Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 december, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Hur ange källa...?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 december, 2008
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 1 september, 2008 - 12:19:

Daniel o Niklas!

Jag tycker huvudregeln skall vara att man alltid skriver in kyrkbokstyp i klartext (vem förstår FB om 200 år?), församling/Socken, län, årtalsomfattning. Sedan kan man givetvis lägga in allt annat, filmrullenummer, GID, sentida beteckningar (C:9) mm

Av Niklas Måndagen den 1 september, 2008 - 14:04:

Sten-Sture

Duger:

Kisa församling (E) Födelse och dopbok 1861-1870 C:10 p 46

:)

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 1 september, 2008 - 20:55:

Niklas!

Ser riktigt bra ut, fast E är ju lite problematiskt. Skriver själv så, tyvärr av ren lathet.

Av Niklas Lundin Måndagen den 1 september, 2008 - 21:38:

Nu blev jag nyfiken, förklara.

Av Niklas Lundin Torsdagen den 25 december, 2008 - 20:44:

Fler frågor kring detta med sidor i kyrkböckerna.

Flisby församling (F) Födelse och dopbok 1861-1876 C:6 innehåller maskinskrivna sidor nere till höger med hopp om två nummer (kallas väl folio?)

Problemet är att de flesta, men inte alla, sidor i samma bok även har ett handskrivet sidnummer uppe till vänster. Hur gör man då?

Jag har förstått att den handskrivna sidan är mer korrekt att ange i källförteckningen men ska jag t.ex. ange p 72 även om sidnummer fattas och det på föregående sida står 71 och på sidan efter står 73 eller ska jag i det fallet ange folio, om det finns, som kan vara t.ex. 135.

Det ser ju väldigt konstigt ut i källförteckningen om en person född 1865 har ett högre sidnummer än en person som är född 1870.

Hälsningar
Niklas

Av Niklas Lundin Söndagen den 28 december, 2008 - 04:06:

Har jag förklarat mig dåligt eller är jag ensam om problemet?
Man får väl ändå anse det hyffsat viktigt med hur precis man är i sin källangivelse. För att inte tala om att man får betyg på detta vid bidrag till databasen.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 28 december, 2008 - 20:24:

För att inte göra källhänvisningen för långrandig i utskriften tycker jag att man måste författa sig lite kortare. Under gruppen län har man en grupp församling och under den lägger man in källan:
Flista C:2
1810 p 231
Flista AI:5
1810 p 257
Detta förutsätter att man vet vad C:2 och AI:5 betyder, alternativet är att lägga in ännu en grupp efter församlingen nämnligen
Inflyttningslängd
Födelsebok
Husförhörslängd
och därunder resp.källa.

Av Daniel Berglund Söndagen den 28 december, 2008 - 22:18:

Vad gäller sidangivelsen så brukar jag använda den som är tydligast, och har landsarkivet tryckt dit en egen brukar den vara lättast att läsa och mest konsekvent. Men då brukar jag inte förkorta det sid eller p utan mp, som i maskinpaginering.

I Flisby-volymen du nämner, Niklas, verkar man ursprungligen ha numrerat uppslagen (inte själva arken = folio, som jag fattar det) men orken tröt kanske för i mitten, i vigsellängden, ser jag ingen sådan numrering. Det är nog därför som landsarkivet har gjort en egen.

Går man på maskinpagineringen får man se upp när man tittar i en samtida innehållsförteckning (eller hänvisning till annan sida), för den är ju givetvis gjord efter den samtida sidnumreringen.

Av Niklas Lundin Måndagen den 29 december, 2008 - 21:17:

Tack för svaren.

Karl Edvard, C:2 kan ju betyda både in, ut död- och födelsebok. Därför ser min källa ut som den gör. Borde inte vara ett problem att vara tydlig. Man matar ju bara in det överliggande en gång, sedan följer år och datum. Däremot vore det av intresse att kunna välja att skriva ut en kortare variant källa t.ex. vid uppgiftsbyte med andra forskare, dvs personer som vet att AI syftar på husförhör eller församlingsbok.

Daniel, jag har för mig att Maria Gällman i hennas artikel om strukturerade källor tyckte att man skulle använda sig av de handskrivna sidnumren men huvudsaken är väl att den som vill kontrollera eller hitta tillbaka till källan kan göra det. Frågan är hur man gör om sidan helt saknar nummer men sidan före heter 59 och sidan efter heter 61. Får man/bör man då skriva 60?

Av Rolf Carlsson Måndagen den 29 december, 2008 - 22:55:

För att göra bilden litet mer komplicerad har jag råkat ut för C:-böcker som har exempelvis sidorna 1-40, ett antal onumrerade sidor och därefter 41-xxx. Någon ny paginering förekommer ej.

I det aktuella fallet innehåller boken vigsel/födsel/dödsfall och vid (landsarkivets?) inbindning har ett antal lösa blad kronologiskt lagts på sin rätta plats för att göra boken komplett.

Hur anger man på ett smart sätt en sådan källa?

Ett annat problem, vilket är vanligare, är att det inte förekommer någon sidnumrering över huvud taget.

Eftersom jag arbetar med AD har jag i samtliga fall, där sida saknas, valt att registrera ADs bildnummer. Självfallet har detta enbart en mening, om man nyttjar den mot AD - men vad göra? Hur skall man verfiera källan för efterkommande?