Av Morgan Svensson Måndagen den 29 september, 2003 - 11:59: |
Har några gånger gjort en söklista med enbart kriteriet:Källa.
Det kan ha varit folkräkningen 1890 eller Disbyt, uppgifter som jag har velat komplettera med exakta uppgifter, har det mest varit. Jag får då förutom det jag bett om, en lista med uppgifter ur källor som jag inte har valt.
Någon som har stött på problemet? Jag har version 8c
Av Christer Gustavsson Måndagen den 29 september, 2003 - 12:19: |
När du gör en söklista (kikaren) och anger ett sökbegrepp (t.ex. Linköping) för en källa får du som resultat en lista med alla personer som har en källa där sökbegreppet ingår. Det kan vara t.ex. Linköping stifts herdaminne, Linköpings Domkyrkoförsamling.
Men du får ju bara en söklista med namn inte en lista med uppgifter ur andra källor. Menar du kanske utskrift som utgår från källor?
Av Morgan Svensson Tisdagen den 30 september, 2003 - 18:04: |
Om jag utgår från mitt första exempel, uppgifter som jag fått från "folkräkningen 1890", så anger jag det som källa, när jag skriver in, för att senare kunna komplettera, det som saknas.
För att då få en lista över vilka som har "1890" i källfönstret, så väljer jag det som enda sökkriterium. Jag får då en namnlista med individnummer och ev. årtal, som innehåller förutom personer med "1890" i källan, också en hel del individer där jag har, helt andra källor inskrivna, födelsebok, dödbok, Hfl. etc.
Av Kjell Arnesson Onsdagen den 1 oktober, 2003 - 20:49: |
Morgan.
Jag gjorde en sökning liknande din i mitt program, jag fick också ett antal personer utöver sökkriteriet. Dessa var make/maka till personer med sökkriteriet.
Disgen 8c
Mvh Kjell
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 1 oktober, 2003 - 22:28: |
Sökning i källa. Det stämmer att där är fel.
Jag skrev en felrapport nr 137 den 18/8 2002 om detta.
Det visade sig att när jag sökte på Linköping* i källa så fick jag förutom dem som hade Linköping i källan också dem som hade Linköping i flyttnotisen. Jag kan inte se att jag fått något svar på denna felrapport.
Av Morgan Svensson Torsdagen den 2 oktober, 2003 - 09:35: |
Jag gjorde en kontroll efter de tips ni har gett mig och vad jag nu kan förstå, så är det den uppgiften, som står i källan för vigselnotisen som styr resultatet i söklistan. Har jag samma källa där, som mitt sökkriterium så får jag med hela familjen, oavsett deras källa.
Detta måste vara fel.
Av Christer Gustavsson Torsdagen den 2 oktober, 2003 - 17:34: |
Morgan, nu har jag också kollat. Det är bara makarna som kommer med i söklistan, inte hela familjen. Jag anser inte att det är fel. Jag tycker det är rimligt att de kommer med när du väljer att låta notistypen vigsel ingå i sökningen.
Av Kjell Arnesson Torsdagen den 2 oktober, 2003 - 21:57: |
En annan egenhet jag lagt märke till är att om jag t.ex söker på Haverö C:5 eller Haverö C:5 5 (det senare avser sid 5) så får jag samma resultat nämligen alla Haverö C:5. Söker jag däremot på "Haverö C:5 5" (med fnuttar) blir resultatet korrekt. Söker jag på någon annan Haverö C:5 x vilken som helst (utan fnuttar) blir resultatet korrekt. (Notistyper att söka i =F)
Mvh Kjell
Av Ann Sjöberg Torsdagen den 2 oktober, 2003 - 22:49: |
Hej!
Om jag skriver skriver in en källa i fältet källa så får jag aldrig några träffar. Om jag däremot väljer samma källa men via glödlampan så får jag träff. Ska det verkligen vara på detta vis?. Jag har 8.0c.
Hälsningar
Ann
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 5 oktober, 2003 - 15:13: |
Sökning i fältet källa.
Jag har provat att söka på namn som inte är kopplade via lampan i fältet källa och jag får träffar.
testat på 8.0c