Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 31 augusti, 2009 - 22:25: |
Dubblettsökningen använder (i 8.2, vi får väl se om det blir ändring på det med tiden) soundex för att avgöra namnlikhet, och då görs det alltid skillnad på första bokstaven även om det som i det här fallet är dumt att göra det.
Men det skadar inte att köra olika program för den här typen av uppgifter så prova gärna Runars program också.
Av Niklas Lundin Måndagen den 31 augusti, 2009 - 22:49: |
Tack för svaren.
Ja, jag kanske provar Runars program.
Man kan i och för sig skriva både Carlsson och Karlsson som efternamn, då får man med båda varianterna.
Av Niklas Lundin Tisdagen den 24 november, 2009 - 02:01: |
Vet inte vart jag ska skriva detta så det får bli här. (moderator får ändra)
En visuell "bug" finns i ändra personnotiser.
Klicka på Född sedan Döpt så ser man att Datum: Ort: Källa: flyttas från vänster till höger.
Samma med Död och Begravd, men där följer textrutan också med.
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 24 november, 2009 - 16:58: |
Du menar att ledtexterna hoppar fram och tillbaka? Fixat.
Av Niklas Lundin Fredagen den 27 november, 2009 - 13:54: |
Felmeddelandet vid dublettkontroll "Det finns inga personer med liknande namn." borde kanske (hör min försiktighet) vara ett informationsmeddelande.
Detta med att man måste ange både för- och efternamn borde programmet känna av och i det fallet visa ett felmeddelande om att det gäller.
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 1 december, 2009 - 00:07: |
Hej Niklas,
du har rätt, så jag fixar detta till nästa version.
Sedan är det ju så att den varianten av dubblettsökning är lite konstigt gjord och borde göras om, men det är en annan sak. Detta är faktiskt delvis gjort men koden verkar övergiven..
Av Kristian Jerméus Söndagen den 6 december, 2009 - 13:41: |
Den nya dubblettsökningen i Disgen 8.2 är fenomenal och det bästa som gjorts på mycket länge. Det är datorn som ska jobba åt en och inte tvärtom.
En synpunkt har jag dock som skulle göra den bättre.
När jag går igenom dubbletterna jag har i min forskning så kommer det upp mängder med namn där födelseårtalen skiljer sig. Förr var det ofta så att när ett barn dog så fick ett senare barn samma namn som föregående. Detta borde inte komma upp vid dubblettsökning.
Jag anser att prioriteten ska vara att födelseåret ska stämma till stor del. Finns inget årtal på den men på den andra så är saken en helt annan.
Just nu kan jag får detta som exempel:
person A: 1823-02-23
person B: 1826-04-12
Av Jan Lindh Tisdagen den 5 januari, 2010 - 11:35: |
Hej,
jag upptäckte att jag hade fel kön på en kvinna med ett oäkta barn, kopplade bort barnet och ändrade kön på kvinnan.
Tyvärr lyckas jag sedan varken koppla tillbaka barnet eller radera det??
Koppla andra individer som barn till kvinnan går bra.
Koppla barnet som Partner går bra.
Vad gör jag fel ??
Mvh
Janne
Av Runar Hortlund Tisdagen den 5 januari, 2010 - 13:11: |
Troligen så har du ovanför barnet ett äktenskap som måste tas bort först.
Av Jan Lindh Tisdagen den 5 januari, 2010 - 14:13: |
Yeees,
det kunde jag inte gissa eftersom det varken fanns en far eller mor.
Tack!