Av Per Schröder Tisdagen den 24 april, 2007 - 14:39: |
När jag sorterar på förnamn i söklistan skulle jag vilja att personerna kommer i bokstavsordning utan att * (som rekommenderas att markera tilltalsnamn) sorteras. Om man har flera t ex Anna Maria Olsson så kommer Anna* Maria Olsson efter Anna Maria Öst och alltså kan man missa att man har dubletter.
Av Kjell Weber Tisdagen den 24 april, 2007 - 15:30: |
Per. Du bör först sortera i efternamnsordning, sedan ÄVEN i förnamnsordning. Då kommer Öst sist och Olsson långt tidigare.
Av Runar Hortlund Tisdagen den 24 april, 2007 - 21:24: |
Det var ett dumt inlägg från Kjell på Pers och många med honom kloka synpynkter. Asterisken ska inte vara med som sorteringsordning
Av Kjell Weber Tisdagen den 24 april, 2007 - 23:15: |
Vilka inlägg som är dumma, ser var och en.
Asterisken har aldrig hindrat mig i mina sorteringar. Det aktuella problemet, Pers problem med Öst före Olsson löser man så som jag föreslog. /Den samme.
Av Runar Hortlund Onsdagen den 25 april, 2007 - 08:55: |
Att Johansson, Johan* Abel ska hamna sist i listan efter Johansson, Johan Östen framstår som ologiskt.
Du kommer nog snart underfund om detta problem när du samlat på dig tillräckligt många anor.
Av Björn Molin Onsdagen den 25 april, 2007 - 15:38: |
Hej Runar!
Nu tror jag att du kommer med pekfingret till fel person. Kjell är en av de som har samlat på sig många anor. Dessutom utbildare på Disgen. Det var ju sortering på efternamnet som efterfrågades och som Kjell svarade på.
Hälsningar från en av Kjells elever.
Björn Molin 0698
Av Joel Vogler Onsdagen den 25 april, 2007 - 19:39: |
Det är dumt kalla ett inlägg dumt när någon försöker hjälpa till!
Jag brukar i enlighet med Kjells förslag i sådana situationer sortera först efternamnen och därefter förnamnen. Men jag måste hålla med Runar om att sorteringen borde bortse från förekomsten av asterisker. En sådan förbättring vore inte så dum
Av Per Schröder Fredagen den 27 april, 2007 - 09:03: |
Jag skulle kanske förtydliga mig om min sökning. Jag vill fånga upp de (oftast kvinnor) som jag kan råka ha i dubbel uppsättning. Många har jag fått från dödboksCD'n och där finns ju inte efternamn med som ogift. Därför sorterar jag med födelseår som första sökning (inte födelsedatum då många (speciellt i äldre tid) saknar fullständigt datum - och kanske är felinskrivet) och därefter förnamn. Men när det blir så många personer är det inte överskådligt att hitta de dubletterna när asterisken är med i sorteringen. Som exempel har jag ca 50 st som heter Anna som första namn födda 1909 och att då hitta Anna* Britta nästan 40 namn längre ner än Anna Britta och fatta att det är samma person är mycket tidskrävande men skulle asterisken inte vara med så kommer de intill varann. Givetvis sorterar jag också på efternamn för att hitta DE dubletterna. Men nu var det just sådana personer man kan ha råkat skriva in med Andersson eller Andersdotter (speciellt vanligt under slutet av 1800-talet) eller just de 'utan' efternamn som jag ville komma åt.
Per
Av Niklas Lundin Fredagen den 27 april, 2007 - 09:29: |
Hej Per
Ett bra alternativ i fortsättningen är att göra dubblettkontrollen vid inmatandet av personen.
Niklas
Av Eva Dahlberg Fredagen den 27 april, 2007 - 10:19: |
Per, mitt tips skulle annars vara just sortering på födelsedatumet, eller att göra en begränsning i t.ex. födelseårens omfattning så att födelsedatum blir ett relevant förstahandsval för sorteringen. Men du kan ju även lägga till kolumnen tilltalsnamn och använda den som förstahandsval - då kommer alla Anna NN och Anna* NN att sorteras tillsammans (enligt min snabba test av det när jag slutförde artikel till en kommande Diskulog), medan du tappar de som heter Anna NN* från "Anna-sorteringen".
Hälsningar,
Eva