Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 augusti, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Databasproblem: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 augusti, 2006
Av Britt-Mari Linder Torsdagen den 4 december, 2003 - 19:01:

Hej! Jag har laddat hem en demoversion och råkat komma över 50 personer. Hur gör jag för att komma åt mina data?

Av Ann Sjöberg Fredagen den 14 juli, 2006 - 22:17:

Vad händer med databasen om man har både 8.1a och 8.1b installerad och båda installationerna pekar mot en gemensamma dg8data-mapp?

Hälsningar
Ann
15037

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 15 juli, 2006 - 11:28:

Hej Ann!
Det händer nog inget speciellt med databasen för den har inte ändrat upplägg mellan de här versionerna. Det är bara programmets sätt att hanterar data som ändrats.

Av Ann Sjöberg Måndagen den 17 juli, 2006 - 18:39:

Tack Karl Edvard!

Av Susanne Carlsson Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 10:13:

Hej!
Har skaffat mig en större hårddisk (delvis för att den andra slutade att fungera) och installerade den på datorn.
Nu kommer jag inte åt DISGEN som finns på den gamla hårddisken!
Det går inte att öppna med vanliga dubbelklickarna - fick upp ett meddelande som det står att jag måste göra en ny datamapp för att den jag hade innan antingen var skrivskyddad eller skadad.
Jag har installerat DISGEN på nya hårddisken för jag tänkte att jag kunde flytta över materialet dit - men jag kan ju inte ens öppna programmet för att komma åt materialet.
Vad gör jag? Och hur gör jag?

Funderar på om det ändå kan vara DISGEN kombinerat med annat (bl.a. bildhanteringsprogrammet) som fick hårddisken att "krascha" (det går att använda den trasiga hårddisken så länge jag inte startar med den). Eftersom jag inte kan öppna DISGEN menar jag.

Mvh,
Susanne Carlsson, m27257

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 13:56:

Hej Susanne!
När Du startade det nya programmet på den nya disken så hittar inte Disgen sin datamapp därför får Du detta meddelande. Gå bara vidare så får Du upp katalogträdet och där letar Du reda på datamappen och markerar den.
Men om nu den gamla disken inte fungerar så kan Du väl inte få tag i den gamla mappen. Men skapade inte Disgen en ny mapp när Du installerade programmet på den nya disken. I så fall borde programmet hitta den och då får Du läsa ner säkerhetskopian där.

Av Susanne Carlsson Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 15:11:

Ska försöka. Men var exakt ligger egentligen data-mappen, försökte läsa mig till det i handledningen men hittade inget - är det Dg8Data?
Jag erkänner att jag inte är världens smartaste när det gäller datorer - åtminstone när de inte fungerar som jag vill.
Den trasiga hårddisken fungerar, så länge den inte ligger som starthårddisk (om någon fattar vad jag menar - innan den nya disken installerades så gick det inte att starta datorn).

Detta meddelande fick jag upp när jag dubbelklickade på DISGEN-ikonen i utforskaren:
"Den data-mapp: som DISGEN använde senast är skrivskyddad, saknas eller är förstörd. Välj en ny data-mapp om sådan finns med följande dialogruta, om inte, avsluta dialogrutan med "Avbryt"."
Fick aldrig upp någon dialogruta.

Och när jag försökte stänga för att börja om från början så kom detta meddelande fram:
"Du valde ingen ny data-mapp. DISGEN fungerar inte utan data-mapp. DISGEN kommer därför att avslutas nu. Du kan skapa ny data-mapp genom att installera om DISGEN."

Mvh,
Susanne

Av Ove Billing, m00895 Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 16:34:

Din datamapp heter mycket riktigt Dg8Data. Problemet är bara att Disgen inte hittar den på det vanliga stället. Du skall därför flytta den dit. Ursprungligen hade du den sannolikt på en adress som heter C:\Dg8Data, vilket uttydes att den finns på grunddisken (C:\). Men nu har du ju en annan disk som kallas C:\ och din gamla kallas numera sannolikt D:\. Men programmet letar efter mappen på C:\ och vet inget om att du bytt disk.

Starta Utforskaren eller Den här datorn. Klicka vid behov på knappen märkt Mappar så att du ser mappträdet till vänster, markera D: och leta där upp din gamla Dg8Data-mapp. Högerklicka på mappnamnet och välj
Kopiera. Gå sedan till C: och högerklicka på bokstaven och välj sedan Klistra in. Hela mappen kopieras då till det nya stället och sannolikt kan nu Disgen startas.
Om du ursprungligen i stället hade din mapp på Mina Dokument så hittar du den under D:\Documents and settings\Ditt namn i datorn = Susanne ...\Mina dokument och då skall du kopiera den till motsvarande plats på C:.
När du konstaterat att Disgen fungerar igen så kan du radera Dg8Data på D:.

Hoppas detta blev förståeligt? Ring annars gärna, du hittar adressen i Diskulogen under faddrar.

Av Susanne Carlsson Torsdagen den 3 augusti, 2006 - 00:12:

Hej Ove!
Jodå, lite mer lättförståeligt blev det - men det fungerar inte ändå.
Jag kopierar som du skrev och den kopierade Dg8data lägger sig som en underfil till den nyinstallerade Dg8Data.
Det går inte att läsa DISGEN från trasiga disken överhuvudtaget nämligen, för när jag nu dubbelklickar på DISGEN-ikonen på gamla disken så dyker den nyinstallerade tomma DISGEN-basen upp.
Eller kanske gör jag fel.

Något trasigt är det för nu har jag kollat mina andra släktforskningsdatabaser jag har installerade på trasiga disken, bl.a. Sveriges Dödbok 1947-2003 - kan inte öppnas för det saknas någon sorts DLL-fil. Och det felmeddelandet dyker upp varje gång jag försöker öppna de andra släktprogrammen. Och de funkade utan problem före kraschen.

Det är surt, men det är bara att inse att jag förmodligen får börja om från början med allt.

Nu ska jag sova saken.

Mvh,
Susanne

Av Ove Billing, m00895 Torsdagen den 3 augusti, 2006 - 11:33:

Din kopiering har nog gått fel genom att du när du klistrat in markerat mappen med den befintliga Dg8Data. Du skall markera modermappen, alltså mappen närmast över i hierarkin, och sedan klistra in. Du får fråga om den befintliga mappen skall skrivas över, vilket förståds skall besvaras med ja eftersom den ju är i princip tom, den innehåller i alla fall inget av värde för dig.

När du byter namn på en disk, vilket ju är nödvändigt när en annan disk skall tjäna som startdisk, fungerar i princip inga program längre på den gamla. De måste installeras om allihop. Vid installation skapas nämligen en hel del filer inuti Windows och på andra ställen. Dessa filer får pekare eller adresser som utgår från den disk där programmet finns och där finns ju inte längre något fungerande Windows med felmeddelanden som följd. De utlokaliserade filerna hittas helt enkelt inte. Jag tycker att du skall radera allt på den gamla disken när du tittat igenom den och kollat att det inte finns några privata filer kvar. Du skall i alla fall radera alla program. Beroende på vad det var för fel på den gamla kan du kanske sedan använda den för regelbunden backup av dina egna filer.