamationer på ca 100 sålda ex.

Av Ernst Nyberg Måndagen den 21 september, 2009 - 11:26:

Har köpt en ny bärbar dator med Windows Vista operativsystem och där installerat Disgen 8.2 från en ny diskett som jag har köpt. Så stoppade jag in en CD-skiva med säkerhetskopia gjord med 8.1b på min förra dator som har Windows HP Home edition. Datorn hittade automatiskt zip-filen av dg8. Så startade jag Disgen och klickade på Återläs i det fönster som öppnades. Återläsningen såg ut att fungera. Till slut ploppade det upp ett större antal rutor om att det och det inte kunde installeras (det var vissa militärä förband, orter mm). Jag klickade på OK på ett tiotal sådana rutor när det plötsligt ploppade fram en ruta med texten "FlashFiler, FF server error: File could not be closed [S3CO3/15363]". Jag gjorde en rapport och fick beskedet att i programmet har inträffat ett fel som kan leda till att det inte fungerar korrekt. Besked utlovades om nästa steg". Var kan det beskedet tänkas dyka upp? Varken namn eller e-mailadress frågtes efter.