Av Maria Gällman Fredagen den 14 november, 2003 - 10:05: |
Jag använder mig av strukturerade källor i Disgen (ni kunde läsa om detta i Diskulogen nr 58, 2002).
När jag nu "gör om" min släktforskning från början, upptäckte jag idag, till min FASA! att några församlingar är helt BORTAi källträdet!!!
Bland annat min mors födelseförsamling, där jag hade kopplingar för ett 10-tal källhänvisningar!
Har läst in tidigare säkerhetskopieringar från DG8c där jag VET att mors födelseförsamling var med, men inte heller då kom det tillbaka!
Jag har sett i forumet, och även hört från användare som besöker oss på DIS-ÖST att orterna kan strula - detta verkar kanske även gälla för källträdet???
Vet inte alls vad som kan tänkas "ha hänt"?
Det jag VET är att jag ALDRIG skulle radera hela församlingar i källträdet!!!
Vad tror ni?
Av Magnus Sandberg Fredagen den 28 maj, 2004 - 16:34: |
Hej.
Jag undrar om det inte finns möjlighet att på något sätt importera/kopiera ett redan färdigt strukturerat Källträd som ex. det som Maria Gällman arbetat fram(kanske man kan använda och importera allt rakt av som finns i NAD?). Om vi alla helst skall ange källor, och även för den del orter, på samma sätt är det väl egentligen onödigt att vi alla måste "tillverka" Källträden/Ortsträden var för sig om och om igen i stället för att kanske betala en slant till den som lagt ner tid och sedan importera allt. Jag tycker det tar tillräckligt med tid att forska fram uppgifter om hur mina anor levt i alla källor som finns tillgängliga så jag tycker det är lite väl bra att behöva lägga ner all den tid som behövs på att få ett perkekt strukturerat källträd. Strukturen måste man ju göra helt färdigt innan man börjar använda DG8 eftersom när man väl lagt in en källa så det går ju inte redigera källträdet så man kan ju inte börja forska och fuska lite med källträdet och sedan tro att man, när tid finns, skall kunna strukturera upp det i efterhand.
Av Sonja Larsson Fredagen den 4 februari, 2005 - 17:02: |
Här tror jag är rätt forum för min fråga.
Som nybörjare i programmet version 8.0d har jag under en veckas tid lagt in mitt material i Disgen och funderat mycket om källor och citat. För några dagar sedan fann jag en knapp med kikare på som heter Dublett i första personkortet under hjälpknappen som jag tyckte skulle ge mig en bra koll så att inte gjorde något dubbelarbete. Några gånger har jag fått svaret "finns ingen med samma namn". Två gånger har jag fått svaret så och så många med samman namn, "vill Du se?". När jag då svarar ja, så hänger sig programmet och jag får upp en rödgrön sida om att fel uppstått. Där kan jag välja mellan att avbryta eller fortsätta. Första gången avbröt jag och kunde fortsätta vid personkortet och leta på annat sätt efter dubbleringar. Idag valde jag att fortsätta, programmet hängde sig och jag kom inte ur det med mindre än att avsluta Disgen. Till min fasa upptäckte jag i Redigera källor och citat att hela Stockholms läns trädstruktur hade försvunnit. Jag har testat att starta om programmet men länet är borta. Om jag tolkar Maria Gällman rätt här ovan 2003-11-14 måste jag alltså skriva in kopplingarna igen. Jag har kollat bland mina anor i Stockholms län och vissa har helt tappat källhänvisningen, andra har den kvar men när jag trycker på den lysande lampan ställer sig programmet på översta länet i Sverige. Jag kommer aldrig mer att använda dublett-knappen. Hur löser jag detta???
Tack på förhand
Sonja Larsson
Medlem 13858
Av Carl-Johan Gustafsson Fredagen den 4 februari, 2005 - 19:51: |
Dubblett knappen funkar bara om det finns ett index uppdaterat.
Gå in i menyn Verktyp/Sökindex och klicka lite så funkar det säkert.
M v H
Kalle
Av Sonja Larsson Lördagen den 5 februari, 2005 - 10:05: |
Tack Carl-Johan, jag skall nog börja med att läsa i handboken om Verktyg/Sökindex.
Vänliga hälsningar Sonja
Av Sonja Larsson Lördagen den 5 februari, 2005 - 10:53: |
Jaha, nu har jag läst i handboken om sökindex och indexfiler och skrivit ut vad som fanns att läsa under Hjälp-knappen och blev inte mycket klokare.
Fråga 1) Under fliken Filhantering har jag två filer som inte är redovisade i handboken: PlacDspl.ffd och PlacPer1.FFD. Vad betyder dessa?
Fråga 2-3) Under fliken Skapa/Återskapa/Ta bort bockade jag i Efternamn och knappen längst ned blev aktiverad. Ska jag ta bort shortskl.ffd eller sndxfnen.ffd för att göra om det. Jag vill ju att programmet skall jämföra både efternamn och förnamn??? Och knappen fördublettsökning är hela tiden inaktiverad. Hur kommer jag åt den??
Fråga 4) Jag saknar indexfilerna seekenamn.ffd, seekfnam.ffd, seekyear.ffd seekplace.ffd, seekoccu.ffd. Jag har alltså inte några automatiska resultatlistor bildade än, men de kanske kommer när jag kommit igång längre med programmet???
Mina frågor skulle kanske placerats under annat forum men de är ju en följd av föregående problem.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
medlem 13858
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 5 februari, 2005 - 13:30: |
Sökindex. Hej Sonja.
Under Sökindex skall Du bara markera Dublettsökning inger annat och sedan klicka på knappen skapa. Då blir dublettknappen i inmatningsmenyn aktiv.
Om man i sökindex fyller i efternamn och förnamn skapas ett sökindex på de personer man har i sitt register för att få en snabbare sökning, kan vara aktuellt om man har några hundra tusen personer, men betyder också att man inte hittar de personer som lagts in efter skapandet av sökindexet.Om man har skapat ett sökindex är rutorna i högra kolumnen vita, bocka i dem och klicka på "Ta bort".
När Du använder dubblett kontrollen får Du dubbla fönster, i det som visar dubbletterna finns två gröna pilar till vänster dom används för att förflytta sig mellan de olika dubletterna.
Av Sonja Larsson Lördagen den 5 februari, 2005 - 14:30: |
Hej igen,
Antagligen har jag redan behövlig fil "sndxfnen.ffd" se under min fråga 2-3 ovan eftersom jag inte kan göra det du skriver när jag går in via Verktyg - Sökindex. Rutan vid dublettsökning samt ordet "Ja" är båda inaktiverade, samt när jag tar upp ett grundkort för att komplettera med en son till en befintlig far då är dublettkikaren aktiv.
Då kvarstår därmed problemet i mitt inlägg från i fredags. Jag minns att jag fick upp tre fönster. Det vänstra var, tror jag, det grundkort jag utgick ifrån, dels ett kort till höger som antagligen var det kort som skulle visa namnen på de 7 personerna med liknande namn. Över de båda korten låg ett fönster som visade att programmet sökte upp till 43%, därefter låste sig programmet och stannade där. Centrumpersonen vars son jag skulle lägga in befann sig i Kårsta i Stockholms län, varvid hela Stockholms län försvann i både Redigera Källor och citat och vägen via grundkorten.
Dublettkikaren vågar jag mig nog inte på att använda tills vidare. Men tack i alla fall för att det går att få hjäp denna vägen av vana användare av Disgen.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 5 februari, 2005 - 15:49: |
Hej Sonja!
Du skall inte ge upp här. Tag direktkontakt med en fadder, se listan i Diskulogen, så ni kan lösa problemet gemensamt.
Av Sonja Larsson Måndagen den 7 februari, 2005 - 09:17: |
Ja, nästa steg blir att kontakta närmaste fadder men jag vill vänta lite och spara på mig flera frågor.
/Sonja