Av Gunnar Öhrn (M11916) Söndagen den 15 november, 2009 - 23:04: |
Jag lägger in en felrapport på detta och ser om jag kan återskapa och i så fall fixa problemet.
Av Gunnar Öhrn (M11916) Torsdagen den 19 november, 2009 - 16:26: |
Felet verifierat i Win XP, kan inte återskapa det i Vista. Felrapport 2422 i Disrapp. Felsökning pågår
Av Jan-Erik Eriksson Måndagen den 11 januari, 2010 - 08:47: |
När jag gör export till html så får jag ett antal fel som jag inte fått i tidigare versioner.
1
Register blir inte för den tavla jag skapat utan för ALLA personer som jag har inlagt i programmet
2
Antavlor kan jag bocka i att jag vill ha för utvalda peroner och jag skall få tillfälle att välja senare vilka jag vill skapa för, men det kommer aldrig något val och ALLA personer i programmet åker med.
3
jag vill inte ha startbilden och tar bort den
bocken - men bilden dyker upp ändå
4
När sidan är skapad så startar den med bilden - hur kommer jag sedan vidare - jag vill ju som startbild den antavla för en viss person som jag skapat
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 11 januari, 2010 - 16:29: |
Hej Jan-Erik,
Jag vet inte om jag riktigt hajar hur Du gör när det blir fel, Men:
1.
Jag får bara med de personer i personregistret som jag har exporterat. Så frågan är vad Du exporterar.
2.
Om Du vill utgå från en antavla skall Du skapa dess struktur först. Har Du sedan ansedlar för valda personer ibockat får Du sedan välja vilka och väljer Du då din flock så blir det alla i den flocken. Annars skapar Du i förväg en söklista på de personer som Du vill ha ansedlar på.
3.
Bocken för startbilden anger att Du vill ha standardbilden. Om den inte är ibockad och Du inte väljer en egen bild får Du ända standardbilden. Läs texten i den menyn.
4.
Du kan välja att utgå från personregistret, Efternamnsregistret eller ortsregistret.
Av Jan-Erik Eriksson Torsdagen den 14 januari, 2010 - 21:38: |
Hej Karl Edvard
1.
jag exporterar en antavla såsom jag gjort i tidigare programversioner
2.
Jag klickade på sista steget på "Personer i inmatade flockar" och då var alla flockarna markerade eftersom jag har personer i flera flockar som ingår i tavlan - och då kom alla personer med som finns i Disgen dvs ca 6000 pers i både ansedlar och register
Enda chansen var att inte ta med några alls
MEN jag fann nu en lösning
Jag markerar på sista steget "0 Basflock" (där jag inte har några personer inlagda)
Och då blev det rätt som det var förut
Jag förstår inte hur jag skall skapa en söklista som t ex motsvarar en stamtavla med personer i 4-5 flockar och bara få med dom som finns i stamtavlan
3.
Ser jag nu att det blir så och det löser jag genom att ta bort index.html
4.
jag kunde inte ha något register eftersom ALLA personer kom med - men nu löser det sig
MEN
Frågan är om jag har ett fel i mitt program eller dator eller om någon har gjort som i alla andra dataprogram att man lagt in nya varianter och automatiska händelser som bara gör programmen sämre.
När jag i tidigare version skapade en hemsida på en stamtavla eller antavla så blev det direkt att den hemsidan startade med den antavlan som jag skapat.
Varför finns inte den varianten kvar
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 15 januari, 2010 - 13:01: |
Hej Jan-Erik,
Det är väl ver. 8.2 Du kör? Mina kommentarer utgår från det.
2. Sedan Du skapat en antavel- eller stamtavel- struktur startar Du exporten till Html.
I menyn "Vad skall skrivas ut" finns nu en "Byggd tavla 1" ibockad. Men där är också en bock för extra ansedlar ta bort den så får Du bara ansedlar på de personer som är i antavlan/stamtavlan.
Vill Du ha flera ansedlar måste Du skapa en söklista som anger vilka personer.
När Du skapat din antavla/stamtavla högerklickar Du i den och klickar på "skapa söklista på personer i tavlan" sedan högerklickar Du i söklistan och utökar den efter vad Du vill lägga till t.ex. barn
Av Jan-Erik Eriksson Fredagen den 15 januari, 2010 - 19:46: |
Ja det är 8.2 som jag har
Problemet jag har haft är att inte programmet har svarat på att jag bockat bort extra antavlor
MEN idag verkar det fungera som det bör göra, tidigare har jag alltid kommit till sista sidan där jag väljer flockar, nu kommer jag inte till den sidan utan exporten startar direkt på sidan innan
Jag har något spöke i datorn - den gör som den vill i flera andra program också. Den är grundinstallerad med Vista och uppdaterad till Windows 7 och har aldrig fungerat bra. Men igår tog jag bort flera säkerhetsinställningar och det verkar hjälpa på många automatiska hinder och skit, det kanske har hjälpt här också.
Högerklicka på tavlan var en bra sak - den har jag inte hittat i manualen
Av Lars-Göran Nipe Onsdagen den 20 januari, 2010 - 21:16: |
Hej!
Jag misslyckats med att lägga upp länkar på min hemsida. Har provat både Internet Explorer och Firefox.
När jag skall skicka över filerna får jag upp ett script som innebär att det inte går att skicka flera filer samtidigt (en person = en fil.) Det går att ta en och en. Men om man vill lägga ut flera hundra personer så fungerar inte detta.
När jag försöker klicka på en annan personen än probanden så får man upp personen ifråga ca 1 sekund, därefter kommer följande text
"Denna sida använder ramar, men din hemsida kan inte hantera detta"
Krävs det någon särskild inställning i Disgen 8.2?
I den förra version av Disgen var det inga problem
Hälsningar
Lars-Göran Nipe
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 21 januari, 2010 - 15:59: |
Hej Lars-Göran,
Jag hade en medlem som fick detta meddelande från Internet explorer när han skulle läsa HTML.
När han bytte till Firefox fungerade det.
Av Hans Samuelsson Fredagen den 22 januari, 2010 - 13:30: |
Hej Lars-Göran!
Jag får upp samma meddelande, men också ett pop-up-fönster, som säger: "För att skydda datorn förhindrar Internet Explorer att den här web-sidan kör skript eller ActiveX-kontroller, som skulle kunna få tillgång till datorn."
Om man klickar på detta fönster får man möjlighet att tillåta att ActiveX-kontroller körs, och sedan funkar allt som det ska.
Jag har letat efter ett sätt att stänga av den här säkerhetsspärren, men inte fattat hur jag ska göra. Kanske någon har ett tips?
Hans Samuelsson