Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 oktober, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Notiser: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 oktober, 2009
Av Lars Skillius Onsdagen den 14 januari, 2009 - 07:51:

Jag föreslår att dödnotisen byggs ut så att åtminstone den viktigaste informationen om graven från "Begravda i Sverige" kan redovisas där.

Av Å Källstrand Onsdagen den 14 januari, 2009 - 08:54:

Eftersom begravningsgudtjänsten och gravsättningen ofta sker på olika datum, vore det bra att kunna lägga in två notiser efter dödsdatum.
Exempelvis BEGRAVD (som nu) plus exempelvis GRAVSATT.
Det möter inget hinder i nuvarande versioner heller, men kör man verktyget "KONTROLLERA NOTISER", får man ett felmeddelande.
Medl 12410

Av Jan Jutefors (M10939) Onsdagen den 14 januari, 2009 - 08:57:

Informationen från Begravningsskivan kan man klistra in på fotnoten

Av Lars Skillius Torsdagen den 15 januari, 2009 - 08:34:

Jovisst kan man placera information om begravningen i en fotnot. Men här var min ambition att föreslå en förbättring av notiserna...

Av Niklas Lundin Torsdagen den 12 februari, 2009 - 09:34:

Osäker på om detta har diskuterats tidigare, i så fall får ansvarig radera :)

Notistypen yrke bör förbättras i samma anda som andra notiser då kommentar blandas ihop med notisnamnet.
Ex. Yrke: Ingenjör Kommentar: på SAAB resulterar till att yrket blir ”Ingenjör på SAAB” vilket blir missvisande ex. vid statistik.

Niklas Lundin

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 12 februari, 2009 - 19:47:

Niklas, alla notistyper är byggda på det sättet. Jag har noterat att vi ska titta över det i någon kommande version.

Av Åke A Källstrand Fredagen den 13 februari, 2009 - 09:04:

Jag brukar skriva alla kommentarer till notiserna i Anteckningar. Då får man dels ett avvikande typsnitt , samt att man slipper problemet enligt ovan.
Medl 12410

Av Niklas Lundin Fredagen den 13 februari, 2009 - 10:58:

Ny rad för varje notis borde omfatta giftesnotisen också.

Niklas

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 24 oktober, 2009 - 21:36:

Jag ser ett behov av flera textnotiser.
Nu har vi bara två textnotiser där man normal lägger texten i levnadsbeskrivningen. Men om man nu har flera typer av text, en allmän, en mera privat, man vill kunna lägga en text direkt under personen t.ex. i samband med födelse eller död. Som det är nu har man bara extra texten att spela med på de olika alternativen.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 24 oktober, 2009 - 21:53:

När det gäller att kunna koppla ett barn till både en biologisk familj och till en adoptiv/foster -familj behövs en ny notis med samma innehåll som nuvarande gift notisen. Den skall innehålla vem som ingår i relationen, barnet, far och mor samt adoptiv/foster föräldrar.
Denna notis kan ligga synslig eller icke synlig under barnet.
I översikten kan på barnet finnas ett märke som anger "ab" adoptiv/foster barn. Klickar man där får man upp en meny som visar "alla" föräldrarna och där man kan välja vilken förälder man nu vill ha som centrumperson.
Den här notisen används sedan vid utskrift när man väljer om man vill ha med alla föräldrar eller bara endera.
Den här notisen skapas när man via en knapp väljer att "koppla" ett barn till två familjer och fylls i av programmet när man drar/kopplar barnet från en familj till den andra.