Av Lars Larsson Måndagen den 11 januari, 2010 - 08:11: |
Jag använder 8.2-1 och besväras av att kolumnbredden i söklistan ändras utan min påverkan.
Detta fenomen fanns redan i 8.1 hos mig och har fortsatt genom uppgraderingarna. Jag har frågat hos faddrar utan hjälp så här långt.
Är jag ensam om detta problem? Vad gör jag för fel?
Mvh
Lars Larsson
Av Knut Egil Hamre Måndagen den 11 januari, 2010 - 09:46: |
Du er ikke alene om problemet! Noen har det - andre ikke: Jeg har selv hatt det siden DISGEN 7 på forskjellige operativsystem, og jeg la for flere år siden inn feilmelding. Det er irriterende, men heldigvis ikke "farlig".
Av Bernth Lindfors Måndagen den 11 januari, 2010 - 16:56: |
Även jag har haft problemet sedan Disgen 7. Problemet är inte allvarligt men väldigt störande. Blir vi tillräckligt många som rapporterar problemet kanske det blir åtgärdat eller får vi info om orsaken.
Mvh Bernth Lindfors
Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 11 januari, 2010 - 20:51: |
Felet är känt men inte möjligt att återskapa med flit. Om någon kan tala om hur man återskapar det så blir det mycket lättare att fixa..
Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 11 januari, 2010 - 22:23: |
Er det sjekket om det har med ant. pixler oppløsning av skjerm, såkalt dpi.
Om denne er satt til en annen verdi enn default 96 dpi kan jeg godt tenke meg at det blir feil om bredden er fast og ikke dynamisk.
evt at algoritmen som brukes er feil.
De som rapporterer om feil bør oppgi både dpi på skjermkortet og oppløsning av skjerm.
Av Knut Egil Hamre Tisdagen den 12 januari, 2010 - 14:13: |
Usikker på om feilen kan "återskapas" hos andre enn de som har problemet der feilen er konstant. Når det gjelder Alf's spørsmål har min skjerm 1680 x 1050 oppløsning og 96 ppt (dpi).
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 12 januari, 2010 - 14:47: |
Knut Egil og andre. Hva skjer om dere endrer skjermoppløsningen til henholdsvis lavere og høyere oppløsning?
Jeg prøvde å endre bredden til smalere, men ved neste åpning gikk den tilbake til det den var før endring.
virker som om bredden på de enkelte kolonner ikke tas vare på ved lukking.
Hvis endring av bredden av hver enkelt kolonne tas vare på ved slipp på skyvemarkøren burde man kunne gå tilbake til denne verdien senere og problem løst.
Nå er det kanskje snakk om noen ikke-initialiserte verdier ??
Av Knut Egil Hamre Tisdagen den 12 januari, 2010 - 17:11: |
En rettelse.
Det viser seg når jeg nå tester i 8.2 at bredden IKKE lenger krymper. Dette hadde jeg ikke observert.
MEN, jeg har fremdeles 8.1 liggende PÅ SAMME PC OG MED SAMME SKJERMOPPLØSNING og der krymper kolonnebredden etter hvert søk ...
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 12 januari, 2010 - 21:46: |
Tror att du har en poäng där, Alf. Koden som håller reda på kolumnbredderna gör en del omvandlingar mellan pixlar och andra enheter. Där ligger nog en del av problemet.
Sedan har det åtminstone tidigare funnits ett annat problem som yttrade sig i att filen som höll reda på kolumnbredderna helt enkelt försvann eller tömdes. Händer det så återställs alla kolumnbredder till originalbredd i ett slag, det är inte så att de "kryper" åt endera hållet.
Det senare problemet tror jag vi har rättat, men det kanske finns kvar ibland i alla fall?
Av Joel Vogler Tisdagen den 12 januari, 2010 - 23:44: |
Det där är något som numera händer för mig, alltså att kolumnbredderna återställs till någon sorts standardbredd varenda gång. Tidigare kom Disgen ihåg vilken kolumnbredd jag senast hade valt.
Vilken fil är det som håller (skulle hålla) reda på kolumbredderna?