Av Morgan Svensson Söndagen den 14 september, 2003 - 14:59: |
Använder Disgen 8c på en stationär dator. Dessutom har jag en äldre bärbar PC som bara klarar DISGEN 7. Försöker exportera en gedcomfil utan bilder/porträtt för att minimera filen.
Väljer alltså det alternativet i förvalslistan över vad som skall exporteras. Lika fullt får jag alltid bilderna med i exporten,som jag sedan får ta bort innan jag importerar, med påföljd att jag får massor av felutskrifter över alla bilder, som saknas. Någon som kan ge råd?
Av Gunnar Jonsson Måndagen den 15 september, 2003 - 09:15: |
Morgan.
Försök att välja GEDCOM version 4. Jag har svagt för mig, långt bak i huvudet, att det fungerade bättre då. Jag vill också minnas att även om bilderna kommer med i exporten, med en bunt felmeddelanden som följd, så fungerar det importerade materialet som det ska.
Av Morgan Svensson Tisdagen den 16 september, 2003 - 08:01: |
Tack Gunnar,
det fungerade alldeles utmärkt. Dessutom fick jag då med den biografiska texten till varje individ, vilket jag inte fick annars.
Av Annastina Sekunde Torsdagen den 20 november, 2003 - 10:01: |
Till någon/några med erfarenhet!
Nybliven ägare till en PC har jag just skaffat Disgen. Till detta program skall jag försöka exportera min forskning från det Reunionprogram jag har på en gammal Mac.
Jag har testat demoversionen och har där bekymmer med notiser/texter. Dvs biografier, längre dödsrunor etc.
Jag är tacksam för kontakt med någon som gjort samma export.
Annastina Sekunde
tel 018-516910
Av Annastina Sekunde Söndagen den 23 november, 2003 - 10:40: |
Nu har jag klarat det!!
Annastina Sekunde
Av Ann Sjöberg Tisdagen den 16 november, 2004 - 22:56: |
Är det verkligen meningen att redigeringstecken som radbrytning, nytt stycke m.m. ska exporteras i samband med en export av källornas citat?
De finns inte med vid export av textnotiserna men däremot så exporteras de om man har med dem i en källas citat. Har Disgen 8.0d.
Hälsningar
Ann Sjöberg
Av Albert Sieuwerts Måndagen den 12 december, 2005 - 12:40: |
Jag har importerad en gedcomfil från mitt släktforskarprogram Andata, men något stämmer inte. I Disgen 8.1a har alla personer i programmet blivit dubblerat. Att radera alla dubbletter är lite mödosamt och jag undrar var detta kan bero på och finns det någon lösning?
Av Marianne Munktell Måndagen den 12 december, 2005 - 15:22: |
Albert!
Det är inte så att du har importerat GEDCOM-filen två gånger av misstag? Det är inte helt ovanligt. Radera mappen D-stand under Dg8Data-mappen och försök igen.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 12 december, 2005 - 16:43: |
Albert!
Marianne´s förslag gäller bara om Du inte har något annat material registrerat.
Av Marianne Munktell Tisdagen den 13 december, 2005 - 08:30: |
Albert!
Jag utgick ifrån att du importerade ditt släktforskarmaterial från Andata till ett tomt DISGEN.
Om du inte har registrerat några personer i DISGEN tidigare ska du göra enligt mitt råd ovan.
Om du har personer registrerade sen tidigare finns det tyvärr inget enkelt sätt att få bort dubbletterna.
Om du har en säkerhetskopia från tiden före importen av GEDCOM-filen kan du återläsa den.
Vill du sedan importera GEDCOM-filen igen ska du först skapa en ny flock och sen importera till den. Då kan du enkelt ta bort flocken igen.