| Av Ingrid Gottfries Onsdagen den 28 augusti, 2002 - 19:35: |
När jag skriver ut tabeller i rtf och i Word får jag sedan en längre tid register som jag tror är Word-baserade. Detta har inte varit eftersträvat men har ändå fungerat. Först kommer Indexrubrik; sedan Index 1 efternamnet och är vänsterställt; därunder kommer Index 2 förnamnet med vänsterindrag; sedan nästa namn. Allt är korrekt. Försök att återgå till dg-register lyckas inte. Vill gärna ha råd!
Ingrid Gottfries
| Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 8 september, 2002 - 12:25: |
Hej Ingrid!
Du skriver att du "sedan en längre tid" får indexerade register.
Är du säker på att det inte alltid varit så om du gör tabeller via RTF?
För min del har jag alltid fått sådana register. Även i ver 7, och ser ingen möjlighet att välja.
| Av Ingrid Gottfries Tisdagen den 10 september, 2002 - 09:12: |
Karl-Erik!
Det ser ut som om vi har samma problem. Registren i Disgen har ett annat utseende med Efternamn, förnamn, individnummer, levnadstid och sidnummer, allt i en rad. Du kan se det om du efter att ha bestämt din tabell eller släktbok, alltså före rtf, granskar din tabell där Disgenregistret då presenteras för att i rtf konverterats(?) till indexerat register. När jag skriver ut en tabell rutinmässigt som inte är så stor gör det ingenting, registret blir korrekt. Det är i stora utskrifter som i släktbok problemen uppstår. Håller t.ex. på med en bok med allmogeforkning där namnet Larsson är det mest frekventa och det är i just namnet Larsson som det blir klumpigt, ett mindre antal Larsson samlas under ett Larsson medan spalt upp och spalt 4 gånger har individuella Larsson. Men i ett annat manus är det inte så konsekvent även om det där också är det mest frekventa namnet (ett ovanligt släktnamn) som skrivs ett efter ett i långa banor. Finner jag ingen lösning på detta måste jag i slutmanuskriptet göra rättelser, som inte är omöjligt. Men vi vill ju ha en valmöjlighet.
Hälsningar
Ingrid
| Av Ingrid Gottfries Torsdagen den 12 september, 2002 - 15:43: |
Har nu fått en lösning på ett av mina problem, det att jag i stora material kan få många individuellt utskrivna namn i personregistret. En närståendes arbetskamrat med vana vid Word tittade noga på mina problem; han förstod varje ord jag sa. Han upptäckte att ett mellanslag efter efternamnet fått dessa stora konsekvenser. Endast ett fåtal namn hade sådana mellanslag men när dessa rättades blev alltihop bra. Han menar att ett sådant "fel" på en Larsson kunde störa vid de följande Larsson och det stämmer då endast enstaka rättelser behövdes för dessa mer än 4 spalter Larsson! Han menade att programmakaren för DIS borde kunna åtgärda detta på ett enkelt sätt, det är alltid fel med ett mellanslag på det sättet.
Vad beträffar mitt andra problem, det att jag får index-register som hör till Word fick jag ingen lösning men det framgår att det inte finns några bokmärken för individnummer och födelsetid i rtf-filen, som alltså inte har följt med till rtf.
| Av Ingrid Gottfries Lördagen den 14 september, 2002 - 16:43: |
Karl-Erik!
Har nu kommit ett steg längre. Efter kontakt med Skånefaddern Anders Larsson har jag förstått att Du Karl-Erik har rätt; det går inte att välja registerform i rtf, det blir det indexerade registret. Jag har förvillats av manualens exempel på register som är är det man bestämmer i inställningen i Disgen men detta skrivs endast ut vid direktutskrivning och rtf är inte med. Eftersom jag gärna arbetar med kombinationer av tabeller som släktbok och jag fått kritik för mitt register måste jag försöka bli klar på vad som gäller. Det vet jag nu. Ingenstans i manualen har jag funnit något om dessa problem, varken om utskriften eller om felen vid inmatning av efternamn, dvs vikten av att undvika mellanslag efter efternamnet.
Tack för ditt intresse!
Ingrid
| Av Kristian Jerméus Lördagen den 5 oktober, 2002 - 14:40: |
Jag har ett problem med utskriften av personregistret. Jag har satt att jag vill ha punkter emellan namnet och sidnumret under menyn inställningar/register och det går bra om jag skall skriva ut några sidor, men när jag försöker skriva ut hela min släkt på 250 sidor så försvinner punkterna. Är det ett fel i programmet?
| Av Sigvard Boström Lördagen den 5 oktober, 2002 - 17:35: |
Hej Kristian!
Jag har haft liknande problem men det försvann när jag utökade minnet från 128 till 256 Mb. Jag använder Windows XP.
| Av Kristian Jerméus Lördagen den 5 oktober, 2002 - 17:52: |
Tack Sigvard..
Jag skall prova med att utöka minnet. Nu har jag 256mb och Windows Xp. Datorn har varit slö eftersom jag har många program igång, bl.a. antivirus, brandvägg mm.
| Av Kristian Jerméus Lördagen den 12 oktober, 2002 - 18:44: |
Jag tittade lite på den senaste uppdateringen till Disgen som inte har kommit än och undrar om någonting görs med utskriften av personregistret (hänvisning till mitt förra inlägg). Jag ringde till en fadder och han sa att felet rättas till i nästa uppdatering, men jag kunde inte finna felet på listan. Stämmer det som faddern säger att det kommer i nästa uppdatering???
| Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 14 oktober, 2002 - 21:38: |
Personregister.
Det har figurerat en del meddelande om diverse problem med punkterna i personregistret men jag kan inte se att det finns något svar på rapporten.
Kommer problemet vid granskning eller vid direkt utskrift ? Om man granska utskrift och går till slutet direkt då finns inga punkter där men lär komma med vid utskrift.