Av Runar Hortlund Måndagen den 22 februari, 2010 - 19:25: |
Metoden med adressnotisen uppfyller mina önskemål.
Hur gör du Karl Edvard i de många fall där hustrun som överlever sin make och först då får mannens efternamn? Är du konsekvent där?
Christina Andersdotter Åkerlund överlever sin make Strand och ska som seden är överta hans efternamn.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 22 februari, 2010 - 21:52: |
Jag skriver alltid flicknamnet först följt av namnet som gift med blank emellan så båda namnen är sökbara.
Av Runar Hortlund Måndagen den 22 februari, 2010 - 22:13: |
Om man vill göra dubblettsökning med hjälp av datum, för och efternamn så försvåras den sökningen av att det förekommer flera namn i efternamnsfältet. Då är flicknamnet det bästa.
Av Niklas Lundin Tisdagen den 23 februari, 2010 - 09:52: |
För att krångla till det ytterliggare finns det de som byter förnamn också
Förslaget om flera namnfält med möjlighet att ange datum låter som en smart lösning som borde hålla många år framöver.
Vidare borde Född innehålla de fyra sista siffrorna för att underlätta forskning på personer födda efter 1991.
Av Tony Rödin M01631 Tisdagen den 23 februari, 2010 - 10:22: |
Håller verkligen med Niklas om att plats för "4:a sista" måste in i Disgen, helst redan i går! :-)
Det är onödigt krångligt att göra en egen notis med personnummer som man får göra nu.
MEN det måste gå att välja bort detta vid utskrift och så.
Sedan kanske det börjar bli gränsen mot PUL att ha med detta i sin forskning på datorn men det är väl en helt annan diskussion ;-)
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 23 februari, 2010 - 20:17: |
Möjlighet att ange källa per namn vill man nog också ha.
Av Anders Berg M01397 Söndagen den 20 juni, 2010 - 10:25: |
Är det en bugg eller en avsiktlig ändring att man nu i registreringsformulären i 8.2a inte får tidigare inmatningen vald (alltså så att man direkt kan mata in något nytt) när man väljer ett inmatningsfält, utan markören hamnar före den gamla texten?
Bägge varianterna kan man nog argumentera för, men jag gillar verkligen inte att man håller på att ändra sånt här fram och tillbaka. Man har ju nu vant sig vid att kunna skriva direkt och det är irriterande att behöva själv markera texten som ska ersättas.
Vad är tänket bakom detta (om det inte är ett misstag)?
Av Anders Berg M01397 Söndagen den 20 juni, 2010 - 10:36: |
Det är speciellt irriterande i sökformuläret, där man ju väldigt sällan vill använda föregående sökning igen. Kräver flera extra manövrer med mus eller tangentbord.
Av Ove Billing Söndagen den 20 juni, 2010 - 10:50: |
Det är enligt vad jag hört en oavsiktligt och oönskad ändring uppkommen som följd av en rättelse av något annat. Jag har skrivit en felanmälan som förhoppningsvis blir åtgärdad till nästa version.
Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 21 juni, 2010 - 01:23: |
Tanken med ändringen som vi (hm, jag) gjorde var att fixa ett problem som ett par faddrar rapporterat, nämligen att om efternamnet är markerat när man öppnar personnotisdialogen är det lätt hänt att man råkar radera detta om man är lite ovan. Nu var planen att detta inte skulle vara standardbeteendet utan bara gälla dem som ville ha det. Det finns en kryssruta i Inställningar som reglerar detta. Tyvärr blev det inte så och det verkar inte som att någon noterade detta under testningen heller.
Har vi ändrat detta fram och tillbaka? Standard i Windows tycks vara att i en combobox (som det är fråga om vad gäller efternamnet) så markeras hela texten då den får fokus. Detta borde alltså vara standard även i Disgen. Just dessa comboboxar är en specialkomponent i Disgen som nog var bra för 10 år sedan men numera mest en källa till huvudvärk, anser jag. Det finns nog risk för fler ändringar här.