Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 november, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: HTML: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 november, 2009
Av Niklas Lundin Lördagen den 11 juli, 2009 - 21:14:

Jag lyckas inte med detta och det tar emot att skriva om det här. Jag har mycket stor datavana och kan tydligen inte placera två textfiler rätt.

Jag lägger .htaccess i mappen Html (samma mapp vars innehåll laddas upp på nätet).
.htpasswd ligger på hårddisken i Roten på C: och .htaccess påkar på den adressen.

Det kommer inte upp något inloggningsformulär.
Funderar på att lämna detta som förslag till kommande version, måste finnas fler som vill skydda sin forskning för att inte tala PUL.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 11 juli, 2009 - 21:42:

Lurer på om det er noe du har misforstått kanskje.

Men ikke godt å gjette når du ikke forteller oss hvordan innhold i .htaccess ser ut og f.eks. første linje i .htpasswd ser ut. Bytt gjerne brukernavnet ut med noe fiktivt i eksemplet :-) Altså det navnet man skal logge på med.

Av Niklas Lundin Lördagen den 11 juli, 2009 - 23:34:

.htacess ser ut som nedan:

AuthUserFile K:/.htpasswd
AuthName "Skyddade sidor!"
AuthType Basic

require valid-user

.htpasswd

kanin:$apr1$KMjB0...$FMVuWbDbBm8.1FRIMs7to1

Av Niklas Lundin Lördagen den 11 juli, 2009 - 23:44:

.htacess innehåller hakperenteser som naturligtvis inte syns när man postar. De är ersatta med # nedan

AuthUserFile K:/.htpasswd
AuthName "Skyddade sidor!"
AuthType Basic
#Limit GET POST#
require valid-user
#/Limit#

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 11 juli, 2009 - 23:52:

.htpasswd ska också flyttas till webservern, och sökvägen till filen (alltså den som anges med AuthUserFile) ska vara fullständig sökväg på servern, inte på din maskin.

Enklast är nog att lägga .htpasswd i samma mapp som .htaccess, även om det inte är riktigt renlärigt från datasäkerhetssynpunkt.

Sökvägen på servern till den mapp där dina filer hamnar beror på hur webhotellet ser ut. Om du inte redan känner till den kanske det står på deras supportsidor på webben, eller så vet supporten.

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 11 juli, 2009 - 23:56:

Lägg också märke till att .htaccess/.htpasswd kräver att webhotellet kör Apache. Det gör de flesta, men om servern kör Windows kör den nog IIS som webserver och då funkar inte .htaccess.

Av Niklas Lundin Söndagen den 12 juli, 2009 - 00:10:

Tack Daniel

Detta måste jag ändra och prova.

Av Klas-Håkan Johansson Söndagen den 9 augusti, 2009 - 14:30:

Om en person varit gift mer än en gång och det finns fler bröllopsbilder och man exporterar till HTML kommer bara den första bröllopsbilden med. De andra giftena får då alla samma foto dvs den första bilden i det första giftet.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 9 augusti, 2009 - 17:04:

Ja, så är det, och jag tror att programerarna för närvarande gnuggar sina geniknölar allt vad de kan för att lösa problemet.

Av Jan Wallin (M01523) Måndagen den 9 november, 2009 - 23:51:

En användare klagar på att fyrkanttecken visas i html-filen för ansedel när mallen Disgen10 används. När jag provar själv får jag samma resultat. Felet saknas i andra mallar.
Är det ett känt fel?
Html-kod:
 /HEAD
body background="../../bg.jpg"
FONT FACE="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"
 CENTER
FONT size=+3 color="black" FACE="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"
Ansedel