Av Ulf Löfgren Tisdagen den 21 juli, 2009 - 19:01: |
Ser konstigt ut
Efter en tids arbete vill man ju gärna se resultatet. Väljer därför att skriva ut Antavla Tabell. Men någonting ser konstigt ut...
Exempel:
Ana nr.21 Maria Persdotter får ett "oäkta" barn med den okända anan nr.20. Detta barn, nr.10, blir en ny ana.
Sedan gifter sig Maria Persdotter med Nils Petter Jönsson och de får 9 barn.
Utskriften (Antavla Tabell) med utgångspunkt från probanden visar nu upp dessa 9 barn med namn och övriga uppgifter. Uppgifter som ju i sammanhanget är tämligen ointressanta eftersom Nils Petter Jönsson inte är någon ana.
Barnet som blev en ana visas däremot inte! Varken med namn eller övriga uppgifter. Det enda som visas är "(Barn 10)", och så får man bläddra fram till ana nr.10 för att se namn och övriga uppgifter.
Har jag kanske missat någon inställning i programmet?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 22 juli, 2009 - 11:04: |
Det finns en inställning för antavlor som heter "Ensamt barn skrivs EJ ut". Om denna är markerad skrivs inte ett ensamt barn ut som i ditt fall.
Dom nio andra barnen hör ju i allra högsta grad dit, då de är barn till ana nr 21 och halvsyskon till nr 10.
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 23 juli, 2009 - 13:03: |
Hej!
"Ensamt barn skrivs EJ ut" är INTE förbockad hos mig. Alltså borde det ensamma barnet skrivas ut. Men så sker alltså ej, och nu undrar jag om detta fel begränsar sig till 8.2. Det här enda barnet är ju viktigast eftersom det är en ana och tillhör två anor.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 23 juli, 2009 - 16:48: |
Hejsan!
Jag testade nu och knappen fungerar precis tvärs emot vad det står. Bockas den i, så skrivs ensamt barn ut.
Logiskt eller hur...
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 23 juli, 2009 - 17:03: |
Ett fel i Disgen 8.2
Nu har jag hittat vad som är fel. Även om rutan "Ensamt barn skrivs EJ ut" INTE är förbockad, så går det inte att skriva ut ett ensamt barn om detta samtidigt är en ana! Ensamma barn som inte är anor går däremot att skriva ut.
För att skriva ut ett ensamt barn som är en ana måste man lägga till minst ett fiktivt barn, då syns även det ensamma barnet på utskriften.
Nu kan man ju dock inte köra med fiktiva personer, varför det ser märkligt ut.
Jag har alltså ett exempel med probandens ana nr.20 och nr.21 och där kvinnan i första äktenskapet, med nr.20, får en son som är anan till probanden. Sedan gifter kvinnan om sig med en annan man och får 9 barn med honom. När jag sedan skriver ut probandens anor visas endast dessa 9 barn, inte det ensamma barnet som anorna nr.20 och nr.21 fick. Lägger jag däremot till ett endaste barn, ett påhittat sådant, skrivs båda dessa barn ut... Jag har prövat att skriva ut andra ensamma barn som inte är anor och det går alldeles utmärkt. Men så snart det handlar om en ensam ana, går det inte. I detta fallet sker endast en hänvisning (barn 10), och så får man bläddra fram ana nr.10 på en helt annan plats. Det ser onekligen märkligt ut.
Jag har faktiskt inte tänkt på om det fungerade på samma sätt i tidigare versioner av Disgen, men nu har jag observerat felet.
Någon som känner igen detta problem?
Av Ulf Löfgren Lördagen den 25 juli, 2009 - 10:20: |
För att få med det ensamma barnet (anan) vid utskrift har jag nu löst detta på så sätt att jag skriver in ännu ett barn, ett fiktivt sådant. Vid efternamnet skriver jag helt enkelt en punkt (.). Utskriften visar då två punkter (..). Det viktiga är att det verkliga barnet kommer med i utskriften.
Sedan kan man ju ställa frågan varför inte det enda barnet visas i programmet utan först om man skriver in ytterligare barn. Kan vi få en ändring till nästa version?
Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 25 juli, 2009 - 23:01: |
Låter onekligen konstigt ja. Gunnar lade upp en felrapport på det, så vi kommer att titta på det i sinom tid.
Av Ulf Löfgren Söndagen den 26 juli, 2009 - 08:51: |
Vill man skriva ut ensamt barn ska man markera "Ensamt barn skrivs EJ ut"... Klart som korvspad, alltså.
Av Ulf Löfgren Lördagen den 26 september, 2009 - 08:50: |
Med den senaste versionen av Disgen blir längre texter fula vid utskrift. Under Personnotiser, fliken Biografi skriver jag ofta längre texter. När jag nu skriver ut Antavla/Tabell upptäcker jag att en hel del ord flyter samman och att mellanrum mellan orden försvinner. Detta gör att det blir svårare att läsa. Förlusten av mellanrum kan förekomma dels inne i meningar, dels mellan meningar. Har detta upptäckts tidigare? Jag har aldrig stött på detta i de tidigare versionerna av programmet.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 27 september, 2009 - 21:08: |
Gäller detta granskningen eller faktiska utskrifter? Själva granskningen ser ofta ganska tokig ut tycker jag. Förmodligen är det något avrundningsfel någonstans. Däremot påverkas inte de riktiga utskrifterna när man väl gör dem.