Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 februari, 2010

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Flera föräldrapar: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 februari, 2010
Av Sören Ewaldsson Tisdagen den 6 januari, 2009 - 10:33:

När det gäller stamtavlor anser jag att de endast ska följa den biologiska linjen. Givetvis ska det finnas en notering vid fosterbarnet vilka de biologiska föräldrarna är, så att man kan få fram en stamtavla även för den grenen.

Som ett komplement till mina tidigare inlägg vill jag ge ett exempel.
Min farmor var född utom äktenskapet. Modern gifte sig senare med en man som inte var hennes far. Hon blev adopterad. Med Jans syn på det hela skulle jag i min antavla ta med denne mans anor som en del av mina. Detta är ju helt absurt. Om jag vill följa hans anor blir det endast för min farmors halvsyskon.

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 6 januari, 2009 - 12:09:

Sören, jag håller inte med om att det vore absurt att visa de adopterade anorna - det beror helt på vilket sammanhanget är. Det måste vara valbart att i den moderna släktforskningen kunna visa även dessa. Man kanske har betraktat en person som sin farfar, även om han inte är biologisk far? Man bör dock kunna ange om det är adopterad/fostersläkt eller biologisk släkt, om man använder båda paren föräldrar.

Hälsningar,
Eva

Av Sören Ewaldsson Tisdagen den 6 januari, 2009 - 14:27:

Replik till Eva.

Att jag tycker så är att släktforskning för mig är att hitta och ange härstammning.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 6 januari, 2009 - 16:44:

Adoptivbarn.
Det är önskvärt att man kan ange om det skall vara en ansedel där enbart de biologiska föräldrarna och deras ev. andra barn är med. Likaså en ansedel på adoptivfamiljen.

För antavlan skall man kunna ange om den när den kommer till adoptivbarnet antingen följer den biologiska grenen eller adoptivgrenen. I antavlan bör då finnas en markering på den person som är adopterad.

Samma sak för stamtavlan. Startar man på en biologisk stamfader så blir det bara den biologiska avkomman men även här bör adoptionen markeras.
Startar man från adoptionens stamfader ingår adoptivbarnet automatiskt där med en markering. Hur sedan adoptivbarnets avkomma skall hanteras kan diskuteras. Kanske bör här finnas valmöjlighet om dom skall vara med eller ej.

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 6 januari, 2009 - 22:51:

Tänk på att det kan finnas mer än en person i en tavla som har mer än en typ av föräldrar. Hur ska man göra för att skapae en mer generell ösning?

Av Sören Ewaldsson Fredagen den 9 januari, 2009 - 16:04:

Om man väljer att alltid följa den biologiska linjen med särskild markering av positionen där fosterföräldrar finns borde det bli enklare. De som då är intresserade att följa fosterföraldrarnas anor bör enkelt kunna göra det genom att göra fosterbarnet till proband samt ha möjlighet att välja vilka föräldrar som ska användas i antavlan.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 15 februari, 2010 - 18:18:

Adoptivbarn.

För att vi ska unvika att fortsätta bryta mot regeln att inte skriva in en person flera gånger bör vi med det snaraste få möjligheten att KOPIERA ett barn från en familj in i en annan på samma sätt som vi kopierar en partner från ett förhållande in i ett annat.
Min idé är att sedan man skapat de dubbla fönstren med de två familjerna högerklickar man i ett fönster och får upp menyn med många valmöjligheter. Där skall vi nu ha två nya val:
1. Kopiera barn
2. Kopiera adoptivbarn.
Välj det aktuella och kopiera barnet från en familj till den andra.
Den här funktionen skall nu också skapa en "Adoptiv notis" med samma funktion som gift notisen. Den innehåller nu biologiska föräldrarnas nummer och adoptiv föräldarnas nummer plus barnets nummer.
Samtidigt skapas en "knapp" (Adoptivknappen) framför barnets namn.
Den här knappen har flera funktioner. Genom att markera den och klicka på ändra notiser kan adoptiv notisen ändras, och typ av koppling anges, adoption, fosterbarn o.s.v.
Högerklicka på knappen och det kommer upp en popmeny där man kan välja mellan översiktsbilder, Barnet med biologiska föräldrar, barnet med adoptiv föräldrar, båda delarna alltså dubbla fönster.
När det sedan gäller utskrifter kan de styras genom inställningar där man markerar, Biologisk ansedel,antavla,stamtavla eller adoptiv ansedel, antavla, stamtavla. Allt detta styrs via adoptivnotisen.
Man bör också ha två nya textnotiser där man kan skriva in information som hör till adoptionen och väljas via inställningar.

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 15 februari, 2010 - 20:04:

Men om barnet man utgår från har biologiska och foster- och adoptiv-föräldrar några generationer tillbaka i antavlan, hur tänker du då?

Och hur tänker du dig då stamtavlor med ingående personer som har biologiska barn, fosterbarn och/eller adoptivbarn?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 16 februari, 2010 - 11:55:

En antavla skall ju visa mina anor så det naturliga är väl att den följer den biologiska delen.
Men när man kommer till en person i tavlan som har varit adoptivbarn skall man kunna ange i inställningar för antavlan om man vill visa adoptivföräldrarna och dom skall då skrivas ut med egen stil på samma sätt som när man anger att man vill visa barns ingifta i en ansedel.
Om sedan ett barn har flera fosterhem så får det bli flera adoptiv notiser på samma sätt som man kan ha ett antal giftnotiser för en person.
Med tanke på att det kan vara flera adoptivnotiser kan det vara lämpligt att man där kan skriva in en biografi eller en form av etikett som kan skrivas ut med egen stil, om så önskas, tillsammans med adoptiv personen.
Till exempel:

Adoptivbarn Kalle

Fosterbarn hos familjen b 1950-1955
fosterbarn hos familjen c 1956-1960
adopterad av familj d 1961

Gift med Kajsa

Barn Johan

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 16 februari, 2010 - 17:46:

Så biologiska linjen är fortfarande standard för dig i alla typer av tavlor. Och när det är ren text (inte grafiska och sidindelade) så lägger man till adoptiv- och fosterrelationer i förekommande fall. Men man följer fortsättningsvis bara den biologiska.