Av Gunnar Persson Lördagen den 22 juni, 2002 - 12:39: |
Finns det någon som kan svara på Carin Olofssons problem. Tyvärr är jag inte hemma i detta men det finns säkert många andra som känner till detta. Hon har även skrivit till Lars B för en dryg månad sedan men ännu inte fått något svar.
>Vid export av data till HTML så läggs numera underkataloger upp, typ 0001,
0002... etc. Samtliga bilder läggs i rotkatalogen, men någon sökväg dit
från underkatalogerna görs inte i dokumenten när det gäller ikonerna för
knapparna (t.ex. background2.jpg, ansedel.gif, disefternreg.jpg, etc.).
Detta innebär att knapparna inte syns om man inte manuellt kopierar in
dessa filer i samtliga underkataloger. Däremot finns sökvägen med till
foton på personerna.
>
>För mig som är van att jobba med hemsidor så är det inga större problem
att göra detta, men det känns lite onödigt när exportfunktionen i övrigt
fungerar så bra. Andra, som inte alls jobbar med hemsidor men vill kunna
presentera släkten på webbsidor, har säkert svårt att förstå varför
knapparna inte syns.
>
>Eftersom sökvägen läggs till när det gäller personporträtt, så borde det
väl vara en enkel uppdatering att detta görs även för knapparna, eller har
jag fel? (Programmering är inte min starka sida.)
>
>Ett annat problem, som är svårare att komma tillrätta med, är att även
sökvägen till dokumenten som innehåller personregister, efternamnsregister
och ortsregister är fel. Eftersom denna sökväg står på varje ansedel så är
det ett tidsödande arbete att ändra alla dessa, även om man har ett bra
program för sök och ersätt. Det står nämligen bara 2-1.htm, 3-1.htm,
4-1.htm etc., men eftersom även dessa filer ligger i rotkatalogen så får
man bara upp att "Sidan kan inte hittas" när man klickar på registerikonerna.
>
>Detta var de problem jag stött på sedan jag uppdaterade till version 8b.
Har dock inte kollat så noga, så det kan ju finnas fler, men dessa var de
fel som var direkt märkbara.
>
>Hälsningar
>Carin Olofsson
>Helsingborg
>Medlem 8747
>
>P.S. Hjälpfilen för Export till HTML är inte helt up-to-date. Vissa
funktioner finns inte med på det sätt som står i hjälpfilen, t.ex. fliken
Bilder. Den är ju integrerad i valet under Ansedlar. (Man kan inte heller
ange hur många efternamn man vill ha med på sidan, såvitt jag kan se.)
Av Christer Gustavsson Måndagen den 24 juni, 2002 - 08:37: |
Gunnar, i samband med version 8.0b gjordes en del förändringar rörande htmlexport. På websidan med uppdateringar finns följande info:
"OBS! Mallarna för skapande av HTML-export uppdateras inte automatiskt eftersom möjligheten finns för dig att justera dem efter egna önskemål. Du måste därför själv flytta alla mappar under Program\Dis\Disgen8\HtmlOrig till Dg8Data\HtmlOrig om du vill använda DISGENs standardmallar."
Det är troligt att Carins problem beror på att kopieringen inte gjorts.
Av Mattias Andersson Torsdagen den 27 juni, 2002 - 21:27: |
Jag råkade ut för samma problem som Carin och mailade till DIS för några veckor sedan. Jag har ännu inte fått svar av min "fadder"...
Men helt klart, jag gjorde en provutskrift till HTML efter att ha flyttat filerna och då funkar det galant!!!
Missade det helt på sidan om uppdateringar som jag faktiskt kikade på innan jag skrev till närmaste fadder. Och dessutom är det väldigt luddigt skrivet.
Ingen vill väl ha de filer som kom med i uppdateringen eftersom länkningar mellan sidor och till knappar inte funkar? Det borde alltså dels stå på sidan om "Problem" och dels ges tydliga instruktioner till alla datorovana om hur man flyttar filerna! Eller om någon klipsk kan göra en liten fil som flyttar filerna automatiskt kanske...vem vet...
Medlem 8017
Mattias Andersson, Sandviken
Av Karl-Edvard Lördagen den 29 juni, 2002 - 15:48: |
Jag har haft flera förfrågningar från medlemmar som råkat ut för detta. Det har tyvärr skapat en del problem att uppdateringen inte sker fullt ut när man lägger in uppdateringen av Disgen.
Av Carin Olofsson Tisdagen den 2 juli, 2002 - 00:11: |
Hej allihop och tack för alla tips om mitt html-problem. Vill bara tala om att jag har kopierat alla mappar till Dg8Data\HtmlOrig, så det är nog inte det som är problemet. Att inte bilderna för knappar m.m. följer med är ju lätt åtgärdat, och det har jag också gjort.
Det som jag inte riktigt kommit på hur man kommer till rätta med är att sökvägen till dokumenten som innehåller personregister, efternamnsregister och ortsregister är fel. Tidigare gjordes ju inga underkataloger vid html-export, varför ingen sökväg behövdes. Nu skapas underkataloger om man har många filer, vilket jag har.
Den export jag gjorde innehåller nära 11.000 personer, varför det skapades 11 underkataloger. Visst kan jag flytta ut alla filerna i dessa kataloger till rotkatalogen, men då blir det en jättestor och tungjobbad katalog. (Dessutom kanske då andra sökvägar blir fel.) Ska dock testa detta vid tillfälle, för det går förmodligen snabbare än att redigera alla 11.000 filerna.
Hälsningar
Carin Olofsson
Av Inger Amnefelt Söndagen den 14 juli, 2002 - 03:16: |
Hej alla med html-problem.
Jag upptäcket samma sak att sökvägarna inte fungerade.
I html-sidorna var alla sökvägar skrivna med "\" istf. "/".
När jag hade ändrad mina sidor så fungerade det utmärkt.
Vissa av sökvägarna går att ändra i mallarna. Dock inte alla.
mvh Inger A
Av Tomas Sahlin Tisdagen den 13 augusti, 2002 - 23:26: |
Hej
Är det inte dax att de som administrerar denna sida lägger ut en utförlig beskrivning av hur problemet med HTML exporten kan lösas. Lämpligen under "problem att lösa inför nästa uppdatering". Det har ju gått över ett halvt år sedan problemet skapades.
Mvh
Tomas Sahlin
Av Morgan Wesström Tisdagen den 20 augusti, 2002 - 20:28: |
Jag kör 8.0b och har inte de fel som beskrivs ovan. I samtliga fall står den relativa sökvägen ../ vilket gör att alla knappar syns och alla länkar fungerar.
Av Kjell Åberg Söndagen den 3 november, 2002 - 16:54: |
Hej!
Nu är det den 3/11 och fortfarande har ingen gjort något!
Den 13 aug. skrev Tomas Sahlin:
Är det inte dax att de som administrerar denna sida lägger ut en utförlig beskrivning av hur problemet med HTML exporten kan lösas. Lämpligen under "problem att lösa inför nästa uppdatering". Det har ju gått över ett halvt år sedan problemet skapades.
---
Håller helt med!
Om man har 42.000 personer kan man inte hålla på och manuellt ändra sökvägar och kopiera bilder, det ska fungera. I ver. 7 hade jag inga som helst problem, men där saknades ortregistret annars hade jag fortsatt med den versionen. Filerna som skapades blev också klart mindre.
Mvh
Kjell Åberg
Av Gunnar Jonsson Måndagen den 4 november, 2002 - 16:18: |
De html-sidor jag skapat, gjordes med DG8.0a, och de fungerar alldeles utmärkt. Däremot hade jag stora problem med DG7, eftersom filnamnen av någon anledning skrevs med både stora och små bokstäver, vilket länkarna inte gjorde.