Av Charlotte Carlsson Torsdagen den 23 februari, 2006 - 10:44: |
Jag behöver hjälp att komma igång med "Redigering källor och citat" i Disgen.
* Hur skall jag lösa detta med källträdet för att det skall bli så överskådlig som möjligt och lätt att hitta i?
* Vad skall jag tänka på då jag anger källan?
Enda om källhantering som jag hittar och läsa om är från Diskulogen Nr 59, okt 2002
(Tyvärr så är bilderna lite dåliga att titta på).
Finns det inget aktuellare att läsa??
(Tyvärr så står det inte så mycket om detta i handboken som följde med då jag köpte Disgen.)
Snälla, ge mej lite förslag så jag kan få någon riktig ordning på detta en gång för alla.
Tacksam för alla förslag
/ Lotta
Av Kjell Weber Torsdagen den 23 februari, 2006 - 15:55: |
Det som står i nr.59 2002 skrivet av Maria Gällman är aktuellt än i dag och ligger till grund för hur jag använder källor samt det sätt jag i studiecirklar lär ut hur man kan använda källhanteringen. Lite av det i artikeln har jag förenklat måste jag medge. Maria är i mitt tycke en aning övertydlig, men bättre det än...
Mitt förslag är att du "lusläser" artikeln.
Är bilderna i din tidning dåliga så fråga DIS efter en ny eller en kopierad artikel, i min tidning är dom bra.
Av Charlotte Carlsson Torsdagen den 23 februari, 2006 - 16:51: |
Tackar så mycket för svaret!
Men tyvärr så äger jag inte den tidningen (varit medlem i max 1½ år nu) utan tog uppgifterna från pdf-filen via internet.
Där är tyvärr bilderna lite otydliga vid utskriften.
Har haft tur att få tidningar för hela den nu senaste genomgången av Disgen i Diskulogen från nr 64 april 2004.
Synd dom mycket tydligare i tidningen kanske jag skall kolla med DIS om att få kopior direkt från tidningen.
Tack även till dej, Gunnar Bengtsson för dokumentet som du skickade till mej!
Tror att jag kommer att greja det nu.
M v h
/ Lotta
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 23 februari, 2006 - 17:21: |
Kolla med ditt bibliotek, dom kan nog leta fram Diskulogen, eller låna in!
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 23 februari, 2006 - 17:43: |
Hej! Det går att köpa äldre nummer av tidningen från expeditionen, i mån av tillgång (och det finns ofta). Se sidan 17 i senaste Diskulogen (nr 71).
Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851
Av Niklas Lundin Fredagen den 14 april, 2006 - 15:32: |
Ang. källstrukturen beskriven av Maria Gällman i Diskulogen nr.59 2002
Finns det möjlighet eller några tankar kring att implementera strukturen i någon framtida version av Disgen?
Har just passerat 1500 personer och vet ärligt talat inte hur jag ska gå till väga för att ändra min källstruktur så den blir som Maria föreslår.
Hur ska jag tex spara de Genlinenummer som nu finns där?
Många frågor och ett enormt arbete, kanske finns det fler här som har funderingar.
Niklas
30055
Av Kerstin orback Fredagen den 14 april, 2006 - 21:08: |
Hej Niklas
Jag har nyss gått en kurs i Källor och Citat som Dis-öst höll i Sundbyberg.
Vi gick igenom strukturen på källträdet ganska ordentligt. Jag har själv inte velat mata in några uppgifter innan jag fått ordning på uppbyggnaden av källträdet. Tyvärr blir det ett mycket långt inlägg om jag ska förklara det här.
Om du är intresserad kan jag maila dig
Hälsningar Kerstin
Av Niklas Lundin Fredagen den 14 april, 2006 - 21:18: |
Hej Kerstin
Jag är mycket intresserad, skicka gärna ett mail.
Niklas
Av elisabet arvidsson Tisdagen den 18 april, 2006 - 17:21: |
Skrev detta i "Rötter".
Då jag är ny i gemet & även ny i/med disgen.
Fick ett svar från Patrik Hansson & då undrade jag vilken sida jag måste läsa igenom igen.
(se texten nedan)
mvh Elisabet
Hejsan!
Ni som håller på med Källanvisningar---Har ni inte liksom jag upptäckt att Varför är inte detta register uppbyggt på samma/likvärdigt sätt som ortregistret.
Ex: Sverige-?-län,-?-kommun,- församlingstillhörighet---därefter kan man ju mata in ex Ingatorp A, B, C eller vilket man håller på med innan man går in på div notiser.
Nu blir det ju massor av källanv inom samma/eller olika församlingar huller om buller & Listan blir oändligt lång och oöverskådlig...
Någon som tycker lika eller har en annan åsikt?
När det gäller ortregister så undrar jag varför det inte finns trevliga ikoner för samhälle...I en församling kan det ju finnas flera samhällen alla är ju ite byar. Lika undrar jag över "kapell"--jag har tillfälligt löst det med en kyrka u en annan kyrka.
Kanske någon att fundera över till nästa uppdatering eller....
Elisabet Arvidsson
Hej Elisabet
I den version av källor som finns så får du själv bygga upp strukturen hur du vill att det ska se ut. Jag har byggt upp min att var ungefär lika dan som ortdatabsen. Så lägg upp en olika nivåer innan du lägger in källorna det finns en ganska bra beskrivning i en av de senaste diskulogen som finns att hämta på Dis hemsida om du inte redan har den tidningen.
mvh
Patrik Hansson
Vilken sida Patrik? Elisabet
Av Niklas Lundin Söndagen den 16 augusti, 2009 - 14:05: |
Jag lyckas inte flytta källor i Disgen version 8.2 med hjälp av Ctrl+X / Ctrl+V.
Källan blir rödmarkerad vid Ctrl+X men den går inte att flytta.
Skulle behöva hjälp med detta, tack.