Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 oktober, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Utomäktenskapliga barn: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 oktober, 2009
Av Ulf Löfgren Söndagen den 11 oktober, 2009 - 19:14:

Gårdskrivare Sven Dahlström i Broslätt, Brönnestad (L) får först fem barn i följd med kvinnan han är gift med. Ett tillfälligt snedsteg i Hovdala resulterar emellertid i hans sjätte barn, som föds utom äktenskapet. Efter detta barn föder hans hustru ytterligare två barn. Frågan är nu hur det utomäktenskapliga barnet ska registreras. En kontroll av notiserna visar att barnen hamnar i fel ordning, men det gör ju inte kvinnorna som Sven Dahlström får barn tillsammans med! Hur hanterar programmet den här situationen?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 11 oktober, 2009 - 20:29:

Hej Ulf,
Jag har följande förslag:
Sven Dahlström
Gift med hustru1
barn1
.................
barn5
Utom äktenskapet med..................
barn utom äktenskap
Gift med hustru1
barn6
barn7

Av Joel Vogler Söndagen den 11 oktober, 2009 - 22:24:

Spelar det verkligen någon roll om barnen av notiskontrollen uppfattas som födda i fel ordning? Det tycker inte jag.

Att konstruera ett andra äktenskap med hustrun måsta vara mer felaktigt. Det kan uppfattas så att de har varit skilda under en tid.

Av Ulf Löfgren Måndagen den 12 oktober, 2009 - 08:51:

Karl Edvard, ditt förslag resulterar i att hustrun registreras två gånger, det ser inte bra ut. Joels förslag att strunta i notiskontrollen är inte heller bra, tycker jag. Efter en notiskontroll ska ingenting kunna anmärkas på om programmet är OK. Det är därför vi har en notiskontroll. Finns ingen annan möjlighet att lösa det här problemet (som ju måste ha varit känt länge!), tvingas jag (och alla andra) dock leva med att notiskontrollen inte är "ren". Det kan bli ganska rörigt i längden om fler märkligheter dyker upp.

Av Knut Egil Hamre Måndagen den 12 oktober, 2009 - 09:18:

Jeg har samme "problem" med en av mine aner og har valgt løsningen Joel foreslår. Nackdelen er som du nevner at notiskontrollen ikke blir "ren". Dette kan trolig løses hvis man kunne "bocka av" feilmeldinger som egentlig ikke er feil, slik at disse blir fjernet fra feillisten etter notiskontrollen. Det hender t.ex. at personer blir svært gamle og man får feilmelding hvis man har satt aldersgrensen til 90 år. Jeg la inn et forslag om dette for lenge siden da vi hadde PUG.

Av Joel Vogler Måndagen den 12 oktober, 2009 - 09:36:

Jag menar givetvis inte att man helt skall strunta i notiskontrollen. Att man får en koll på att barn i en och samma relation kommer i rätt ordning är utmärkt.

Men att barn i andra relationer presenteras skilda från dem, och därmed möjligen i en annan ordning, uppfattar jag som lämpligt. Och något som notiskontrollen borde acceptera som OK.

Av Niklas Lundin Måndagen den 12 oktober, 2009 - 11:04:

Jag sitter i exakt samma situation som Ulf Löfgren. Dessutom får jag fel för händelsenotiser som registrerats med datum efter att personen har avlidit t.ex. notis om bouppteckning.

En lösning kunde vara att man fick möjligheten att bocka av valfria fel så att de inte kontrolleras nästa gång. Givetvis med en återställningsfunktion.

Niklas

Av Niklas Lundin Måndagen den 12 oktober, 2009 - 11:10:

Knut har redan föreslagit detta ser jag nu. Ursäkta.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 12 oktober, 2009 - 15:41:

Hej Ulf och andra,
Nej hustrun skall inte registreras två gånger utan en och samma hustru skall kopplas till detta gifte. Samma sak som man gör om ett par har barn "före äktenskapet" och sedan gift sig.
Vitsen med detta sätt att registrera är att visa det faktiska förhållandet.
Det skall inte uppfattas som att dom varit skilda, båda giftena skall ha samma datum dessutom kan man om man så vill lägga in en kommentar på det utomäketskapliga förhållandet att det skett under innevarande gifte.

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 12 oktober, 2009 - 22:51:

Era förslag om utökad funktionalet för notiskontroll finns med i vår lista över förbättringsförslag som vi överväger inför kommadne versioner av Disgen.